/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Gardiner i html
Fra : thewizards
Vist : 718 gange
100 point
Dato : 03-02-06 16:32

Kan nogen fortælle mig om der kan laves gardiner i HTML. Jeg er har brugt meget tid, men opgiver nu! det skal virke sådan, at når musen køres henover en menu, ruller gardinet ned med link.

w

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-02-06 16:59
Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 03-02-06 17:04
Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-02-06 17:06
Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-02-06 18:22

Er det noget i denne retning?
Kode
<html>

<head>
<!--Kilde: http://tutorials.alsacreations.com/deroulant/-->

<style type="text/css" media="screen">
body {
margin: 0;
padding: 0;
background: white;
font: 11px verdana, arial, sans-serif;
}
dl, dt, dd, ul, li {
margin: 0;
padding: 0;
list-style-type: none;
}
#menu {
/*position: absolute;*/ /* Menu position that can be changed at will */
top: 0;
left: 0;
z-index:100;
/*width: 100%;*/ /* precision for Opera */
}
#menu dl {
float: left;
width: 9em;
}
#menu dt {
cursor: pointer;
text-align: left;
font-weight: normal;
background: #ccc;
border: 2px solid red;
margin: 1px;
font: 11px verdana, arial, sans-serif;
}
#menu dd {
display: block;
border: 2px solid green; /* Display blok border farve */
}
#menu li {
text-align: left;
background: #ff0; /* display blok */
}
#menu li a, #menu dt a {
color: #00f; /* Tekst farve i display blok */
text-decoration: none;
display: block;
height: 100%;
border: 1 ;
}

#menu li a
{
font-size:12px;
}

#menu li a:hover
{
font-size:12px;
background: #eee;
}

#menu li a:active
{
font-size:12px;
}

/*, #menu dt a:hover, #menu dt a:focus */ { /*
font-size:12px;
background: #eee;
*/}

#site {
position: absolute;
z-index: 1;
top : 70px;
left : 10px;
color: #000;
background-color: #ddd;
padding: 5px;
border: 1px solid gray;
}
</style>

<script type="text/javascript">
window.onload=show;
function show(id) {
var d = document.getElementById(id);
   for (var i = 1; i<=10; i++) {
      if (document.getElementById('smenu'+i)) {document.getElementById('smenu'+i).style.display='none';}
   }
if (d) {d.style.display='block';}
}

</script>
<head>

<body>

<table border="0" width="760" align="center" cellspacing="0" cellpadding="0">
<tr>
<td valign="top">
<!----------------------------------------->

<div id="menu">

   <dl>
      <dt onmouseover="javascript:show('smenu1');">Info</dt>
         <dd id="smenu1" onmouseover="javascript:show('smenu1');" onmouseout="javascript:show('');">

            <ul>
               <li><a href="#">link 1,1</a></li>
               <li><a href="#">link 1,2</a></li>
               <li><a href="#">link 1,3</a></li>
               <li><a href="#">link 1,4</a></li>
               <li><a href="#">link 1,5</a></li>
               <li><a href="#">link 1,6</a></li>
               <li><a href="#">link 1,7</a></li>
            </ul>
         </dd>
   </dl>

   </td><td valign="top">
   <div id="menu">

   <dl>
      <dt onmouseover="javascript:show('smenu2');">Info</dt>
         <dd id="smenu2" onmouseover="javascript:show('smenu2');" onmouseout="javascript:show('');">
            <ul>
               <li><a href="#">link 2,1</a></li>
               <li><a href="#">link 2,2</a></li>
               <li><a href="#">link 2,3</a></li>

