/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Har brug fro hjælp
Fra : ohhh
Vist : 2334 gange
35 point
Dato : 28-01-06 17:41

Jeg har sådan en WoodWood trøje.,
og den har jeg så vasket ,men efter jeg vaskede den er det kommet en masse små blå fnuller på sådan nogle små runde tåtter uld fra trøjen på.
Hvordan kan man gøre så den ikke gør det.
Har prøvet med sådan en ruller med klister men det kan ikke fjerne det hele. HJÆLP!

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 28-01-06 17:42

prøv at støvsuge den

Kommentar
Fra : ohhh

Dato : 28-01-06 17:44

Støvsuge den?
Det var et lidt useriøst svar.
Når du ingen gang kan få det ordenligt af med sådan en rigtig man fjerner snuller med.
Så virker en støvsuger nok ikke.

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 28-01-06 17:45

prøv med en børste.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 28-01-06 17:50

Prøv at komme den i
1.fryseren og se derefter om du kan "nuldre" det af
2. i tørretumbleren på lavt blus og læg en skumgummisvamp ved og se om det forsvinder.

Blot nogle små råd

Clou

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-01-06 17:55

Der er nolk ikke andet at gøre end at "plukke" totterne af.

Vaskede du den med vrangen ud? Det er en god ide at gøre det fremover.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 28-01-06 17:59

Vi har prøvet det samme som dig og min kone købte sådan en rulle med en slags kleisterbånd man ruller hen over sit tøj så tager den alt fnug hår o.s.v den er beregnet til sådan noget.
De har den næsten alle steder, vi købte den i en 10 kr butik
Mvh Robert

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 28-01-06 18:04

brug en barbermaskine

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-01-06 18:18

Sådan en rulle fjerner ikke de totter. Totterne sidder fast i blusen.

Du kan kun plukke dem af, men blusen kommer ikke mere til at se ud som ny.

Næste gang du skal vaske den, så læg den i et "vaskenet" , men blusen skal stadig have vrangen ud.

Kommentar
Fra : ohhh

Dato : 28-01-06 18:20

Okay men kan men hvis jeg vasket den i vaskenet..
Kan den så komme af med de der totter?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-01-06 18:26

Der er kommet de der fikse små maskiner, der "skærer" totterne af som en barbermaskine gør... Er det sådan en, du har prøvet?

Hvis ikke, kan de fås hos en isenkræmmer... De koster vist omkring en halvtredser....

Vaxen

Kommentar
Fra : ohhh

Dato : 28-01-06 18:28

Nej sådan en har jeg ikke prøvet. er de effektive? har du selv prøvet det af efaring eller?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-01-06 18:28

http://www.el-forretningen.dk/shop/default.asp?ProductID=3319

Den koster så lidt mere, men er da værd at prøve...

Vaxen

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 28-01-06 18:29

nej, totterne skal fjernes, hvis de er små og hårde. man kan faktisk købe små barbermaskiner, som er beregnet til "ullermænd". hvis du er glad for trøjen, så er det bare om at komme i gang.
hvis totterne er bløde, så prøv med en neglebørste, skurebørste eller andet lignende. så kan den faktisk blive ret lækker

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-01-06 18:30

ja, de er effektive... Jeg har ikke selv en, men smug-prøvede den i imerco ved juletid... Den lå i deres udstilling

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-01-06 18:30

Du får kun totterne af ved at plukke dem af.

Du har sikkert vasket blusen med "andet" vasketøj. Det slider meget på tøjet, men sliddet vil ikke være så synligt, hvis du gør det til en vane at vende vrangen ud af det tøj, som du vil beholde pænt fremover.
Et vaskenet er også en god ting.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 28-01-06 18:31

nådada, vi var nok en del, som fik svaret samtidig.....

Kommentar
Fra : ohhh

Dato : 28-01-06 18:39

vaskede den alene og på vragen.
Når så man kan få din i Imerco.
Men ja trøjen er hel fin der sidder bare mange fnug på.
Så ja.???
Men tror jeg vil prøve at tage i Imerco!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-01-06 18:41

Prøv det... Tænk, hvis det virker

Vaxen

Kommentar
Fra : ohhh

Dato : 28-01-06 18:43

Tænk hvis det virker?
Du sagde du havde smug prøvet den i Imerco!
Så det må du vel vide?
Eller er det bare noget du siger? :P

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-01-06 18:52

Roolig nu

Jeg har prøvet en i smug i Imerco - på MIN gamle fleecetrøje... Der virkede den ganske glimragende... Men jeg kan jo ikke garantere at det virker lige så fint på dine nullermænd... Men det er da værd at prøve

Vaxen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-01-06 19:07

Uanset om du vil plukke eller "barbere" nullermændene af, så er det slid på blusen.

Har du kontaktet forretningen, hvor du har købt blusen.

Hvis du har fulgt vaskeanvisningen, kan du måske få den byttet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 19:17

nu hvor skaden er sket - så et gammeldags råd - brug et engangsbarberblad (du skal nok bruge flere) - barner de nullere af så trøjen ser pæn ud igen. DET VIRKER !!!

til din oplysning er det noget jeg personligt har gjort i mange år - når jeg har været uheldig med indkøb af strik - noget har jeg selv vasket forkert - andet holdt ganske enkelt ikke.

Vask derefter på så koldt som muligt - den skal nok blive ren på kort kold vask

Kommentar
Fra : eln

Dato : 28-01-06 19:45

jeg har med held brugt en stålbørste engang , det skal gøres forsigtigt ,men det virkede

mvh.eln

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 28-01-06 21:54

jeg vedligeholder mine "langhårstrøjer" med en lille stiv plastikbørste med mange hår. der kommer godt nok nullermænd, når jeg vasker dem, men de bliver bare børstet af, og trøjerne er som ny!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 28-01-06 22:34

børsterne er helt rigtigt godt til vedligeholdelse - men i første omgang skal nullerne fjernes effektivt - de er så ikke så slemme bagefter når man er opmærksom på at vaske rigtigt

Kommentar
Fra : camho

Dato : 28-01-06 23:03

Jeg har en "fnuller-barbermaskine". Den virker fint. Jeg bruger den på alle trøjer, som efterhånden "fnuller", det er primært uldtrøjerne, der gør det. Så får de lige en tur med "fnuller-maskinen" også ser de fine ud igen. Det tager lidt tid og man skal være omhyggelig......men resultatet er en fin jævn overflade på trøjen igen....Én foreslog tidligere et barberblad, det er egentlig samme princip.........det skærer fnulleret væk...

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 01-02-06 23:05

Bare lige for at sige, at det er korrekt at nullermaskinen virker. Den har eksisteret i ret mange år. Jeg har haft flere, da de er ret effektive. De tager de nuller, der isæt kommer på jerseytøj med tiden.
Men opstår problemet gentagene gange, trods man følger vaskeansvisningerne, så prøv at vnede vrengen ud på tøjet i vask, og lad være med at tumble tøjet.

Jeb3