/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
EU´s landbrugspolitk
Fra : nullerbullerpige
Vist : 451 gange
50 point
Dato : 04-02-06 09:38

Hej!
Er der en som kan fortælle mig hvad baggrunden/hvorfor der skulle oprettes en landbrugspolitik??

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 50 point
Dato : 04-02-06 10:46

Hej igen

Jeg synes faktisk det link jeg sendte i går forklarer det udmærket: http://www.eu-oplysningen.dk/spsv/off/alle/102/

Der står bl.a.: "Fra 1962 blev der indført markedsordninger for en række produkter. Markedsordninger blev først indført for korn, senere for svinekød, frugt og grønt, og der findes nu markedsordninger for de fleste af EU’s landbrugsvarer. Det grundlæggende princip i markedsordningerne er, at priserne på landbrugsprodukter i EU skal holdes på et stabilt niveau på grundlag af politisk fastsatte priser. Markedsordningerne skal fjerne hindringerne for handel med landbrugsvarer mellem EU-landene. Samtidig skal ordningerne beskytte EU-landenes landbrugsvarer mod varer fra lande uden for EU via en fælles toldbarriere. "

Og lidt senere: "Selv om EU’s landbrugspolitik på mange måder kan siges, at have medvirket til at forbedre landbrugets produktion og produktivitet i EU og stabilisere markederne, sikre forsyningerne og beskytte EU’s landmænd mod udsvingninger på verdensmarkedet, så har landbrugspolitikken også haft uønskede bivirkninger og problemer. I perioder har udbud og efterspørgsel ikke været i balance, og EU’s landmænd har produceret mere, end markedet kunne bære, med store overskud til følge og voldsomme stigninger i udgifterne til landbrug. Den fælles landbrugspolitik har derfor været underlagt op til flere reformer, hvoraf rammerne for den seneste reform blev vedtaget i juni 2003. "

Hvis du vil have noget af det uddybet, skal jeg prøve efter bedste evne

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 04-02-06 11:16

hehe, det havde jeg vist lige overset, sorry, men tak igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-02-06 11:54

Der skal lige tilføjes at vi er rigtig mange landmænd der gerne vil have denne socialpolitik fjernet, og producere på markedvilkår, at vi skal have miliontilskud fra EU for at samme EU kan styre produktionen af landbrugsvarer, det skaber misundelse i andre grene af befolkningen, vi vil gerne undvære denne socialhjælp og i forbrugere skal betale hvad det koster at producere mad, for varen i stedet for gennem skatten

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 06-04-06 07:00

Tak for svaret jqb.