            </ul>
         </dd>
   </dl>

   </td><td valign="top">

   <div id="menu">
   <dl>
      <dt onmouseover="javascript:show('smenu3');">Info</dt>
         <dd id="smenu3" onmouseover="javascript:show('smenu3');" onmouseout="javascript:show('');">
            <ul>
               <li><a href="#">link 3,1</a></li>
               <li><a href="#">link 3,2</a></li>
               <li><a href="#">link 3,3</a></li>
               <li><a href="#">link 3,4</a></li>
               <li><a href="#">link 3,5</a></li>
<li><a href="#">link 3,6</a></li>
<li><a href="#">link 3,7</a></li>
<li><a href="#">link 3,8</a></li>
<li><a href="#">link 3,9</a></li>
</ul>
         </dd>
   </dl>

   </td><td valign="top">

   <div id="menu">

   <dl>
      <dt onmouseover="javascript:show('smenu4');">Info</dt>
         <dd id="smenu4" onmouseover="javascript:show('smenu4');" onmouseout="javascript:show('');">
            <ul>
               <li><a href="#">link 4,1</a></li>
               <li><a href="#">link 4,2</a></li>
               <li><a href="#">link 4,3</a></li>
            </ul>
         </dd>
   </dl>

<!---------------------------------------------->

</td><td valign="top" width="70">

   <div id="menu">

   <dl>
      <dt onmouseover="javascript:show('smenu5');">Info</dt>
         <dd id="smenu5" onmouseover="javascript:show('smenu5');" onmouseout="javascript:show('');">
            <ul>
               <li><a href="#">link 5,1</a></li>
               <li><a href="#">link 5,2</a></li>

            </ul>
         </dd>
   </dl>
</td><td valign="top" width="70">

<div id="menu">

   <dl>
      <dt onmouseover="javascript:show('smenu6');">Info</dt>
         <dd id="smenu6" onmouseover="javascript:show('smenu6');" onmouseout="javascript:show('');">
            <ul>
               <li><a href="#">sub-menu 6.1</a></li>
               <li><a href="#">sub-menu 6.2</a></li>
               <li><a href="#">sub-menu 6.3</a></li>
            </ul>
         </dd>
   </dl>

</td><td valign="top" width="70">

<div id="menu">
   <dl>
      <dt onmouseover="javascript:show('smenu7');">Info</dt>
         <dd id="smenu7" onmouseover="javascript:show('smenu7');" onmouseout="javascript:show('');">
            <ul>
               <li><a href="#">link 7,1</a></li>
               <li><a href="#">link 7,2</a></li>
               <li><a href="#">link 7,3</a></li>
            </ul>
         </dd>
   </dl>

   </div>

   </body>

   </html>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-06 19:49

Et bud på noget hvor du selv styrer det og som ikke kræver for mange resourcer
http://navsurf.com/dhtml/ajmenu/

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 04-02-06 20:20

Ja, jeg har brug for at få nogle ideer til at oprette dropdown menuer.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-02-06 22:16

Du har allerede fået serveret mange muligheder!
Prøv selv at se på dem om du ikke kan få et eller andet ud af det!

Ellers PAS!

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 05-02-06 08:03

""Ja, jeg har brug for at få nogle ideer til at oprette dropdown menuer. ""
Hvad er det du leder efter.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 05-02-06 15:29

Frontpage: indsæt/indsæt formular/dropdownmenu.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-02-06 15:34

Jeg vil HA' - Jegd bare ikke HVA'

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-02-06 15:35

Jeg vil HA' - Jeg ved bare ikke HVA'

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 09-02-06 15:51

Indsæt / formular / tekstboks
Sæt den i et layer hvis du vil flytte på den.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-03-06 10:00
Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 05-03-06 14:45

Tror han har fået lavet det, men har ikke lukket.

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 05-03-06 18:24

Hvis det er mig W. du taler om Sofus, så er jeg ikke færdig endnu. Men jeg tror det næppe.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 05-03-06 18:48

thewizards -> Som jeg ser det:

1.) En løsning i DHTML (= HTML+Javascript)
2.) ..en tilsvarende i (X-)HTML og CSS
3.) En Flash eller JAVA løsning

Hver og én har deres fordele og/eller ulemper mht. loadtid, krav til plug-in (el. Virtual Machine), båndbredde, DOM implementation, WAI, osv...

