/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Bananfluer i potteplanter
Fra : Jimmy17
Vist : 13758 gange
50 point
Dato : 06-02-06 21:21

Har i flere af mine potteplanter fyldt med bananfluer, som flyver rundt over det hele.

Er nu begyndt at irritere mig noget så grusomt.

Hvordan kommer jeg af med fluerne, uden at skulle skille mig af med planterne?

Vil næsten gå ud fra det er jorden, der er noget galt med, men hvad og hvad gør jeg??

Accepteret svar
Fra : bauchmann

Modtaget 60 point
Dato : 06-02-06 21:27

Hej
Prøv at komme kaffegrums oven på jorden.

Torben

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-06 21:44

Ellers læg nogle fed hvidløg Hjælper det ikke men det gør det nu ,har aldrig oplevet andet så må du skifte jorden
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 06-02-06 21:50

Du kan også lige inden du begynder med rådene tage planterne forsigtigt (ellers flyver de jo væk)med udenfor og ryste dem grundigt så en del flyver af de dør med det samme når det er så koldt som nu men det må kun være ude et øjeblik da planterne ikke tåler frost
Mvh Sune

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-02-06 22:00

Bananfluer har jo en yngleplads. Det betyder jo ikke, at det er planterne, der er ynglepladsen.

Prøv at læse denne side

http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?id=2860

Du kan evt. prøve at lave en blanding af vand og opvaskemiddel, der skal ikke så mange dråber opvaskemiddel til. Kom det i en forstøver og sprøjt planterne.

Jeg tror, at du skal finde ynglepladsen et andet sted, end i planterne. Hvis du ikke finder ynglepladsen, kommer du ikke af med fluerne.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-02-06 22:10

ufff - prøv at tænke dig om - har du fået en ny plante fornylig ??? Jeg har lige haft problemet og det var fra en lille plante fra netto - småbladet.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 06-02-06 23:47

Bananfluerne yngler måske i jorden på potteplanterne, og det skyldes måske at jorden er fugtig hele tiden. Så hvis du vander tit, så skær ned på vandingen og lad jorden tørre lidt ud mellem vandingerne, og sørg for at der ikke står blank vand i underskåle. Mange potteplanter tåler sagtens en lettere udtørrring mellem vandingen.

Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 07-02-06 10:27

Det er nok ikke bananfluer - selv om de har størrelsen.

Sørgemyg er det givet, de er både irriterende og gode til at formere sig i potteplanter.

Kaffegrums i et tyndt lag ud over pottens overflade (på alle dine planter!) hindrer sørgemyggene i at formere sig. Hold samtidig planterne til den tørre side.

Gule fangplader (fluefangere) fanger de fleste af de flyvende hurtigt.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-06 11:20

nuber2, mener heller ikke selv, det er bananfluer, men er det nemmeste at sige her.
Bananfluer yngler nemlig ikke i jord, men i frugter og andre søde ting.

Bauchmann og nuber2
Jeg har i går hældt kaffe over dem ( det var ikke brugt )
Har mødt en enkelt siden da, så ser ud til at virke.

Hvorfor?

Kommentar
Fra : tokeren

Dato : 07-02-06 18:27

Nu er jeg også lige med på en "lytter" for jeg oplever også de irriterende fluer! Men når I skriver kaffegrums, skal det så være brugt eller skal det være kaffe pulveret.. og hvad..ehm..det lyder nok dumt, men kan man bruge det der kaffe noget som man opløser i vand - aka Nes-Café - ?

Mvh Tokeren, der ikke ejer en kaffemaskine, og derfor kun har nes-Café til uventede gæster.

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 07-02-06 22:14

Hej
Det er brugt og det er selve de brugte bønner du skal lægge på. Du skal ikke komme vand ved.
Torben

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 07-02-06 22:25

tokeren ... kaffegrums er brugt

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 07-02-06 23:02

Jeg har brugt ubrugt, og virker altså fint nok.

Men hvad gør kaffen??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 07-02-06 23:20
Kommentar
Fra : nuber2

Dato : 09-02-06 19:48

Hej Jimmy
Kaffen gør ikke noget i sig selv, sørgemyg kan bare ikke "lide den".

Så når der er kaffe i overfladen på jorden trives deres larver ikke der. Og da der ikke er nogen alternative opformeringssteder i nærheden uddør problemet hurtigt.

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 09-02-06 23:58

Tak for svaret bauchmann.

Det virker