/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Valg af støjsvag HD..?
Fra : xirb
Vist : 2125 gange
105 point
Dato : 29-01-06 16:09

Jeg skal have købt en ny HD til min PC, der kører uden blæsere og derfor er helt støjsvag.
Det betyder at
- harddisken også skal være så støjsvag som muligt
- at den ikke må blive for varm, da der ikke er blæsere til at køle den.

Hvilken HD (mærke og model) kan anbefales ud fra disse kriterier?
Der bliver tale om en ATA-harddisk på 160-250GB.
Jeg er selv tilhænger af Seagates Barracuda, men ved ikke om de efterhånden er blevet overhalet af andre?

Tak!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-01-06 16:17

Har selv en Seagate harddisk der må siges at være nærmest lydløs pga dens flydende ophæng, men når det er sagt ville du nok alligevel kunne høre enhver harddisk hvis resten af systemet er helt lydløst! Min harddisk bliver ca 40-45 grader varm, men det er jo osse afhængigt af hvor frit den sidder, og min sidder helt op til min sekundære harddisk! Du han købe et slags gummiophæng der forhindrer din harddisk i at interferere med kabinettet og dermed lave resonans, der jo osse er en væsentlig lydgene!

Kommentar
Fra : xirb

Dato : 29-01-06 16:35

Hilken model Seagate har du?
- Har selv haft både Barracuda IV og V, som jeg har været meget tilfredse med.. Er dog lidt mere i tvivl med de nye 7200.8 og 7200.9 - om de lever op til det..

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 29-01-06 16:47

Hej
Jeg har 3 stk Segate 300GB og 2 Stk 160GB og 2 På 120 GB og en 80 GB som jeg køre styresystemet på .
Det er de bedste hardiske du kan få har aldrig haft problemer med dem og de er lydløse.
Deres Temperatur ligger fra 32 Grader til 35 Grader
De 3 stk kører på USB

IPM

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-01-06 16:54

Jeg har en lidt ældre Seagate på 120 gb med 8 mb cache er ikke engang sikker på den kan købes mere, men pribcippet med flydende ophæng går jo videre til de senere modeller, så jeg går udfra de osse er "lydløse" Ville ikke have betænkligheder ved at købe Seagate igen!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-01-06 21:37

Forskellige størrelser Seagate Baracuda 8 MB cache ................fuldt tilfreds.
Men du kunne evt. sætte en 120 MM. langsomtgående blæser i kabinettet til at flytte lidt varme.

Accepteret svar
Fra : fk2001

Modtaget 105 point
Dato : 30-01-06 13:42

Harddiske opererer i dag med 7200 rpm eller mere hvilket giver en hvis friktion. Du kan derfor ikke montere en harddisk i et kabinet uden køling. Der skal passere luft omkring den ellers holder den ikke længe. En harddisk kan på overfladen blive over 40 grader varm hvis den sidder frit men ikke har ventilation. Indeni er den varmere og garantien dækker ikke hvis den har været for varm.

CPUer og strømforsyninger kræver også en hvis køling men her taler vi om ikke-mekaniske komponenter som tåler en noget højre drifttemperatur, men som dog stadigvæk ældes hurtigere end ved lavere temperatur. Højre temperatur er næsten altid et synonym med kortere levetid. Derfor er et kabinet uden aktiv køling ikke godt hvis komponenterne indenfor har en stor varmeudvikling – og det har computerdelene – endnu.

Godkendelse af svar
Fra : xirb

Dato : 08-02-06 21:36

Tak for svaret til ALLE - det hele var brugbare inputs!