Du må bestemme dig for en teknik/design thewizards, før du vælger en 'løsning'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 05-03-06 22:00

Jeg takker serverrino for koderne - det er netop det jeg har søgt. Jeg er godt i gang med at rode rundt i koderne, for at tilpasse. Til molokyle kan jeg sige, at jeg har blandet lidt af hvert. Det lader til at lykkedes.

W

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-03-06 09:18

Vi glæder os til at se resultatet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 06-03-06 16:39

Nu skal i ikke være alt for forventningsfulde, jeg er jo trodsalt ny i faget.

W

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-03-06 18:58

..ja; for når du er færdig?

..så fortæller jeg dig, hvad du har gjort forkert og hvordan du burde have lavet det !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-03-06 19:50

</ M LOKYLE>

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 07-03-06 15:30

Nu er jeg snat ved at være klar, men mangler nu et flot analog ur på siden. De ure jeg finder er alle linket videre til anden side, og det er jo ikke særligt fedt "vel" - synes jeg

W

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-03-06 15:36

Sæt ind lige over </BODY>
Kode
<script language="JavaScript">

//Analog clock script- By Kurt (kurt.grigg@virgin.net)
//Script featured on Dynamic Drive
//Visit http://www.dynamicdrive.com for this script and more

fCol='444444'; //face colour.
sCol='FF0000'; //seconds colour.
mCol='444444'; //minutes colour.
hCol='444444'; //hours colour.

Ybase=50; //Clock height.
Xbase=50; //Clock width.

H='...';
H=H.split('');
M='....';
M=M.split('');
S='.....';
S=S.split('');
NS4=(document.layers);
NS6=(document.getElementById&&!document.all);
IE4=(document.all);
Ypos=0;
Xpos=0;
dots=12;
Split=360/dots;
if (NS6){
for (i=1; i < dots+1; i++){
document.write('<div id="n6Digits'+i+'" style="position:absolute;top:0px;left:0px;width:30px;height:30px;font-family:Arial;font-size:10px;color:#'+fCol+';text-align:center;padding-top:10px">'+i+'</div>');
}
for (i=0; i < M.length; i++){
document.write('<div id="Ny'+i+'" style="position:absolute;top:0px;left:0px;width:2px;height:2px;font-size:2px;background:#'+mCol+'"></div>');
}
for (i=0; i < H.length; i++){
document.write('<div id="Nz'+i+'" style="position:absolute;top:0px;left:0px;width:2px;height:2px;font-size:2px;background:#'+hCol+'"></div>');
}
for (i=0; i < S.length; i++){
document.write('<div id="Nx'+i+'" style="position:absolute;top:0px;left:0px;width:2px;height:2px;font-size:2px;background:#'+sCol+'"></div>');
}
if (NS4){
dgts='1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12';
dgts=dgts.split(' ')
for (i=0; i < dots; i++){
document.write('<layer name=nsDigits'+i+' top=0 left=0 height=30 width=30><center><font face=Arial size=1 color='+fCol+'>'+dgts[i]+'</font></center></layer>');
}
for (i=0; i < M.length; i++){
document.write('<layer name=ny'+i+' top=0 left=0 bgcolor='+mCol+' clip="0,0,2,2"></layer>');
}
for (i=0; i < H.length; i++){
document.write('<layer name=nz'+i+' top=0 left=0 bgcolor='+hCol+' clip="0,0,2,2"></layer>');
}
for (i=0; i < S.length; i++){
document.write('<layer name=nx'+i+' top=0 left=0 bgcolor='+sCol+' clip="0,0,2,2"></layer>');
}
if (IE4){
document.write('<div style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=1; i < dots+1; i++){
document.write('<div id="ieDigits" style="position:absolute;top:0px;left:0px;width:30px;height:30px;font-family:Arial;font-size:10px;color:'+fCol+';text-align:center;padding-top:10px">'+i+'</div>');
}
document.write('</div></div>')
document.write('<div style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < M.length; i++){
document.write('<div id=y style="position:absolute;width:2px;height:2px;font-size:2px;background:'+mCol+'"></div>');
}
document.write('</div></div>')
document.write('<div style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < H.length; i++){
document.write('<div id=z style="position:absolute;width:2px;height:2px;font-size:2px;background:'+hCol+'"></div>');
}
document.write('</div></div>')
document.write('<div style="position:absolute;top:0px;left:0px"><div style="position:relative">');
for (i=0; i < S.length; i++){
document.write('<div id=x style="position:absolute;width:2px;height:2px;font-size:2px;background:'+sCol+'"></div>');
}
document.write('</div></div>')
}

