/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Poloen går dårligt...
Fra : luxenburger
Vist : 635 gange
150 point
Dato : 03-02-06 10:37

Min nyerhvervede 2. bil, en VW Polo fra 1984 (1,0) har ikke rigtig en tilfredsstillende motorgang. Der er to problemer: bilen kan ikke køre, ej heller tomgang, uden at den får lidt choker. Uden kan den ikke tage gas, går i stå osv. Og så bruger den benzin som ind i h...den kører pt under 10 km/l og det er på lange ture. Men det skyldes måske at den kører med choker hele tiden.

På værkstedet skiftede de accelerationspumpen og var sikre på at det var problemet. Men efter gentagne "justeringer" er problemet nøjagtig som før. Og jeg gider snart ikke smide flere værkstedstimer i den.

Jeg kan godt selv skrue lidt, men er der ikke nogen der kan give mig et par hints til hvor jeg skal gå i gang?

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 03-02-06 10:41

Har du overvejet og få en tændnings eftersyn?

Kommentar
Fra : luxenburger

Dato : 03-02-06 10:56

Ja, tænding er stillet på værkstedet. Den går også ok og tager godt nok gas, eftertænder ikke, hopper ikke, men kræver tilsyneladende en federe blanding. Men det må da kunne reguleres ved andet end chokeren; ellers må jeg jo flytte kablet lidt

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 160 point
Dato : 03-02-06 10:58

Du skal først finde et andet værksted for de er ikke gode nok da acc. pumpen ikke har nogen betydning i tomgang.
Der kan være mange årsager til problemet, og med baggrund i årgangen er det ikke usandsynligt, at det er slitage, men utætheder et sted i indsugningssystemet kan skabe det problem du beskriver og det kan også være underkompression som følge af utætte ventiler eller slidte stempelringe, men jeg ville nu kigge på de slanger der ert ilkoblet indsugningsmanifolden og tjekke om indsugningsmanifolden har utilsigtede huller (det er set før).
Problemet kan nok ikke løses her, men du skal først og fremmest have fat i en betydeligt mere kreativ mekaniker.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-06 10:59

Glemte lige, at for lavt benzinpumpetryk eller en svømmerventil der lukker for tidligt kan skabe problemet og da vil det netop hjælpe med chooker.

Godkendelse af svar
Fra : luxenburger

Dato : 03-02-06 11:01

Tak for svaret BjarneD. Ja, jeg synes heller ikke værkstedet var imponerende. Det kan være jeg lige skulle sprøjte lidt med æter rundt omkring de slanger...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 03-02-06 11:09

Jeg anbefaler ikke ætermetoden, der især på benzinmotorer kan resultere i afbrændte øjenbryn og det der er værre.
Visuel inspektion (kig godt efter) er det bedste.