/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
camera
Fra : emptynes
Vist : 437 gange
50 point
Dato : 03-02-06 15:51

Hej jeg skal have mig et digital kamera (det første)er der nogle der har et foreslag hvad jeg skal købe?
mvh
emptynes

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 03-02-06 16:14

Det kommer jo meget an på hvad du skal bruge det til og hvad dit budget er

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 03-02-06 16:14

Hej

Jeg har købt et HP Photosmart M417 med 5,2 mgp
Koster ca. 1100,00kr i Bilka

er nemt at betjene og tager gode billeder er med zomm kan anbefale dette lille kamara som nybegynder nemt kan bruge

Hilsen orpe

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-02-06 16:20

Canon...uden tvivl.

Det er nogen af de bedste på markedet.

Nemme at finde ud af, menuen er på dansk.

Noget af det bedste "indmad" objektiv, billedsensor o.s.v.

Men kig på siden her...der er omfattende test af en del mærker:

http://www.digitalmagasinet.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : orpe

Dato : 03-02-06 16:48

Ja nogen er for Canon

jeg er ikke så vil med det

hp er lige at gå til når det er det første man skal have men man skal ikke købe med for mange fineser så kan man altid købe et bedre om nogle år så derfor kan jeg varmt anbefale et HP Photosmart M417 med 5,2 mgp er ikke dyrt og godt at begynde med.

orpe

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 03-02-06 17:01

hej
jeg er også igang med at finde et nyt kamera
men du kan jo prøve denne side
http://www.akam.dk/
men pas på du kan let blive forvirret
det er jeg ved at blive nogle anbefaler et
nogle et andet fabrikat
men du kan følge
http://www.kandu.dk/Spg82222.aspx

ole

ps:jeg er begyndt med at blive moppet af mine kolegaer
på mit jop når du bestemmer dig er modellen forældet

Kommentar
Fra : carstenbehrendtpouls

Dato : 03-02-06 17:20

Efter læsning af to års "Digitalfoto" har jeg sagt det op.Årsag:Kongekabalen er løst:Canon,Nikon,Minolta og etablerede multinationale selskaber klarere sig bedst i digitalfoto.
M.V.H Carsten

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-02-06 18:01

Næsten lige så vigtigt som mærket på kameraet, er det at du vælger et som du synes passer til dig.

Altså hvordan det "ligger i hænderne", hvordan tasterne sidder, føles det let at betjene, er menuen nem og overskuelig o.s.v..

Om du kan få ekstraudstyr (telelinser o.s.v.), såfremt det med foto er noget du rigtigt bliver bidt af.

mvh dova

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-02-06 18:15

Hvad er dit behov? - som er blevet nævnt!
Har du fotograferet før, men et konventionelt kamera?

Hvis du har det, så skal du naturligvis ikke starte med et begynder kamera. Det ville være spild af penge.
Så ville jeg starte med at gøre op, hvad det er for funktioner du har brug for.
* Manuel muligheder for blænde, lukkerhastighed og afstand.
* Tilslutning af ekstra flash.
* God OPTISK Zoom (ikke digitalzoom)
* Briger gængse memorykort.
* Kan køre på almindelige AA batterier.
* Ligger godt i hånden (frem for et smart lommekamera)
Lad være med at tage en model der bruger dokingstation, den er kun "sjov" i starten, hvorefter den samler støv på hylden.

Som du nok kan læse af ovenstående råd, så kommer man til at tænke på ordsproget: "Hver so syntes bedst om sine grise"

Vær kritisk når du går ud og ser på kamera. Få opfyldt så mange af dine ønsker/krav som muligt, også selv om det skulle koste en plovmand ekstra. Så bliver du garanteret tilfreds med dit valg.
Et sådant kamera holder i mange år, og skulle gerne være fremtidssikret, en god rum tid fremover.
(mit det første har holdt i 10 år og fungere endnu, men bruger nu det tredie, de andre bruger familien)

Kommentar
Fra : carstenbehrendtpouls

Dato : 04-02-06 08:15

Hvis du har fotograferet analogt tidligere, så vil det første der slår dig ved digitalfoto være, at der er en forsinkelse af udløsningen fra når du har trykket på knappen til cameraet har taget billedet.
Denne forsinkelse er større jo billigere cameraet er.
Det er derfor proffer bruger spejlrefleks.Der er der ingen forsinkelse.
Med mit første Samsung (meget fine farver)tog jeg en masse fodboldbilleder hvor målmanden henter bolden bagved.Jeg havde trykket på udløseren da bolden var på vej ind i mål.
Ellers enig med Serverino og Dova.
M.V.H. Carsten

Kommentar
Fra : severino

Dato : 04-02-06 12:11

Det er nemlig rigtigt Carsten!
Denne tidsforsinkelse er på mit, meget kort, og kan annuleres, hvis jeg stiller til manuel afstand, hvilket er en fordel, når afstanden til de enkelte dele i motivet er meget varierende, lige som når lysforholdet er meget besværligt, så autofocus ikke kan blive enig med sig selv om afstanden.

Jeg kan tydeligt mærke en stor forskel på de tre kameraer jeg har. Her giver det sidste nye den største tilfredshed.
Det er et: Konica-Minolta Dimage Z5 - Et SLR kamera medstort display + elektronisk søger.
5,1 Mpix - 12x optisk og 4x digital. (35-420 mm optisk - op til 1680 mm med digital)
Kan køre: automatisk - halv automatisk og manuelt.
Prisen er p.g.a. den nyere udgave med højere opløsning kommet langt under 3000.

Men et godt kamera skal man vurdere med det i hånden, så man kan se at det er behageligt at arbejde med.