function clock(){
time = new Date ();
secs = time.getSeconds();
sec = -1.57 + Math.PI * secs/30;
mins = time.getMinutes();
min = -1.57 + Math.PI * mins/30;
hr = time.getHours();
hrs = -1.57 + Math.PI * hr/6 + Math.PI*parseInt(time.getMinutes())/360;

if (NS6){
Ypos=window.pageYOffset+window.innerHeight-Ybase-25;
Xpos=window.pageXOffset+window.innerWidth-Xbase-30;
for (i=1; i < dots+1; i++){
document.getElementById("n6Digits"+i).style.top=Ypos-15+Ybase*Math.sin(-1.56 +i *Split*Math.PI/180)
document.getElementById("n6Digits"+i).style.left=Xpos-15+Xbase*Math.cos(-1.56 +i*Split*Math.PI/180)
}
for (i=0; i < S.length; i++){
document.getElementById("Nx"+i).style.top=Ypos+i*Ybase/4.1*Math.sin(sec);
document.getElementById("Nx"+i).style.left=Xpos+i*Xbase/4.1*Math.cos(sec);
}
for (i=0; i < M.length; i++){
document.getElementById("Ny"+i).style.top=Ypos+i*Ybase/4.1*Math.sin(min);
document.getElementById("Ny"+i).style.left=Xpos+i*Xbase/4.1*Math.cos(min);
}
for (i=0; i < H.length; i++){
document.getElementById("Nz"+i).style.top=Ypos+i*Ybase/4.1*Math.sin(hrs);
document.getElementById("Nz"+i).style.left=Xpos+i*Xbase/4.1*Math.cos(hrs);
}
if (NS4){
Ypos=window.pageYOffset+window.innerHeight-Ybase-20;
Xpos=window.pageXOffset+window.innerWidth-Xbase-30;
for (i=0; i < dots; ++i){
document.layers["nsDigits"+i].top=Ypos-5+Ybase*Math.sin(-1.045 +i*Split*Math.PI/180)
document.layers["nsDigits"+i].left=Xpos-15+Xbase*Math.cos(-1.045 +i*Split*Math.PI/180)
}
for (i=0; i < S.length; i++){
document.layers["nx"+i].top=Ypos+i*Ybase/4.1*Math.sin(sec);
document.layers["nx"+i].left=Xpos+i*Xbase/4.1*Math.cos(sec);
}
for (i=0; i < M.length; i++){
document.layers["ny"+i].top=Ypos+i*Ybase/4.1*Math.sin(min);
document.layers["ny"+i].left=Xpos+i*Xbase/4.1*Math.cos(min);
}
for (i=0; i < H.length; i++){
document.layers["nz"+i].top=Ypos+i*Ybase/4.1*Math.sin(hrs);
document.layers["nz"+i].left=Xpos+i*Xbase/4.1*Math.cos(hrs);
}

