/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
membran
Fra : hvidtiger
Vist : 768 gange
70 point
Dato : 06-02-06 23:16

Jeg har nogle startproblemer med min kærestes scooter. Jeg har prøvet næsten alt og problemet har været der et stykke tid nu. Så lånte jeg en manual over minarelli motore og læste bla om membranen. Der stod at hvis membranpladerne ikke slutter helt tæt, kan dette føre til bla startproblemer. Nu er de carbonplader jeg har sat på ikke særlig gamle, men jeg kan se at de gaber en lille mm, og at man sagtens kan trykke dem længere ind. Der stod også, at man kunne prøve at holde membranen op mod lyset og kigge ind gennem hullet, og hvis man kan se lyset er de ikke tætte. Men i dette tilfælde her gaber de en lille mm i toppen.

Spørgsmålet er om det er tegn på slidtage eller at membranen skal skiftes ud. Selve membranhuset har siddet i hele tiden og scooteren har kørt 14000km.. Eller hvad???

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-02-06 23:50

Du tager membranhuset ud, og suger og puster med munden.
Det smager ikke så godt, men er den eneste ordentlige prøve.
Du skal kun kunne suge MEGET lidt. Højest omkring 1/30 del af hvad du kan puste.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-02-06 00:00

Puste kan jeg, men der er ingen lyd eller modstand. suger jeg lige så stille siger den en sjov lyd, men suger jeg til vil jeg sige at 1/30 del er det ikke, men måske 1/10 del eller sådan noget.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-02-06 16:19

1/30 del er altså 1/3 del mindre end 1/10 del
Du mener nok at der kommer meget lidt igennem, så er alt ok med den, og fejlen er så et andet sted, stoppet tomgangsdyse, slidte stempelringe eller lign.
Husk man skal ikke give gas normalt når man starter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-02-06 17:14

Nå ja, det er da også rigtigt Palle!.. ..

Jeg har også været nede hos en forhandler med membranen. og de sagde at den ikke fejlede noget. Da jeg stort set har skiftet det hele fra forhjul til baghjul og intet er ændret mht at starte den, gav de mig en mulighed. Chokerdysen kan være for lille eller stoppet i min 17,5mm karburator eller kan det være at chokeren ikke virker. Den starter fint når den har kørt lidt og stået i nogle timer. Når man endelig får den startet der om morgen og hurtigt slukker den med det samme, er der ingen problemer med at starte den igen lige efter. Det undre mig da den overhovedet ikke når og blive varm eller bare lun.. Holder man hånden for karburatoren og starter den, er det ligesom at den starter hurtigere.. Det hele undre mig lidt!..

Mvh Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 07-02-06 20:16

Tomgangsdysen kan jo ikke pludselig blive for lille, hvis den ellers har startet fint førhen.
Men der er jo ingen tvivl om, med de symtomer, at den vil have lidt mere at leve af, og det kan skyldes du giver gas når du starter(Og det er ikke så godt i koldt vejr), eller tomgangsdysen er lidt stoppet(Trykluft), eller en lille utæthed på cylinderens pakninger eller mellem karburator og cylinder.
Prøv at skrue den lille tomgangsdyse af og også den lille tomgangsjusterskrue, og så blæs gennem alle huller.
Det kan også være at den lille tomgangsjusterskrue, bare skal 1/4 omg ud.
Hvis den er en karburator med håndchokker, så kan det være den ikke er justeret til at lukke helt.
Men det hele bliver ikke bedre af at stempel og stempelringe har kørt meget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-02-06 22:57

Det var chokerdysen han snakkede om. Der sidder en lille dyse som bestemmer hvor meget bezin der skal ind når den giver choker. Det var den han mente. Jeg har prøvet og rense hele karburatoren og alle dens dyser, men det giver imgen forskel. Men hvis den startere lettere når man holder hånden for karburatoren, hvad kan det så skyldes?..Måske at chokeren ikke virker??

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 07-02-06 23:01

Han snakkede noget om ,at tændspolen måske kunne være slidt eller dårlig!.. Den skulle kunne slå en gnist på 6mm som han sagde. Jeg forklarede at gnisten på den var lidt gul, men at jeg ikke vidste om den kunne slå en på 6mm.. Hvis tændspolen kan være oversagen til det, ville en gul gnist så være nok til det?

Mvh
Hvidtiger

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-02-06 15:41

Hvis tændspolen kan være oversagen til det, ville en gul gnist så være nok til det? Nææ, det kan jeg ikke tro, hvis den ellers kører ordentlig når den først er i gang.

Men for at udelukke fejl på gnisten, kan du jo bare slå elektroden lidt tættere end de 0,6 som er standard på tændrør.

Men hvis den startere lettere når man holder hånden for karburatoren, hvad kan det så skyldes?..Måske at chokeren ikke virker??

Ja, det tyder på benzinmangel, eller falsk luft som jo giver for tynd blanding.
VH Palle Hansen

Annuller spørgsmålet
Fra : hvidtiger

Dato : 10-02-06 00:08

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål