/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Seriøst opdræt af brun Lab
Fra : vildskud
Vist : 525 gange
100 point
Dato : 02-02-06 20:06

Jeg søger et seriøst opdræt af labrador (helst brun).

Ved seriøst mener jeg; med stamtavle, stueopdræt, stressfri omgivelser (ikke for mange voksendyr), fokus på HD, AA og øjensygdomme. Endvidere MEGET gerne tidlig socialisering.

Jeg HAR tjecket alle kenneller (dem jeg har kunne finde på nettet), så jeg ønsker ikke at blive henvist til tilfældige hjemmesider.
Jeg har også et par favoritter.

Men jeg spørger jer, i håb om, at nogle af jer har personlige erfaringer med gode (og dårlige) steder.

Da der er gået mode i den brunde lab, ønsker jeg selvfølgelig at sortere de opdrættere fra, der hovedkulds kaster sig ud i avl, KUN baseret på farve (sind og helbred skal må ikke lide under dette).

Vh. Vildskud

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 02-02-06 20:27
Kommentar
Fra : vildskud

Dato : 02-02-06 20:30

Ja, "kender" begge to...

Har du personlige erfaringer med dem?

Vh. vildskud

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 02-02-06 20:41

Det er absolut seriøse opdrættere, men der er venteliste, så du skal være parat til evt. at vente længe men det gør man jo også gerne, hvis det er det rigtige

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : larve2

Dato : 02-02-06 22:52

Jeg er ikke professionel opdrætter (=kennel), men går ind for at lave gode brune lab hvalpe, selvfølgelig med alle attester, dyrlægekontroller mm. - og p.t. har min MICA faktisk lige født 9 brune labber, natten mellem 30-31.1. Jeg har 3 hunner og 6 hanner. AA/0 i HD og øjensygdomme på både tæve og han.

vh Lars Vedsmand

Kommentar
Fra : Juelsgaard

Dato : 03-02-06 11:46

Nu kommer der lige et indlæg om lab-avl fra min side, mest som svar Lars Vedsmands indlæg.

For jeg synes selvfølgelig at det er rigtig fint at avlsdyr har A-hofter og 0 på albuerne, men det er for mig at se slet, slet ikke nok.

Tag nu f.eks. en hund med A-hofter, men hvor alle hundens søskende har C-hofter. Er det et godt avlsdyr?? Personligt synes jeg jo at det er et elendigt avlsdyr. Tager man derimod en hund med B-hofter, som har 7 søskende som rent har A-hofter, så er det jo et meget, meget bedre avlsdyr end ovennævnte hund, til trods for at dens egenstatus er en anelse dårligere.

Så det at man blot avler på HD-frie dyr er for mig at se en sovepude. Det er meget, meget vigtigt at man går ind og ser på avlsdyrenes halv- og helsøskende, forældrenes halv- og helsøskende osv.

Det er også derfor at jeg har stået for røntgenfotograferingen af alle mine hvalpe. For kun ved at røntgenfotografere hele kuld kan man få en fornuftig sikkerhed i sit opdræt. For det hjælper for mig at se heller ikke noget at man har en hund med A-hofter, hvis ikke man kender noget til dens søskende. For så ved man jo ikke om de alle har dårlige hofter og avlsdyret dermed er elendigt eller om de alle er fri for HD og dermed vil avlsdyret være supergodt.

Omkring avlere af brune hvalpe så er Pernille Lillevang (Kennel Brownhunt) mig bekendt den eneste som også står for HD-fotografering af hvalpene og dermed har hun også en god sikkerhed i hendes opdræt. Og hendes hidtidige sundhedsresultater er langt over racens gennemsnit. Jeg har selv købt en tæve hos hende, som desværre blev kørt ned lige da hun var fyldt 1 år. Jeg vil gerne anbefale Pernille fordi hun netop har den rigtige holdning til sundhed og stiller krav både til sine avlsdyr og til sine hvalpekøbere.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com