/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Telefonsalg ?
Fra : Nordania
Vist : 860 gange
20 point
Dato : 20-11-02 14:48

For nogle måneder siden blev jeg ringet op af en sælger, om jeg ville abonnere på et blad, det sagde jeg nej til, hvorefter damen spurgte om jeg så ikke ville købe et tilbud der hed 3 stk blade for 99,00 kr. Dette sagde jeg ja til, og har fortrudt det mange gange, for efter de 3 blade fortsatte de blot med at sende til mig, hvorefter jeg bare sendte dem retur. Efter at have sendt 3 tilbage ringede jeg til dem for at bede dem stoppe med at sende til mig, da jeg jo ikke ville abonnere på bladet. Damen jeg talte med sagde at jeg skulle ha´ stoppet mit medlemsskab efter de 3 blade, og at jeg kom til at betale for de 3 jeg havde sendt retur. Men jeg mener ikke jeg er medlem " jeg har købt et tilbud til 99,- kr " og har nægtet at betale. Skulle telefonsælgeren ikke have gjort opmærksom på at man også abonneret på bladet, hvis man købte tilbuddet ?
Jeg føler mig bondefanget og snydt i den grad. Hvordan er loven omkring dette ??

mvh Tina

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 20-11-02 15:04

Hej Tina

Hvis du ikke har skrevet under på noget, får sælgeren meget svært ved at bevise at der faktisk er indgået en aftale og endnu sværere ved at bevise aftalens indhold. Du bør i denne samenhæng huske på at en mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftelig aftale. Det er blot sværere at bevise indholdet af en mundtlig aftale. Da du skriver det drejer sig om en telefonsælger, er det meget sandsynligt han har glemt at fortælle dig om vilkårende for abonementet. Sælgeren har vel talt med 10- 20 personer før dig, så der skal en god hukommelse til for at huske din samtale i detaljer. Har du ikke skrevet under på noget, kan du med god samvitighed ignorere dem syntes jeg.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 20-11-02 20:38

For det første, har du ikke skrevet under på noget som helst, så send dem endelig retur, for det andet, får at de fatter det gør som jeg, hvis de ikke vil høre, så find en spritpen, og skriv udenpå bladet,"Fremtidige forsendelser, betragtes som gaver" Tag en kopi af det, og send så bladet retur. Efter at have gjort således, stopper de øjeblikkeligt med at sende.

De gør de fordi, at de tror at folk er dumme nok til at tegne et abonnement, hvis de bliver ved længe nok.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 21-11-02 00:28

Det tilbud du omtaler, lyder meget som et fra forlaget Benjamin. Jeg har kigget i deres abonnements-tilbud, og der står man automatisk bliver tilsendt flere blade efter de tre første er ankommet, altså dem som er inkluderet i tilbuddet.
Men har du købt via telefon, og er ikke blevet oplyst om dette, skal du ikke foretage dig noget. Du er ikke forpligtiget til at sende flere blade retur, det er sælgers eget problem, når du ikke er blevet oplyst om det.
Men jeg tror nu der "bare" er tale om en misforståelse. Du har ikke fået den information om, hvad du købte, som du burde have fået.

Kommentar
Fra : Nordania

Dato : 21-11-02 10:09

Problemet nu er at de er stoppet med at sende flere blade, men de vil have betaling for dem jeg har sendt tilbage.

Accepteret svar
Fra : PowerRanger

Modtaget 20 point
Dato : 21-11-02 14:37

OK. Der vil jeg klart mene, at du kan undlade at betale. Har du ikke skrevet under på en aftale om, at bladene forsat bliver sendt efter "prøveperioden" er dette sælgers hovedpine.
Du er berettiget til ikke at betale for flere blade, uanset hvad sælger påstår. Når din underskrift ikke figurerer på noget, som giver sælger ret til at sende flere blade, så må han selv bære dette tab. Denne forklaring vil de nok ikke tage for gode varer, men du har juraen på din side. Forsætter de, kan jeg foreslå du kontakter forbrugerrådet, dem har de respekt for, er jeg overbevist om.

Godkendelse af svar
Fra : Nordania

Dato : 21-11-02 18:16

Tak for svaret PowerRanger.