if (IE4){
Ypos=document.body.scrollTop+window.document.body.clientHeight-Ybase-20;
Xpos=document.body.scrollLeft+window.document.body.clientWidth-Xbase-20;
for (i=0; i < dots; ++i){
ieDigits[i].style.pixelTop=Ypos-15+Ybase*Math.sin(-1.045 +i *Split*Math.PI/180)
ieDigits[i].style.pixelLeft=Xpos-15+Xbase*Math.cos(-1.045 +i *Split*Math.PI/180)
}
for (i=0; i < S.length; i++){
x[i].style.pixelTop =Ypos+i*Ybase/4.1*Math.sin(sec);
x[i].style.pixelLeft=Xpos+i*Xbase/4.1*Math.cos(sec);
}
for (i=0; i < M.length; i++){
y[i].style.pixelTop =Ypos+i*Ybase/4.1*Math.sin(min);
y[i].style.pixelLeft=Xpos+i*Xbase/4.1*Math.cos(min);
}
for (i=0; i < H.length; i++){
z[i].style.pixelTop =Ypos+i*Ybase/4.1*Math.sin(hrs);
z[i].style.pixelLeft=Xpos+i*Xbase/4.1*Math.cos(hrs);
}
setTimeout('clock()',100);
}
clock();
//-->
</script>

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 07-03-06 18:59

Jeg takker for uret, men hvordan hvordan for jeg det placeret det andre steder ind nede i højre hjørne?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 07-03-06 22:52

Du ku' jo få det til at følge musen? : http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=29751#285276

..og positionering handler om : http://www.w3schools.com/css/css_reference.asp#positioning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 08-03-06 06:55

Tak Molokyle.

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 09-03-06 15:25

Hej alle der har hjulpet mig med min hjemmeside. Jeg har nu uploaded siden. Jeg mener selv det er lykkedes ganske udemærket, men alting kan jo blive bedre med øvelse. For jer der er hajer til hjemmesider, er der af naturligt nok masser af udvikling, og sansynlig en del som burde være anderledes på min side. Jeg takker for den hjælp i har støttet mig med.

www.bjap.dk

W

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-03-06 21:36

Pænt reslutat på www.bjap.dk - meeeeeeeennnn når man klikker på billederne i dit slideshow, så sker der ikke noget andet end en fejlside dukker op.
Men du får nok lavet links så de virker på et tidspunkt.

Al ting er nemt, når man kan det; indtil da kan det være ret så besværligt!

Dit ur er ikke det kønneste jeg har set, men det er da et UR!

Jeg kan sende dig hele min kollektion, hvis du vil have noget til en "URSKOV"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-06 22:24

FY!

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 09-03-06 22:29

Hvorfor lige fy! Er den så elendig?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-03-06 22:49

Det var nu ikke din hjemmeside jeg hentydede til, men Severinos kommentarer.

Den er ikke så god, men fortvivl ikke man skal jo kravle før man kan gå.
Der er nogle fejl. Hvis man klikker på et billede i din scrollende billedserie får man bare "http:///" og det kunne tyde på at du skal have renset ud i scriptet.

Prøv at arbejde kritisk videre med det du har lavet og få det til at fungere så kan du jo senere pynte på selve layoutet..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-03-06 09:13

På din hovedside skal:
Kode
<link REL="StyleSheet" HREF="style.css" TYPE="text/css" TITLE="Web-bruger style">
<base target="_self">

..stå i <head> ... </head> sektionen. Det skal denne linje også:
Kode
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">

Du har ikke angivet en !DOCTYPE.
Du har intet tegnsæt angivet. Brug:
Kode
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />

Kode
<body bgcolor="#E6E6FA">

..optræder 4 gange og med <BODY> er det ialt 5 !!! (der skal KUN være én <body...> </body>)

Kode
<center>

..optræder flere gange uden at blive lukket af en tilsvarende </center>

Der er ingen:
Kode
< html>

..og </html> afslutter siden for tidligt (=midt i koden) indtil flere gange (der skal KUN være én <html...> </html>, nemlig først og sidst i koden)

Der er flere fejl end jeg umiddelbart kan overskue på dine sider.

