/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvad betyder empiri??
Fra : nullerbullerpige
Vist : 16100 gange
31 point
Dato : 07-02-06 08:59

Hej!
Hvad betyder ordet empiri??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-02-06 09:02

bedtyder -- i videnskab, erfaring som bygger på kontrollert eksperiment og observation iflg min ordbog

Accepteret svar
Fra : Tooncompany

Modtaget 31 point
Dato : 07-02-06 09:14

Empiri er erfaring. Både dagliglivet og videnskaben er baseret på empiri.

Empiri kaldes også a posteriori erkendelse. Modsat er a priori erkendelse, der er erkendelse via fornuften alene. Slutninger baseret på empiri er dog logisk ugyldige, hvorfor Karl R. Popper har foreslået falsifikation i stedet for verifikation som videnskabeligt princip. Videnskaben kan altså ikke bevise noget, men kun modbevise påstande.

[redigér]
Eksempel
Sætningen »Alle får er hvide« kan ikke bevises, men kun modbevises. Problemet er at man altid kun vil have set et endeligt antal tilfælde(får), at basere sit bevis på, hvorfor påstanden aldrig kan siges at være verificeret. Omvendt kan blot et enkelt tilfælde af et får, der er sort, falsificere påstanden.

Sætningen "Nogle får er hvide" kan dog godt verificeres, hvis man både ser et sort og et hvidt får! Denne sætning har dog ikke meget videnskabelig værdi. Eneste værdi er (stadig), at den falsificerer påstanden "Alle får er hvide" eller "Alle får er sorte".

http://da.wikipedia.org/wiki/Empiri

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 07-02-06 10:05

hejsa
- jeg er faktisk ved at lave en opgave som skal halvt koncentrere sig om emperi og resten teori.
teorien er det jeg opnår i artikler mv, hvorimod den emperiske del skal findes ved hjælp af undersøgelser. imit tilfælde er det en markedsundersøgelse, og min emperi får jeg ved hjælp af spørgeskemaer og gamle undersøgelser.

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 07-02-06 11:16

Tak for svaret Tooncompany.