/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Klondyke betyder...?
Fra : upyoursmate
Vist : 9076 gange
200 point
Dato : 31-01-06 12:34

Jeg mener det betyder noget i retningen af "en primitiv levemåde". Er det sandt? Og hvilket sprog stammer ordet fra og evt. hvad er etymologien bag det?

Mvh. U.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 12:37

Klondyke var et guldgraverområde i Alaska hvor befolkningen havde masser af guld, men ikke meget at bruge det til og da der var mangel på alt var inflationen enorm og man fik ikke meget ud af sin rigdom.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 12:40

Det var vist for øvrigt ikke Alaska, men Canada

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 31-01-06 12:41

Citat
klondike [ klƒn—dŒjk ] subst. et
1. et kvarter, en by el. et område der består af tilfældigt opførte huse og skure. ! af engelsk Klondike navn på en guldgraverby i Canada der opstod på den bare mark og hurtigt fik et indbyggertal på 40.000 efter at der i 1896 var fundet guld i området

Fra Nudansk Leksikon

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-01-06 12:50

Klondyke var og er stadig et område i Alaska. Navnet er kendt for at være et guldgraver-sted. Der blev fundet meget guld. Kun få af guldgraverne kom derfra med mange penge, det var mest Bar-ejere, Bordel-muttere og ludere der tjente fedt på det. John Mogensen har indsunget en sang der hedder Kom Kom til Klondyke op og grave guld.

Navnet/Ordet bruges idag som synonym for "et sted der er værd at besøge", men også oftest med den slet skjulte underbetydning "men man skal helst ikke blive for længe".

Her i Midtjylland har vi Brunkulslejer rundt omkring. De største ligger ved Søby 15 km syd for Herning. Under 2'nd Verdenskrig, hvor Olie og Kul fra udlandet ikke kunne skaffes, blev disse Brunkulslejer (ikke lejre) rene Klondyke's. Der kunne tjenes mange penge ved hårdt og farligt arbejde. der blev imidlertid også både drukket og spillet meget, så det var de få Brunkuls-bisser der fik penge med derfra, men de fleste kunne dog forsørge både sig selv, en kone og et par børn. I disse fattige tider, var det såmænd ikke så ringe endda.

Håber det var forklaring nok. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-01-06 12:52

OK Bjarne - Canada ikke Alaska.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 31-01-06 13:00

Klondike....læg mærke til I´et i navnet.
http://da.wikipedia.org/wiki/Klondike

Klondyke kan bl.a. være en by i Arizona
http://www.ghosttowns.com/states/az/klondyke.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 13:03

Ak ja de søgemaskiner

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 31-01-06 13:05

Og så lige en engelsk ordforklaring på Klodike/Klondyke.

http://www.allwords.com/word-Klondyke.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-01-06 13:07

Og for a det ikke skal være løgn, hedder John Mogensens sang: Kom, kom til Clondyke.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 31-01-06 13:07

Det gør vel ikke noget, at der er søgemaskiner ?

Jeg ved ikke alt, og kommer heller aldrig til det.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 13:27

Nej, jakjoe, vi ville nok ikke blive så "kloge" hvis vi ikke havde dem, men resultaterne er ikke altid de bedste og meget forvirrende når man begynder at opliste.

Har I ikke set filmen?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-01-06 13:33

Rigtigt Bjarne. Det er ikke alt man finder på nettet, der har samme sandhedsværdi. I en tråd fornylig vedr. edderkoppen Den sorte Enke, kom der f.eks. et link til en "ekspertside" hvori det påstås at denne IKKE er særlig farlig for mennesker???? Professionelt VRØVL. Ha ha.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-01-06 14:38

Hø, ligger Alaska ikke i Canada?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-01-06 14:42

Alaska er en US delstat, moster

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 31-01-06 16:52

Klondyke/klondike.
Er sammensat af ordet, klon og ordet dike

Klon er græsk og betyder kvist eller ungt skud. Ordet bruges inden for botanikken om knopskydning, aflæggere, udløbere, sporer og podning. Ordet bruges også om en gruppe af individer fremkommet ved ukønnet formering af samme ophav - at kloneat udvirke ukønnet formering.

Dyke/dikeer engelsk og betyder grav eller grøft.

Sammensat er det navnet på en by/guldgraverby i Canada, som det allerede er beskevet. Denne by opstod netop via 'kloning', fordi guldet tiltrak en gruppe af individer af samme ophav ved ukønnet formering.

En klondike er som tidligere beskrevet blevet til en større samling af huse og skure, som er opført uden forudgående byplanlægning, men ordet er inspireret af guldgraverbyen i Canada.

Ordet har intet med dette at gøre:

Navnet/Ordet bruges idag som synonym for "et sted der er værd at besøge", men også oftest med den slet skjulte underbetydning "men man skal helst ikke blive for længe".

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 31-01-06 19:30

Nå for hunde...koldt da....

Kartoffelmoser

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 14-02-06 21:48

Tak for svaret ans.