/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Konfirmation - sang eller...?
Fra : Mallie
Vist : 14238 gange
200 point
Dato : 06-02-06 10:26

Min lille niece er blevet stor og skal konfirmeres til april. Hun er min første niece og betyder derfor noget ganske særligt for mig så jeg vil gerne finde på noget sjov at glæde hende med på dagen, men der kommer ikke nogen hygge-pianist så jeg synes en sang godt kan blive lidt akavet og jeg kan ikke holde taler (prøv endelig ikke at overbevise mig om andet, det er spild af tid).

Hvad kan jeg så finde på?

Måske noget med at få én ud at underholde med et indslag... (hvem)
Andre forslag...?

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 06-02-06 10:36

Du kunne arrangere, at alle gæsterne holder en lille tale for konfirmanten.

Lav eventuel små lapper, hvor du skriver forskellige emner på som du ved gæsten kender noget til om pigen og lad den improvisere en tale.....nogle af gæsterne er sikkert ret gode til det og andre er mindre gode.

Du kunne evt. også dele gæsterne op i grupper under kaffen og lade dem skrive en lille tale, sang eller andet indslag, lad det være op til de enkelte gæsters fantasi. Det ryster også gæsterne godt sammen og giver en god stemning ved festen.

Da min søn blev konfirmeret lavede jeg et lille orienteringsløb i skoven efter middagen og inden kaffen. Der var så en post, hvor hver gruppe skulle lave et tale, sang eller andet underholde indslag, som de skulle fremlægge under kaffen. Det blev vildt morsomt og løftede stemningen helt enormt.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 06-02-06 10:39

Alle kan holde en tale - også dig.

Ingen griner når du står rød i hovedet, dine fingre leger med håret og du stammer for hvert andet ord. De er selv så rystende nervøse for at rejse sig og med en ske slå på glasset, at de stille beundrer dit mod og tænker bare det var mig.

Om nogle år vil konfirmanden huske, at DU rejste dig og holdt en tale, glemt er din usikkerhed, din rødmen og du spildte vin, fordi du rystede for meget på hånden.

Fortæl til april, hvordan din tale gik

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 06-02-06 10:47

Under ingen omstændigheder. Der er ikke noget værre/mere pinligt end dårlige talere der burde have beholdt deres bagdel på stolen.

Jeg kæmper allerede en hård kamp for at beholde min position som sej moster, og undgå at få "blikket" (øjne der himler fordi man bare er for åndsvag) *G*

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 200 point
Dato : 06-02-06 11:31

Skriv dog en sang til hende på en nem og kendt melodi - som "Mariehønen Evigglad", "I Østen stiger solen op" el. lign.

Den slags melodier kan folk sagtens finde ud af at synge uden musik, og kvaliteten af en personig sang beror ikke på melodien, men på teksten.

Fordelen ved en sang er desuden, at konfirmanden kan gemme et eksemplar af den som et varigt minde. Så fat gåsefjeren og få gang i den poetiske åre.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-02-06 11:32

skriv en sjov sang og lad alle synge med

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 06-02-06 12:06

Inspiration til en sang kan du finde her: http://www.festsange.dk/
Held og lykke

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-02-06 12:35

Det kommer helt an på, hvor moden din niece er. Mange børn i den alder har egentlig slet ikke LYST til at være midtpunkt på den måde. Uanset at de "træder ind i de voksnes rækker" så er de meget unge teen-agere, der kæmper for at hitte ud af dem selv og verdenen omkring dem.
Min egen datter blev virkelig FLOV over, at jeg havde skrevet en sang til hende.

Du må stikke fingeren i jorden og prøve på at finde ud af, hvad HUN vil synes er helt rigtigt og festligt.
Hvis hun vil synes om en sang, så kan du jo vælge en melodi, som du -eller hun- har på cd eller en sang som alle hører i radioen p.t.

En anden ting, hvis du står hende nær, så skulle du måske hjælpe HENDE med at skrive den takketale eller -sang, som mange steder forventes af konfirmanden.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 06-02-06 14:28

Skriv en sang på melodien
"det er hammer hammer fedt, jeg kysser dig om lidt" meld af Jacob Haugård.

Den gir altid pote.

Første vejrs kunne starte sådan.

Det er hammer hammer fedt - vi kysser dig om lidt,
Du blir så stor i dag - din lille frække sag,
du var engang den lille - ..............her kunne andre i forumet hjælpe!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 06-02-06 15:55

Jeg har nu indtryk af, at folk er ved at være godt trætte af "Hammer hammer fedt".

For et par år siden skulle hveranden sang være på den, men nu er der efterhånden langt imellem, at nogle beder om den.

Derimod er der adskillige, som beder om, at sangen ikke bliver på den.

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 07-02-06 13:29

Tak for svaret Rellom.

Det ser ikke ud til at nogen rigtig har et andet forslag end sang/tale, så derfor har jeg valgt dette svar, da det da er lidt hjælp. Nemlig forslaget om en nem melodi.

/Mallie

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 07-02-06 17:40

Der er altså ikke noget, der kan måle sig med en god sang, hvis indslaget udover at være festligt også skal være personligt. Og hvis du er nervøs for, at konfirmanden skal sidde med himmelvendte øjne under afsyngelsen, kan du jo tage brodden af det allerede indledningsvis. Fx på "Mariehønen Evigglad":

Med denne sang vil jeg galant
godt glæde vores konfirmand,
og derfor håber jeg jo ikk'
at se dit himmelvendte blik.

Eller noget i den stil. God fornøjelse med det.