Du skulle ta' at få dine sider valideret her: http://validator.w3.org/

Tag dem alle ..en HTML fil ad gangen og brug 'Validate by file Upload' fra din maskine (..ikke fra dit site) og ret dem til INDEN du uploader dem til din hjemmeside. Du får at vide hvilke fejl det drejer sig om.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 16-03-06 07:34

Tak molokyle.

jeg vil sammenligne dine "nye" koder med mine, og herefter rette. Jeg må noke hellere tage en kopi af mit site som redning, i tilfælde det går helt i kluder.

W

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-03-06 10:03

Altid en god idé at tage backup

Da du er 'nybegynder' skulle du måske starte helt fra bunden med at lære XHTML i stedet for HTML.

Der er ikke den store forskel. Rent teknisk er XHTML faktisk XML med en dertilhørende DTD, der gør at XML 'forstår' HTML markører. Filerne skal stadig hedde; *.html eller *.html.
XHTML bliver den nye standard på nettet fremover. Senere på året vil W3.org frigive XHTML 2.0 working draft og ophøje det til recommandation.

En !DOCTYPE til XHTML 1.0 findes med 3 varianter af DTD'en: Strict, Transitional og Frameset

Den seneste version er XHTML 1.1 og med Strict DTD ser en minimal (dansk) *.html fil således ud:
Kode
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
<head>
<title>XHTML</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
</head>
<body>
<div></div>
</body>
</html>

Hvis du har det ok. med engelsk? Kan du lære XHTML her : http://academ.hvcc.edu/~kantopet/old/xhtml/index.php

..eller her : http://www.w3schools.com/xhtml/default.asp

..og CSS her : http://www.w3schools.com/css/default.asp

Husk at (X-)HTML angiver indholdet på dine sider (tekst, billeder, lyd, film, flash mm..)
..og CSS bruges til layout; hvordan dette indhold skal præsenteres/vises.

Happy coding...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-03-06 10:07

UPS... Der skulle have stået : Filerne skal stadig hedde; *.htm eller *.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 16-03-06 14:50

Jeg tror vist det er noget jeg skal være helt frisk til at komme igang med for alvor. Det er også samtig meget tidskrævende. Indtil videre fortrækker jeg at gøre det i "meget" små tids-zoner

W

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-03-06 18:19

Ok.

Hellere gå med vaklende skridt i den 'rigtige' retning...

..end med 'raske' ud over afgrunden !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 16-03-06 21:51

Ja, det har du fuldstændigt rei i.

W

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 23-03-06 21:47

Hej igen molokyle.

Jeg har nu prøvet http://validator.w3.org.

Jeg må konstaterer at, enten frontpage ikke er tilpasset denne form for validering, eller omvendt.

Jeg har nu tjekket fuldstændige nøgne sider, og alligevel meldes der fejl.

Som eks. dette, efterfulgt af validators fejl

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 5.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
</head>

<body>

</body>

</html>

Og her kommer alle fejlene som validator har fundet:

Encoding: windows-1252
Doctype: (no Doctype found)

No DOCTYPE found! Attempting validation with HTML 4.01 Transitional. The DOCTYPE Declaration was not recognized or is missing. This probably means that the Formal Public Identifier contains a spelling error, or that the Declaration is not using correct syntax. Validation has been performed using a default "fallback" Document Type Definition that closely resembles "HTML 4.01 Transitional", but the document will not be Valid until you have corrected this problem with the DOCTYPE Declaration.

Learn how to add a doctype to your document from our FAQ.

This page is not Valid (no Doctype found)!
Below are the results of attempting to parse this document with an SGML parser.

Error Line 1 column 0: no document type declaration; implying "<!DOCTYPE HTML SYSTEM>".
<html>
The checked page did not contain a document type ("DOCTYPE") declaration. The Validator has tried to validate with a fallback DTD, but this is quite likely to be incorrect and will generate a large number of incorrect error messages. It is highly recommended that you insert the proper DOCTYPE declaration in your document -- instructions for doing this are given above -- and it is necessary to have this declaration before the page can be declared to be valid.

