/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Måling af fugtindholdet i træ
Fra : steenfibiger
Vist : 7900 gange
140 point
Dato : 30-01-06 13:41

Jeg har købt en fugtighedsmåler, der kan måle fugtindholdet i træ, bomuld, papir, tobak, m.m. Måleintervallerne er 7-15% og 16-35%.
Hvor stor fugtindhold bør der være her i januar måned i træværket på et uopvarmet loftsrum med etageisolation, d.v.s. fugtindholdet i spær, rygningbjælke, loftsbjælker, tagpladelister etc. Der er tale om et eternitskifertag, der er renoveret med to lag tagpap og ekstra udluftning på tagflader og i rygningen. Jeg har målt fugtindholdet til 10-15%.
Jeg har også et østvendt vindue på 1. sal, som jeg tror er sat forkert i.DEt er et opvarmet og velisoleret værelse. Der kommer fugt ind i et hjørne, og i dette hjørne er træfugtigheden indvendig 15%! Det er vel meget. Jeg har flere gange haft fat i Hustømrerne, som har isat vinduet, og de siger at det er tæt, men det tror jeg ikke på. Resten af vinduet er helt tørt!
Kan du hjælpe mig med at afklare disse spørgssmål? tak

Accepteret svar
Fra : bredker

Modtaget 150 point
Dato : 30-01-06 13:49

hvis det er en af de helt billige fugtmålere , kan du ikke stole på den overhovedet
fugten i et uopvarmet rum som dit loftrum vil svinge en del efter været, jo mere det fryser jo lavere fugt , det samme vil du være ude for når det er meget varmt om sommeren
men en normal fugt i træ indendørs vil lægge mellem 8 og 12 %

hvor i vinduet kommer fugten ( ramme eller fuge ) det er vel ikke bare kondensvand der samles

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-01-06 13:59

Hvor meget fugt der lige netop må være i træet, er jeg ikke helt sikker på, men synes ikke umiddelbart, at 10-15% lyder af voldsomt meget under de omstændigheder du nævner.

Træ i et uopvarmet rum hvor der er mulighed for at træet trækker fugt fra omgivelserne, kan det ikke undgås.

Citat
Jeg har også et østvendt vindue på 1. sal, som jeg tror er sat forkert i.DEt er et opvarmet og velisoleret værelse. Der kommer fugt ind i et hjørne, og i dette hjørne er træfugtigheden indvendig 15%!

Nu skriver du, at der kommer fugt ind....er du sikker på, at det ikke er omvendt, sådan at det er fugt (kondens) der gerne vil ud, og samler sig i vinduet

mvh dova

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 30-01-06 14:24

Træfugtighed se figur 1B.
10-15% er måske lidt i overkanten, men vel ikke alarmerende ?
Og hvor meget kan du stole på instrumentet ?

http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=156

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 30-01-06 15:36

10-15 % træfugtighed er ikke voldsomt, men du kan jo tjekke instrumentet ved at måle med det på et stykke træ, der har ligget i tæt plastpose et par dage, så det er lige fugtigt over det hele. Så vejer du prøven nøjagtigt, lægger den i en 50-80 graders bageovn en dags tid og vejer igen og regner vægttabet om i procent af startvægten. Hvis de to tal er identiske, stiger apparatets troværdighed voldsomt (forudsat det ikke er en knastør prøve, du har brugt). Tjek lige, at apparatet nu viser 0 %.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 01-02-06 19:35

Hej,
Tak for de mange svar. Jeg har i dag talt med tagfirmaet, som siger at en fugtighede på 10-15% i tagkonstruktionen er noramlt. 17-19% er en grænseværdi på denne årstid! 8-12% fugtighed for træ kan man kun komme ned på for ovntørret træs vedkommende!
I vinduet er der ingen kondensvand! og jeg har talt med tømreren om dette problem. Han og glarmesteren kommer og ser på problemet!
Men I er meget velkommen til at kommentere dette og give yderligere råd. Jeg sætte pointtallet op!
Tak for jeres hjælp.
Steen

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-02-06 19:55

en god ting med vinduet
når det regner og blæser , så hold ekstra øje med det , og se om du kan finde utætheden

Kommentar
Fra : cat2

Dato : 01-02-06 22:09

jeg har hørt fra en byggesagkyndig, at fugtindhold i træ bør holde sig under 14 % .

Kommentar
Fra : jensalexander

Dato : 02-02-06 05:19

du kan generelt sige at har du fugt i vinduet har du for lidt udluftning.
Alt luf skal kunne skiftes ud for hver 1,5 time i rummet.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 02-02-06 10:36

Hej og tak for yderligere kommentarer. Jeg har holdt godt øje med vinduet, når det regner og blæser, specielt fra en østlig retning. Og jeg ved, hvor utætheden er. Det får jeg nu igen tøreren og glarmesteren til at se på.
Fugtigheden skyldes ikke fugtighed i rummet ellem manglende udluftning, og problemet med vinduet er meget lokalt og afgrænset til ét bestemt hjørne i dette meget store vindue, som består af 3 vandrette og tre lodrrette sprosser. Kun én af ruderne kan lukkes op, og det er ikke her problemet er.
Teknologisk Instititut skriver: Råd og svamp
Under de rette temperatur- og fugtforhold kan der opstå angreb af trænedbrydende svampe i enhver trækonstruktion. Som en slags tommelfingerregel vil der ikke være større fare for svampeangreb, såfremt fugtindholdet i træet holdes under 20 %.

Skimmelsvampe, som ikke er deciderede trænedbrydende og således ikke ødelægger konstruktionen, kan udgøre et alvorligt sundhedsmæssigt problem. Skimmelsvampe og mug vil kunne trives, når blot overfladen af træet er opfugtet fx i form af kondens. Derfor skal højisolerede trækonstruktioner udføres med omhyggelig anvendelse af dampspærre og rigelig ventilation.
http://vot.teknologisk.dk/4457,2
Min autorisererede taglægger siger, at man er på den sikre siden, når fugtprocenten er under 17-19% og at træets fugtighed svinger med årstiden. Lige nu er fugtigheden høj.
Hvis vinduet bringes i orden, tror jeg at jeg har fået løst mine fugtproblemer, men jeg vil gerne have flere gode tips i denne sag og et råd, hvis jeg helt har fejlbedømt situationen.
Steen takker

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 10-02-06 14:15

Tak for dine svar, Bredker, og især det sidste, private svar jeg fik fra dig. Jeg tror, at det hjælper mig videre. Ideen kom ikke fra tømreren, men var mit eget forslag.