/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Hvordan låser jeg termostat ?
Fra : SarahL
Vist : 14581 gange
40 point
Dato : 03-02-06 14:54

Hej,
Jeg har en radiator med et Danfoss termostat af typen fra 1994 (ifølge deres hjemmeside). Jeg ønsker at låse/begrænse varmen til 3, så pilfingre ikke kan skrue mere op for varmen. Hvordan gør jeg det ? Håber der er nogen, der kan hjælpe mig. På forhånd mange tak,
SarahL

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 03-02-06 15:13
Kommentar
Fra : SarahL

Dato : 03-02-06 15:42

Hej, nej det er ingen af dem. Det er en ældre model fra 1994. Der er et rillet Danfoss logo på fronten og en rød ring ved 4 og 5.
SarahL

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 03-02-06 15:42

Hej zita30
Du skruer din termostat af radiatoren. ( ikke farligt :D )
Bagppå sidder nogle små "dimser" du kan flytte på efter behag,
og dermed sikre at der ikke skrues op eller ned.
mvh halvdum

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 03-02-06 15:43

Hej zita30
Du skruer din termostat af radiatoren. ( ikke farligt :D )
Bagppå sidder nogle små "dimser" du kan flytte på efter behag,
og dermed sikre at der ikke skrues op eller ned.
mvh halvdum

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 03-02-06 15:43

Hej zita30
Du skruer din termostat af radiatoren. ( ikke farligt :D )
Bagppå sidder nogle små "dimser" du kan flytte på efter behag,
og dermed sikre at der ikke skrues op eller ned.
mvh halvdum

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 03-02-06 15:43

Hej zita30
Du skruer din termostat af radiatoren. ( ikke farligt :D )
Bagppå sidder nogle små "dimser" du kan flytte på efter behag,
og dermed sikre at der ikke skrues op eller ned.
mvh halvdum

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 03-02-06 15:46

Hej Sarahl
Jeg fjogede mig en del med navnet, meget undskyld
mvh halvdum
ps. også for den ekstra fremsendelse

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 03-02-06 15:47

Aner ikke hvorfor den kom så mange gange afsted, men undskyld, igen.
mvh halvdum

Kommentar
Fra : SarahL

Dato : 03-02-06 16:27

Hej halvdum,
Tak for rådet. Når du siger, at jeg skal skrue termostaten af radiatoren mener du så hele termostaten ? Skal jeg skrue helt ned for varmen inden ? Lækker den ikke ? Hvordan ser de dimser ud og er dette også gældende for min termostat fra 1994 ?
Vh
SarahL

Accepteret svar
Fra : halvdum

Modtaget 40 point
Dato : 03-02-06 17:25

Hej igen
Ja du skruer hele termostaten af, det medfører ikke noget vandspild.
På bagsiden af termostaten, er der et par stifter der kan flyttes rundt på.
Så man kan bestemme min. og max. varme på radiatoren.
Det er ikke særlig svært, bare klø på.
mvh halvdum

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 03-02-06 17:29

een gang mere :)
det er lettest at have med at gøre, hvis du skruer ned for varmen først, da termostaten trykker mindst i den stilling.
Ellers var der ikke andet.
mvh halvdum

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 03-02-06 19:04

Det er i mange tilfælde ikke nødvendig at fjerne termostathuset fra termostaten for at låse den til dine max 3 (20grader)
Men hvis du vil have termostathuset af, så løsnes ringen omkring "jern"-termostaten med en fladkærvet skruetrækker eller en unbraconøgle, og huset trækkes hårdt lige ud fra jerntermostaten.
Husk at trekantpilen skal vende lige op, når du monterer igen.
Men ikke alle typer huse kan låses
http://varme.danfoss.dk/pcmfiles/14/vvs/01_25_afsnit_1_03.pdf

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : carstenbehrendtpouls

Dato : 05-02-06 19:25

Som vicevært gennem 26 år husker jeg tydeligt at man kunne få nogle plasticindlæg, som man lagde ind i radiatorventilerne og som låste dem.det var vist der i halvfemserne.
Jeg gik væk fra det igen fordi der altid var nogen der voldede dem, når de fandt ud af at de ikke kunne drejes.
M.V.H.Carsten

Kommentar
Fra : SarahL

Dato : 05-02-06 22:08

Hej Allesammen, tak for Jeres gode råd. Jeg fandt ud af det. Jeg skulle blot tage termostaten af og så sætte rytterne ind i andre hak, ganske som der blev oplyst. Tusind tak for hjælpen. Til orientering er den venstre rytter minimum varmen og den højre er maksimum.
SarahL

Godkendelse af svar
Fra : SarahL

Dato : 05-02-06 22:10

Tak for svaret halvdum. Det hjalp mig rigtig meget.

Kommentar
Fra : halvdum

Dato : 07-02-06 11:16

Hej & Tak!
Har været borte et par dage,
men er glad for at være til hjælp.
Håber ikke ungerne fryser nu, på grund af mig :D
mvh halvdum