?

Error Line 7 column 6: end tag for "HEAD" which is not finished.
</head>
Most likely, You nested tags and closed them in the wrong order. For example <p><em>...</p> is not acceptable, as <em> must be closed before <p>. Acceptable nesting is: <p><em>...</em></p>

Another possibility is that you used an element which requires a child element that you did not include. Hence the parent element is "not finished", not complete. For instance, <head> generally requires a <title>, lists (ul, ol, dl) require list items (li, or dt, dd), and so on.

Mvh
W

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-06 22:30

Citat
Jeg må konstaterer at, enten frontpage ikke er tilpasset denne form for validering, eller omvendt.

Nej det tror pokker. Frontpage er lavet af Microsoft ...w3.org repæsenterer resten af internettet

Ved du ikke hvad en !DOCTYPE er? Det er såmen dét der fortæller din browser ...uanset fabrikat, hvorledes den efterfølgende kode skal tolkes (..er det HTML? XML? XHTML? ..er der FRAMES? hviken version BROWSER? mm.)

Derfor bliver dit eksempel valideret som SMGL i stedet for HTML og browseren sættes i Quirksmode.

Citat
Below are the results of attempting to parse this document with an SGML parser

Læs om !DOCTYPES her:

1.)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-06 22:34
Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 23-03-06 22:39

Tak for info. Men jeg tror du glemte at lægge et link om DOCTYPES. Din sætning lægger op til noget information. Jeg kan tage fejl.

W

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 24-03-06 08:02

Hej molokyle

Jeg takker for redskaberne.

NU er jeg snart ved at kaste håndklædet i ringen! Alle andre computere end min egen ser min side anderledes, end jeg gør på min computer. Jeg synes, det er skægt at forsøge sig med at lave hjemmesider, men når skidtet kun virker ok på ens egen, er det en stille nedtur.

Hvad så?

Mvh

W

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-06 08:32

Når du skal lave hjemmesider og vil være sikker på det virker på alle computere uanset om klienterne bruger operativsystemer som : Win95/98/XP/2000/NT, Linux eller OSX eller browsere som: Internet Explorer, Mozilla Firefox, Netscape, Opera og Safari. Så bør/skal du overholde standarden.

For en 'nybegynder' er det 'nemmeste' nok at bruge denne DTD:
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Det skal være den aller første linje i dit HTML dokument (..på alle dine sider) og fortæller at du bruger HTML 4.01 transitional. Hvilket igen betyder du kan bruge 'gamle' (=deprecated) markører som f.eks. <center> .. </center> (..men prøv at undgå disse ...forklaring følger), 'gamle' markør-parametre og frames. En oversigt over HTML markører finder du her:

http://www.w3schools.com/tags/default.asp

Grunden til jeg anbefaler at undgå deprecated'ed markører og parametre er at de alle handler om layout. Layout bør laves med CSS :

http://www.w3schools.com/css/css_reference.asp

Har du først lavet dine HTML dokumenter i transitional DTD, men undgået deprecated'ede elementer, er det noget lettere senere at konvertere filerne til f.eks. HTML med en strict DTD eller XHTML.

Følger du disse retninglinjer vil dine sider kunne ses og bruges af alle ...næsten. Det er nok for stor en mundfuld, men der er altså også noget der hedder svagtseende og (farve-)blinde brugere. Derfor er der lavet retningslinjer man bør følge så også disse brugere kan få glæde af dine sider. Initiativet hedder Web Accessibility Initiative eller WAI :

http://www.w3.org/WAI/

...men alt dette havde du kunne læse på : http://www.hjemmesideskolen.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : thewizards

Dato : 24-03-06 15:27

Takker for din tålmodighed "igen"

W