/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
tilstoppet køkkenvask
Fra : 1anne
Vist : 11070 gange
100 point
Dato : 07-02-06 11:20

Hejsa,

Afløbet til min køkkenvask er stoppet. Jeg har forsøgt at skille de synlige plastik-rør der sidder undervasken ad (to lodrette og et U-formet og et vandret rør) og rense disse, men den er stadig stoppet.... Røret der går hen til faldstammen sidder skjult bag et skab, så det kunne jeg desværre ikke komme til. Der var en VVS-mand i bygningen som desværre ikke havde tid til at kigge på det, som sagde at der skulle bruges en split (?) for at få fjernet proppen... er dette noget jeg selv kan gøre og i så fald hvor kan jeg købe en slit og hvordan gør man?

Er der nogen der har andre forslag til hvad jeg kan gøre?

På forhånd 1000 tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 07-02-06 11:34

Nu du har skilt det hele ad, så prøv med noget ståltråd eller lignende og lav en lille krog i den ene ende. Med lidt held får du fat i noget snavs og ved, hvor langt inde proppen sidder. Træk så meget ud som muligt og rens de sidste rester af med en flaskerenser, hvis du kan nå. Den måde har jeg renset en tilstoppet rør, som var besværlig at komme til.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-06 11:36

Det er et rensebånd der skal føres igenem rørene og kan du finde ud af,at af/påmontere vandlåsen kan du også bruge et rensebånd.
Man kan købe nogle billeige rensebånd som netop er beregnet til brug indendøre, men jeg har selv haft større held med en lang gardinspiral (plastbeklædt fjederophæng) der nemt går igennem bøjninger hvis man drejer denmellem fingrene mens man fører den igennem.
Det vigtigste er at det man bruger ikke hænger fast så det ikke kan trække sud igen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-06 11:38

Ståltråd kan i mangel af bedre bruges, men så skal det være stift nog til ikke at bøje sammen og ikke så stift at man ikke kan trække det ud hvis "krogen" hænger fast.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 07-02-06 11:43

Du behøver ikke at trække snavset ud da det som regel er nog at få pirket hul i den prop af snavs der sidder der. Det er som regel ved en samling eller bøjning hvor noget snavs lægger sig og samler mere for til sidst at danne en prop som ikke kan skylles væk.
Masser af varmt vand kan som regel fjerne problemet når først der er hul og brug endelig ikke rørrens selv om det er fristende.

Hvis du er kommet til at skylle ris, mel, kaffegrums eller andre lignende ting ud skal du altid lade vandet løbe længe nogk til at det bliver skyllet helt ud i faldstammen. Undgå at skylle den slags ud.

Kommentar
Fra : 1anne

Dato : 07-02-06 11:55

"Kan du finde ud af,at af/påmontere vandlåsen kan du også bruge et rensebånd."

Jeg er desværre ikke nogen håndværker-type.... så jeg spørger lige lidt dumt, men hvad er en vandlås?

"Man kan købe nogle billeige rensebånd som netop er beregnet til brug indendøre"

Hvor kan disse rensebånd købes?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-06 12:11

Det lodrette med U formet er vandlåsen og som regel samles snavset i bunden af den, men det har du formodentlig tjekket.

Rensebånd kan købes i byggemarkeder,men du skal jo bare have et lille et.
Har du spurgt nogen naboer om de har noget.

Du kan se en meget almindelig montering af afløb fra køkkenvask her:
http://www.e-handel-vvs.dk/shop/default.asp?ProductID=188941050

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-02-06 12:16

har du prøvet med masser af kogende vand og en svupper ????? Ofte skyldes netop køkkenvasken tilstoppelse jo fedt - og det kan kogende vand som regel tage - men vær forberedt på at der skal rigtig meget til

(det er en uvane der vil noget at hælde fedt i køkkenvasken - især når opvaskemaskinen er kommet til så vasken ikke bliver brugt i samme omfang som førhen )

BjarneD kom med et tilgængeligt råd - nemlig gardinspiraler - hvis det kogende vand nu ikke er nok - det har jeg med helt brugt den ene gang min vask stoppede totalt - ellers klarer jeg mig med det kogende vand.

Kommentar
Fra : 1anne

Dato : 07-02-06 12:29

"Du kan se en meget almindelig montering af afløb fra køkkenvask her:
http://www.e-handel-vvs.dk/shop/default.asp?ProductID=188941050"

Ja min afløb ser nogenlunde sådanne ud - bortset fra at det går vandret istedet forned af efter U-røret (som jeg kan forstå er vandlåsen )

Mht. kogende vand, så nytter det vist ikke noget, det løber nemlig ikke ud, men bliver i rørene indtil de (altså rørene) er så fyldte at der begynder at pible vand ud af samlingerne....

Men vil det være bedre (lettere) at forsøge sig med en svupper?

Og hvor svært er dette her, vil det være bedre for ming (som ikke på nogen måde er specielt håndværks-kyndig) at tilkalde en VVS-mand eller en blikkenslager?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-06 12:48

En svupper kan løse problemet hvis det ikke sidder for fast.

Jeg ved godt, at det er nemmere sagt end gjort, men en praktisk minded person kan som regel nemt ordne det.
Er der ingen du kan trække lidt på?
Jeg har selv været så modbydelig, at jeg har undervist de enlige (K) naboer som har haft gør det selv problemer og hvor ugalant det end lyder så var det nok en større hjælp.
En VVS er dyr og svær at få fat i så en venlig handymand ville nok være den bedste løsning, men du har da klaret det fint indtil videre.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 07-02-06 15:48

Et besøg af en VVS-mand kan sagtens løbe op i 500 kr. Hos Harald Nyborg kan man i denne uge købe en speciel højtryks spuler der klarer den som en mis. Såvidt jeg husker koster den kun ca. 700 kr. Denne engangsudgift kan sagtens tjenes ind igen i sparede VVS udgifter. Du kan jo tjene dem ind igen ved at rense naboernes afløb når disse stopper til. Se selv Harald Nyborgs hjemmeside:
http://www.harald-nyborg.dk/templ.asp

Godkendelse af svar
Fra : 1anne

Dato : 07-02-06 18:00

1000 tak for hjælpen!!!!!

Det er rent faktisk lykkes for mig at få vandet til at løbe ud gennem afløbet - så nu håber jeg virkelig at det ikke stopper til igen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-02-06 18:06

Bare husk, at skylle godt ud og undgå at få for meget snask i afløbet.
Vi har sådan en lille plastskraber/skovl med huller til at rengøre vasken for affald. Billig og praktisk.

Godt klaret Anne!

Kommentar
Fra : ergo

Dato : 04-10-06 13:20

@ BjarneD (eller andre)

Hvor finder man sådan en plastskraber til vasken????
Jeg har ledt og spurgt, uden held.
Håber der er nogen der ved det.