/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Ventilationsgennemføring i tag
Fra : jensostenfeld
Vist : 1101 gange
100 point
Dato : 04-02-06 12:23

Hej!

Vi skal lave ventilationsgennemføringer i vores tag som vi er igang med at projektere. Taget er et almindeligt fladt tag (ventileret koldt tag), dvs. lagfølgen nedefra og op er:

2x(vådrums)gips, 22 mm forskalling, dampspærre, 300 mm isolering mellem spær, 50-100 mm luft, 18 mm krydsfinertagplade, underpap og tagpap.

Jeg vil gerne vide hvordan man laver en ventilationsgennemføring helt korrekt, herunder materialer og beskrivelser (f.eks. hvordan løses problemet med perforering af dampspærre og kondens der løber tilbage etc etc)

Den ene gennemføring er over badet i badeværelset, og her skal der være en fugtstyret ventilator i loftet.

Den anden gennemføring er for en faldstammeudluftning.

Henvisninger til litteratur eller sider på internettet der præcis og forklarende beskriver hvordan dette udføres også glimrende svar.

Venlige hilsner,

Jens Ostenfeld

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 04-02-06 12:34

det er ikke så svært
brug faste rør der er isoleret , skær hullet så det passer til ventilerne( sikre dig at du ikke kommer igennem et spær ) skub røret på plads , monter ventilerne
som hætte på taget skal du have en der er beregnet til tagpap , da det skal brændes på , for at det bliver tæt
har du ikke selv prøvet at brænde tagpap på før , skal du have fat i en der kan , det vil være dumt selv at forsøge på den del , da det nemt kan gå galt

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 04-02-06 12:35

gennemgangen i dampspæren tætner du igen ved at fuge den fast til røret