|
| peugeot 2,1 td 406 bliver varm Fra : michpede | Vist : 1387 gange 100 point Dato : 01-02-06 20:09 |
|
hej alle
jeg er ejer af en 406 2,1 td når jeg trækker campingvogn bliver den varm, så varm at stop lampen
lyser, termostat er tjekket, større køler monteret,termostat er en med tidlig åbning 82 grader,aldrig nogensinde problemer når den kører solo men når camping vognen bliver spændt på bliver den varm jeg har spurgt peugeot de kender ikke til problemet:) men har snakket med flere med samme model og det er det samme problem.
kan det være vandpumpen der ved mange omdrejninger bare pisker vandet så der ikke er cirkulation nok på vandet.?
eller skal der en oliekøler på .ved ikke hvor varm olien bliver
håber der er nogle der kan hjælpe
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 01-02-06 20:24 |
|
Nej, det kan ikke være vandpumpen, medmindre den er defekt.
Enten er der cirkulation..eller ikke.
Men noget kunne bare tyde på, at den model ikke er "gearet" til at trække en tung? vogn.
At bilen simpelthen sejslæber så meget at den bliver varm
har du prøvet at køre en længere strækning, med f.eks. 70 Km/t, bare i et lavere gear?.
Så vil jeg tro , at bilen ikke bliver varm.
Det er ikke bare en 406, der kan have de problemer, men mange andre modeller, der er højgearede, altså på den måde, at bilen nok kan køre stærkt, men ikke har noget bundtræk.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : hamgeniet |
Dato : 01-02-06 20:29 |
|
køb en større køler og sæt på
de fleste biler er produceret specielt til det land de skal køre i
og danmark er et "koldt" land derfor er mange biler monteret med en mindre køler end f.eks. biler produceret til italien , spaniien m.m.
har selv oplevet detsamme problem med en VW transporter ,jeg havde som servicevogn , den var altid fuld lastet og næsten altid med en tung trailer efter ,OG den havde samme problem med altid at løbe varm , når jeg skulle køre længere end 25 km ,
jeg fik en "spansk" køler , og problemet var væk
jeg kunne forestille mig at det samme er tilfældet med din bil
mvh Brian j
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 01-02-06 20:30 |
|
Forresten vil en oliekøler ikke hjælpe noget.
Den har ikke indvirkning på kølevandstemperaturen, og kan ikke medvirke til at forhindre bilen i at blive varm, fordi det med en oliekøler er kølevandet der bestemmer oliens temperatur.
Altså jo varmere kølevandstemperatur, jo mindre effekt på oliekølingen.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : michpede |
Dato : 01-02-06 20:35 |
|
hej dova
skulle ikke mene at det er problemet 110 heste moment på 250 den har overhovedet problemer
med at trække.
og selv når man skifter ned i gear og får flere omdrejninger på den bliver det være
gearingen passer med at maks moment 2000 omdrejninger så går den 80-90 kmt uden den lyder anstrengt
den med vandpumpen ahr en gammel mekaniker foreslået mig da han har været ude for det
i en golf.
camping vognen vejer 1000 kilo
mp
| |
| Kommentar Fra : michpede |
Dato : 01-02-06 20:38 |
|
hej hamgeniet
der er monteret en større køler speciali made ved nissen i horsens
mp
| |
| Kommentar Fra : michpede |
Dato : 01-02-06 20:40 |
|
hej dova
på på pågældende model sider der en lille vandbaseret olie køler
den sidder lige før oliefilteret så koldere olie koldere vand
mp
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 01-02-06 20:43 |
|
Er du så sikker på, at møllen kører som den skal?
Nogen biler starter møllen slet ikke på ved normal kørsel, og så bemærkes det slet ikke, at den ikke starter ved større belastning.
Citat gearingen passer med at maks moment 2000 omdrejninger så går den 80-90 kmt uden den lyder anstrengt |
Er det med CVen bagefter?
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : michpede |
Dato : 01-02-06 21:09 |
|
hej dova
ja møllen kører som den skal der sider enda to dem har jeg også fået lavet så jeg kan starte den manuelt.
det hjælper også lidt men det er stadig ikke nok.
mp
| |
|
Det er vel ikke fordi den er med automatgear ?
Mange biler med automatgear skal have støre oliekøler på.
Jeg kender ikke modellen, hvad siger importøren ?
mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 01-02-06 21:28 |
|
Citat på pågældende model sider der en lille vandbaseret olie køler
den sidder lige før oliefilteret så koldere olie koldere vand |
nej, det er ikke helt rigtigt.
Olien kan ikke køle vandet ned.
Olien vil altid have en meget højere temperatur end vandet, og oliekøling er til for at kølevandet skal afhjælpe så olien ikke kommer til at koge.
men altså, du har større køler monteret, ekstra blæser, "sommertermostat" og har ikke problemer uden CVen.
Jeg mener stadig, at det er fordi modellen ikke egner sig til at trække tungt læs, hvilket jeg synes bliver yderligere bestyrket ved, at du har hørt om flere med samme problem.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : michpede |
Dato : 02-02-06 18:12 |
|
hej
jo det er muligt efter vinterferie og når det bliver varmere bliver der monteret temperatur-følere
så olietemp kan overvåges og et par stykker på kølevandet så kan man nok se hvor det er galt
ja og så kan man jo nok se om det er et problem der er til at løse eller om dova har ret at det simpelthen at den ikke kan trække.
jeg vil vende tilbage når jeg ved noget nyt.
mp
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 02-02-06 18:39 |
|
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor meget du har kørt med den CV, når motoren bliver så varm, at lampen lyser.
Men din motor holder altså ikke til det ret længe, såfremt du bare fortsætter kørslen efter den lampe tænder.
De der lette dieselmotorer er noget følsomme over for for høje temperaturer.
mvh dova
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|