/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Akut hjælp! Kan ik starte!
Fra : Tobster
Vist : 769 gange
100 point
Dato : 29-01-06 16:50

Har lige været ude i min Alfa 156 for at ville køre en tur, men den vil ikke starte.

Det ser ud til der er strøm på den. Der er lys på bilen, lys i instrumentbordet, men når jeg drejer nøglen klikker den bare 6-8 gange i starteren, og så holder den op igen.

Hvad kan jeg gøre?
Hvad kan det være?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 29-01-06 16:52

Det lyder som for lidt strøm, men det kan selvfølgelig også være en defekt starter/relæ.
Prøv at få ladet den op eller få et par startkabler på og se om det gør en forskel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-06 16:54

Du skal være opmærksom på, at kulden nedsætter batteriets kapacitet samtidig med at motorolien er mere stiv så der skal bruges flere kræfter på, at starte.
Der kan godt være lys som du beskriver selv om der ikke er strøm nok til at aktivere startrelæet helt, og derved hører du klikkene fra det.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-01-06 16:56

Da er det nok din starter motor. den varer ikke evig. byt til ny.Hvis dit batteri er ok.
alimak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-06 16:56

Glemte lige, at du også skal kontrollere at der er ordentlig forbindelse på batteripolerne og stelforbindelsen til motoren og så forbindelsen på selve starteren.
Så elementært at jeg glemte at nævne det.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 29-01-06 16:56

Ja, det lyder rigtigt nok...

Lidt irriterende... Her i formiddag var der ingen problemer...

Nå, men jeg må finde én der har nogle startkabler...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-06 16:57

De nemme og billige ting først, ikk' Alimak?

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 29-01-06 17:07

Øhhh.... Må jeg starte bilen med startkabler på?

Har hørt om en gammel Golf der brændte helt af, da man ikke måtte det...

Og har ikke lige min servicemanual her....

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-01-06 17:11

Enig med dig Bjarne.
alimak

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 29-01-06 17:16

Jo du kan gerne starte med kabler...du gør jo ikke andet end at du forøger ampere antallet så længe du serie forbinder fra + til + og fra - til - . Bare du ikke kryds forbinder ...

Prøv lige for sjov skyld at sætte bilen i gear UDEN TÆNDING og skub den så den hakker et par gange....
Du kan også lige slå let men en fastnøgle på starteren ...

Mvh sverola

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 29-01-06 17:24

Nu har jeg forsøgt at have startkabler på...
Det gjorde ingen forskel....

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 29-01-06 17:44

Hej.
Batt. polsko, dårlig forbindelse (løse)
steen b.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-01-06 18:07

Prøv som sverola siger at slå på starterreleet med en hammer.Du gir den en 3-4 tekniske slag med hammeren ikke for hårdt og ikke for løst. 5 af 10 gange gør det så du kan starte og køre nogle dage,
alimak

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 30-01-06 13:23

Har du tjekket om kablerne sidder odentligt på batteriet? Har du dernæst tjekket at ledningerne, der sidder på starteren sidder ordentlig fast? Hvis motoren er modvillig mht. til at lade sig dreje af starteren, er det sansynligvis fordi batteriet er faldet sammen: Skift til nyt. Men start med at tjekke det andet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 13:26

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 30-01-06 13:38

Jeg fik én til at sætte en booster/kick starter på, og den startede med det samme.
Kørte ca 25 km, og det ser ud til at den har ladet op, for jeg havde ikke noget problem med at starte her til morgen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-01-06 13:44

Det burde du også kunne have gjort med starthjælp fra en anden bil, hvis I gjorde det rigtigt.
Det er møgirriterende ikke at kunne starte og derfor vil jeg anbefale dig at få udmalt både din ladespænding og batteriets tilstand.
Hvis man belaster batteriet vilman kune se om det er ved at være kortsluttet mellem pladerne og det er den bedst esikkerhed for at se om batteriet også vil kunne holde sig næste gang temperatren falder.

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 18-01-07 09:53

Tak for svaret BjarneD.

Der kom en booster på og så startede den med det samme - en længere køretur derefter sørgede for at der igen kom strøm på batteriet.