/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Virusbeskyttelse af lille netværk
Fra : lektortl
Vist : 409 gange
100 point
Dato : 20-11-02 11:55

Jeg har en computer (Win98), som deler internet ud til et lille hjemmenetværk (4 computere bag ved Win98).
Er det muligt (på en nogenlunde let måde - dvs. for en ikke-ekspert) at virusbeskytte hjemmenetværket ved Win98?
Dvs. så de 4 computere bag ved Win98 ikke behøver noget antivirus.

Accepteret svar
Fra : Bjarne_H

Modtaget 110 point
Dato : 20-11-02 12:35

Hej Lektorl!

Hvis du benytter deling af Internet-forbindelse og er på Internettet fra de andre PC'ere; mener jeg, at du også skal have antivirus på de ande maskiner.

Det har jeg, og har ikke selv stødt på andre måder endnu.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 20-11-02 12:42

Hej igen Lektorl!

Jeg benytter det gratis antisvirusprogram "H+BEDV" som kan hentes via:
http://www.hbedv.com/download/download.htm

Jeg odaterer jævnligt på Internettet fra den ene af mine PC'ere og kopierer og installerer derefter opdateringer til øvrige PC'ere.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : kst

Dato : 20-11-02 15:28

Hej Lektortl!
jeg formoder, at grunden til, at du ikke vil have antivirus på de 4 computere er, at du derved sparer opstartstid, og at de forbliver "hurtige". men hvis du er på lokalnet, hvor de fire computere er forbundet med et kabel, så du fx. kun har en printer, og du kan gå på internettet fra alle fire masiner, ja så mener jeg, at du er nødt til at have et antivirus program på dem. Hvis du er TDC privatkunde, kan du gratis downloade Norton på dine maskiner, som så kan opdateres jævnligt. En anden mulighed er, at hvis du kun vil have et antivirusprogram på din server, må du installere et server/klient-antivirusprogram på denne, og så lade de andre maskiner være klienter. Det vil sige, at de via serveren er beskyttet mod virus. Opsætningen er nogenlunde let!
Mvh
Kst

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-11-02 23:47

Hej lektortl,

du ka' godt køre de 4 Win98 maskiner uden antivirus, jeg vil dog ikke anbefale det... idet en firewall ikke er et antivirus program, og der således ka' komme virus igennem til de 4 Win98 maskiner, fra den første Win98 som deler forbindelsen...

la' os f.eks. ta en virus der bliver sendt med mail eller ligger i en zip fil, som bliver downloadet... disse filer vil gå glat igennem maskinen med firewallen... (jeg går her udfra du har en firewall på den maskine som deler internet forbindelsen til de 4 andre maskiner)... og således ka' disse virusser blive aktiveret og blive udført på disse maskiner hvis de ikke har antivirus...

så derfor vil jeg anbefale dig at installere antivirus på alle maskinerne... du ka' f.eks. bruge en af de programmer Bjarne eller kst har nævnt, til formålet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-12-02 10:46

Hej strarup!
Må jeg låne og bruge din lille "glad" figur, som du har lagt i dit indlæg.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : lektortl

Dato : 31-12-02 14:21

Jeg må nok affinde mig med, at de alle skal have virusbeskyttelse.

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 31-12-02 15:20

Hej igen Lektorl!

Som jeg tidligere skrev:
"Jeg benytter det gratis antisvirusprogram "H+BEDV" som kan hentes via:
http://www.hbedv.com/download/download.htm "

Hvis du er begyndt at bruge dette, kan du nøjes med opdatere / hente nye versioner på en PC, og derefter kopiere det hentede til øvrige PC'ere eller lade de øvrige PC'ere installere via stifinder til den PC der har hentet den sidste version (det bruger jeg).

Mvh
Bjarne

P.S. Til "Emesen m.fl" I kan se mere om smileys m.m. via: http://www.kandu.dk/dk/faq.asp#20