/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Efterisolering af loft rum..
Fra : ganga
Vist : 487 gange
92 point
Dato : 27-01-06 20:07

Hej
Jeg har et par spørgsmål:
Det er vedr. efter isoleringaf loft.
Hvis nu dampspærren skal udskiftes, skal man så fjerne alt isoleringen, og
starte forfra.? eller kan man nøjes med at lægge nyt rockwool ovenpå det
eksisterende rockwool.?
På forhånd tak..
Mvh. Allan Maharaj

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-01-06 20:15

Jeg forstår måske ikke helt dit spørgsmål, men ved efterisolering lægger man normalt den nye isolering uden dampspærre imellem.

Der er vel ingen grund til at skifte den gamle dampspærre. eller hva?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-01-06 20:16

Din dampspærre behøver du ikke at fjerne hvis den ellers er hel...Har du rockwool til at ligge ovenpå loftet er det bare at lægge mere ovenpå,hvis denne ikke er skadet..
Håber jeg har forstået dig ret

mvh sverola

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-01-06 20:17

Hvis dampspærren ikke skal udskiftes, kan du godt lægge den nye rockwool ovenpå den gamle, hvis

den skal udskiftes, skal du starte forfra

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 27-01-06 20:20
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-01-06 20:52

Dampspærren skal altid ligge/sidde mod det varme rum. Er den hullet yder den ikke ret meget.
Når du fylder ekstra isolering på så forskyd samlingerne lidt hvis du kan.
Hos byggemarkedet/tømmerhandleren kan du gratis hente "den lille lune" hvor der stå alt om isolering.

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 28-01-06 10:08

Mange tak for alle jeres svar..

Det der bekymre mig er damspærren...
Jeg ved ikke om den tidligere ejer, har lagt damspærren korrekt, dvs. er der samlinger ved overlapningerne ved dampspærren, eller er den bare lagt tilfældigt.?

Er der nogen tegn der viser at damspærren ikke ligger rigtig.?

Det er et stort arbejde hvis jeg skal løfte at den eksisterende Rockwool op og se efter.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 28-01-06 11:09

Du kunne jo løfte et stykke isolering op og se efter, hvis det bekymrer dig, men jeg havde nu gået ud fra at det var ok.
Tegn på at dampspærren ikke er lagt korrekt vil være fugtskader på træværket.
Jeg isolerede mit loft for 20 år siden, der hvor skråvæggene er på loftet kunne vi ikke få dampspærren lagt helt tæt, det har gået fint, man kan også bekymre sig for meget. Hvorfor tror du ikke den er lagt korrekt?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-01-06 16:32

Hvis din isolering støver , er dampspærren god, så gå derop og check. Jeg læser dit spm. som om det er isolering mod koldt loftsrum, og det blir næppe meget koldere end for tiden, og hvis du tar en støvmaske på, en god lampe til krogene og går op nu og tjekker - f. eks. med en lang kæp - om mineralulden støver, når du banker på den, ser du strax, om der kommet fugt i den nogetsteds.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : ganga

Dato : 29-01-06 08:19

Endnu engang tak for jeres gode råd....., det er virkelig noget jeg kan bruge....!!!