/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Sonic - falder i omdr.
Fra : Martin_Svenningsen
Vist : 1455 gange
35 point
Dato : 31-01-06 18:12

min aprillia sonic 03 trækker helt voldsomt fra start og kommer rigtig højt op i omdr. lige indtil den har trukket op derefter falder den langt ned i omdr. igen og trækker langsomt op i topfart.. jeg har også langt mærke til at den kommer MEGET hurtigere op i fart / kører meget hurtigere hvis vejen går lidt ned af.. jeg tør ikke udtale mig om problemet altid har været der da jeg ikke har haft scooteren særlig længe og kan faktisk ikke huske om det var der lige da jeg fik den eller det er noget der senere er kommet.. min opsætninger er:

orig. 40 mm cylle med 6 skyllekanaler med pgo 45 topstykke
racerkrumtap
ukendt tror std vario med 5,5 g ruller
ved ikke hvilken kobling
Technigas next knækrør
std. 12 mm karbu med dyse ca. 90

håber i kan hjælpe mig

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 31-01-06 18:24

Glemte lige at nævne at den IKKE gør det på foden, der trækker den hele vejen op til toppen.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 31-01-06 21:02

Du skal prøve at hæve nålen i karburatoren.
Min Rally havde samme problem.
Se efter om du har standard koblingstrykfjeder på.
Det kan nemlig være at den ikke kan presse hårdt nok, til at holde den i et lavt gear hele vejen op.
hvis du har standard fjeder på, så skift til 27 kg.

På min Rally, havde jeg 17,5 karburator, 48mm. cyl, 27 kg trykfjeder, polini gearing og Tecnigas Next potte.
min stor fejl var at nålen ikke var hævet nok, så den ville ikke på baghjul, og den mistede trækket efter de første 20 meter.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 31-01-06 21:05

ps, den gik 100 kmt med Proma Legal og 110 kmt med Next.

Det pgo topstykke som du har på, er det planet? Det skal det være.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 01-02-06 16:01

så vil jeg da prøve at hæve nålen lidt mener også den sidder ret lavt.. men ja jeg havde også tænkt lidt på trykfjeder eller ruller.. kan man se hvilken trykfjeder det er uden af tge kobligen ud..

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-02-06 23:26

ja, hvis den er sort, og ser rusten ud, så er det standard.
jeg kan anbefale en 27 kg. den er normalt gul.
32 kg (rød) er lidt for hård til dit tun.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 03-02-06 23:28

Så lige at du har technigas knækpotte!!!
Den SKAL SKAL SKAL over 9000 rpm. ellers er den helt død.

Så du skal nok ha 5 grams ruller og en 27 kg trykfjeder.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 05-02-06 18:17

Jeg har nu prøvet at hæve nålen så højt den kan samt indstillet karbuen, men faldet er der stadig, men tør ikke rigtigt udtale mig om det er blevet en smule bedre... jeg har snakket med en bekendt mekaniker som snakkede om at det ikke er sikkert at det er vario, kobling men det kunne være en motorfejl, han sagde at man kan høre om det er motoren der falder i omdr. eller det bare er koblingen... men det syntes jeg at jeg har lidt svært ved at vurdere.. altså jeg kan høre at den kommer højt op og falder ned igen også lyden.. er der en eller anden måde man kan afgøre om det er en motorfejl på???... Kunne jeg evt. optage lyden og ligge et link herind???

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 05-02-06 19:18

motorfejl?
Det lyder meget usandsynligt.
Prøv at skifte koblingstrykfjeder til 27 kg, og evt. også skifte de små fjedre som sidder på de 2 eller 3 koblingsbakker.

At den falder i omdrejninger at et typisk symptom på slidte varioruller, og hvis den dykker meget, så også for tunge ruller, eller for blød koblingstrykfjeder.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 06-02-06 16:51

jamen han siger at motoren ikke vil falde i omdr. hvis det er koblingen.. så vil motoren bare køre i samme omdr. hvor den bare ikke køre lige så hurtigt som den burde...

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-02-06 18:39

Din mekaniker må meget gerne uddybe den "motorfejl"
Det er jo et meget vidt begreb.

Har du købt den fra ny af, og ved du derfor om du selv har ændret på dit variomatik/kobling, udover at der er skiftet til 5,5rams ruller?

Jeg havde 3,5 grams ruller og 27 kg koblingstrykfjeder i min Rally da jeg kørte med Technigas Next.
Så hvis du har 5,5 grams og standard fjeder (22 kg), så er det 100% derfor at den kører så dårligt.

Mit råd til dig. Køb dig en 27 kg koblingstrykfjeder, og se om det hjælper.
Det er jeg sikker på at det gør.

Lige en sidste ting.
Når du har tunudstødning, så bliver der blæst meget mere ud gennem udstødningen, og så kan den derfor suge mere ind, men det kan din næsten ikke fordi du kun har en 12/10mm på.
21mm dellorto med manuel choker, koster ca. 400,- og den er guld værd.
Bare husk at dyse den om, og at dyserne til 21mm ikke er de samme som til 12/10mm

Vend tilbage når du har sat 27 kg fjeder, hvis du altså har standard i den nu.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 06-02-06 20:06

jamen var du ikke selv inde på at det kunne være en motorfejl da du skrev at udstødningen var helt død indtil den kommer over 9000 omdr. du mente måskje ikke at det var skyld i problemet det var måske bare et side tip om at den ikke kører hurtigt før det eller hvad? mekanikeren sagde at han syntes det lød til at min udst. var lidt udtæt og det måske kunne være problemet han sagde også at det kunne være en anden motorfejl men ikke hvilken??

