/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Retvisende kurs og waypoints!
Fra : ostemanden
Vist : 604 gange
300 point
Dato : 29-01-06 09:57

Hej!

Jeg sidder og overvejer, om der er en mulighed for man kan beregne den retvisende kurs ud fra to kendte waypoints, eller om det er noget man skal måle sig til?

ex:
WP1: 47 grader N, 4'2''
WP2: 47 grader N, 6'1''

Kan man stille de to op i en eller anden form for ligning og komme ud med et resultat, som ville svare til den retvisende kurs imellem de to, som man normalt måler på et søkort?

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 29-01-06 13:00

Da et waypoint angives med både længde- og breddegrad, er der ikke nok oplysninger i dit spørgsmål.

Som du har angivet det, giver det kun oplysning om afstanden mellem 2 paralelle linier tegnet fra hvert waypoint. Waypointene kan så ligge hvor som helst på de 2 linier, og derfor kan det ikke regnes ud.

Hvis du nu også kom med længdegraderne kunne det så ?

Jeg tor det ikke...fordi afstanden mellem længde graderne varierer afhængig af hvor på kloden du befinder dig.

Ok, over korte afstande, kan du sikkert se bort fra denne afvigelse...men det er vel ikke det du spørger om ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 29-01-06 16:27

Som jakjoe siger kan det ikke lade sig gøre ud fra dine oplysninger.

Citat
Jeg sidder og overvejer, om der er en mulighed for man kan beregne den retvisende kurs ud fra to kendte waypoints, eller om det er noget man skal måle sig til?

Du skriver jo selv om 2 kendte waypoints, så du kender vel resten af de waypoints positioner, og i så fald kan det sagtens lade sig gøre.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-02-06 14:36

Lidt sen melding

Jo, det kan faktisk godt lade sig gøre - naturligvis hvid du har længde/bredde på begge punkter.
Men det tager en hulens tid og god brug af trigonometri.
I den gamle (fra 60'erne) navigationslærebog findes formlerne.

Men hvorfor det, når en GPS klarer det for dig ?

mvh
Brokke44

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 09-02-06 15:38

En GPS hjælper mig knapt så meget, jeg er nemlig på navigationsskole

Er netop startet på skibsofficeruddannelsen, og det ville være rart hvis man havde en formel eller fremgangsmåde...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 09-02-06 15:51

Jamen !!!

Gik selv på Kbh. navigationsskole i begyndelsen af 60'erne.
De søgte formler ligger i den gamle navigationslærebog, som nok er udgået nu.

Hvis dine navigationslærere ikke kan hjælpe dig, så er standarden faldet

mvh
Brokke44