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 06-02-06 20:48

Det er ikke en motorfejl, når den tager for lidt omdrejninger, når den har variomatik.
Tag dit variomatik ud og se om rullerne er slidte.

Den udstødning som du har på nu, kræver flere omdrejninger end standard udstødningen.
Derfor er 5,5 grams ruller ikke nok. Du skal meget længere ned i vægt, så motoren kommer højere op i omdrejninger.

Din motor ligger på 7000 omdrejninger som standard med standard udstødning.
Men med din Technigas Next skal den over 9000 omdrejninger.
Derfor skal du ændre på din gearskifter (variomatic) så den tager flere opmdrejninger.

Det får du med en 27 kg trykfjeder eller med ruller som vejer mindre.
Men start med en ny trykfjeder på 27 kg.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 07-02-06 13:48

jamen hvad sker der ved at den ikke kommer over de 9000 der... er det bare for at udstødningen kan yde sit bedste eller mener du at at den ikke kommer over de 9000 kan være skyldt i udstødningsfejl som så er skyld i at den falder i omdr. ?... og kan man tilpasse rullerne så de passer til den std. trykfjeder så det dødepunkt forsvinder.. ?? og det du siger med karbuen er for lille mener du at det kan skylde det dødepunkt., eller vil den bare have bedre af en 21.. og hvis det ER trykfjederen som du siger (hvilket jeg tror på men vil lige udlukke de andre ting først)... hvordan kan det så være at motoren FALDER i omdr.... jeg er lidt forvirret du kommer med en masse forslag om udst og karbu og siger så at det ikke er en motorfejl.. mener du ikke de to ting forvirker faldet i omdr.. men at den bare har generalt bedre af en 21 og komme over 9000 med den udst. FORVIRRET

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 07-02-06 16:56

Din tunudstødning virker kvælende under 8-9000 omdrejninger, så den SKAL over 9000 omdrejninger for at yde det som den er bygget til.
Derfor skal du skifte din koblingstrykfjeder til en som er mere stram.
En strammere fjeder kan bedre presse den bagerste del af variomatikken sammen og derved få den op i højere omdrejninger.

Motoren falder i omdrejninger, fordi den i starten filer på koblingen og derved ikke har så meget modstand og letter kan trække den op i omdrejninger.
Din nuværende koblingstrykfjeder er for slap til at holde den oppe i de høje omdrejninger.

Du vil få mere træk ud af en 21mm karburator, men den har ikke noget at gøre med faldet i omdrejninger.

Skil dit variomatic ad, og se om rullerne er slidt flade på kanterne og skift så den skide koblingstrykfjeder!!!!!!!
Den koster latterlige 49,- hos Thansen

Du skal forstå at en forskel på 0,2 gram på rullerne på en tunet motor kan betyde en forskel på 1 hk i optrækket, og hvis dine ruller vejer 1 helt gram for meget, så er det ikke underligt at du mange 2-3 HK og at den derfor trækker sløvt.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 07-02-06 20:22

regner med at købe en ny trykfjeder i morgen (onsdag)...
men jeg vil egenligt gerne vide :

1. jeg er kommet i tvivl om jeg har puttet den rigtige størrelse ruller i altså målene xx gange xx.. kunne det evt. være skyld i faldet i omdr..

2. og kan man tilpasse rullerne efter den std. trykfjeder så det dødepunkt forsvinder...

3. og kunne faldet i omdr. udelukkende være pga. forkert vægt på rullerne altså hvis størrelsen er rigtig ligesom du er indepå sidst i din seneste kommentar...

4. eller at vægten og størrelsen samtidigt er forkert kunne det være skyld i faldet i omdr.

5. eller kan rullerne på ingen måde have noget med faldet i omdr. at gøre..

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 07-02-06 20:31

Ruller har 100% sammen med fjederen skylden for at motoren falder.
Det er normalt slidte ruller eller slidt kilerem som gør det, men du skal ha den højere op alligevel.
Så på med en 27kg fjeder og se hvad der sker.
Se også efter om rullerne er slidte, nu hvor du alligevel har den skilt ad.

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 07-02-06 20:35

så du siger at det godt bare kan være rullernes skyld og den kan komme til at køre ordentlig med den trykfjeder der er på nu... (jeg vil skifte den aligevel, just checking )

Kommentar
Fra : Martin_Svenningsen

Dato : 07-02-06 20:56

så du siger at det godt bare kan være rullernes skyld og den kan komme til at køre ordentlig med den trykfjeder der er på nu bare med andre ruller ELLER HVAD?... (jeg vil skifte trykfjederen aligevel, just checking )

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 08-02-06 18:41

Ja rullerne har en del at sige, men hvis fjederen er for slap, så kan du være uheldig at den fedter kilerem.
27 kg trykfjeder er skide god til tunudstødninger.

Når den er monteret kan du bagefter teste forskellige ruller for at finde dem som trækker bedst.