/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
se antal download fra min side
Fra : cbsjanten
Vist : 856 gange
500 point
Dato : 27-01-06 03:31

jeg har en lille hp hvor jeg har nogle sm programme liggende
jeg kunne godt tænke mig at se hvor mange gange de blive downloadet
nogen der kender et lille fif
jeg ville gerne det stod på siden feks. antal downloads 15 og evt en rate mulighed

så kan jeg bedre se hvilke filer der er behov for og omvendt
på forhånd tak

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-01-06 04:56

hp = hjemmeside
sm = ??? , er det filer

du klare ikke opgaven i html, der skal noget mere til, asp/php.

jeg kan måske hjælpe dig med php.

men først, hvor ligger din hjemmeside ?

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 27-01-06 06:37

Du kan se dine data overførelser, på din hjemmesidekonto.
Men ved ikke om du har det, så du kan se hvor mange downloads der har været.
Der findes et script til det, så du på din hjemmeside kan se hvor mange gange det har været hentet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-06 09:09

Som natmaden skriver skal du bruge ASP, PHP, Perl eller anden CGI. Derudover skal du også have en database at gemme/akkumulere oplysningerne f.eks. MySql.

Du kan også købe dig til en 'færdigsyet' løsning, hvor du til gengæld kan få mange flere oplysninger om dine besøgende : http://www.statcounter.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 27-01-06 09:16

øh f'ørst sorry var vist blevet lidt træt.

hp=homepage
sm=små

siden er www.dvd-guider.dk
det er b-one den er hostet af

jeg kender kun lidt til html
jeg har adgang til noget mysql et eller andet men ved ikke havd jeg skal med det
jeg har lagt et php forum ind ellers er resten lavet med stones webwhriter
og lidt flash jeg har lavet med et lille færdig program

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-06 09:35

MySql er en database. Hver gang en bruger henter en fil kan du aflæse med PHP hvad. Oplysningen kan du så gemme i databasen som er en slags tabel. Første gang en bruger henter en fil kan du i denne tabel gemme oplysninger om hvilken fil der er hentet, af hvem, hvornår mm.. Dette bruger man PHP til. Et felt i tabellen bliver så sat til 1. Næste gang en bruger henter en fil lægger man 1 til tællefeltet som så bliver 2 osv.. Nu kan PHP hive disse data ud af din MySql database, indsætte dem i et stykke HTML kode på siden, således at man på siden kan se hvor mange gange og evt. hvilke filer der er hentet (..i timen, om dagen, om ugen, om måneden eller om året for et eksempel).

PHP og MySql databasen er skjult for brugerne, da det er severside kode der afvikles på serveren (..hos din host) og ikke som HTML, Java og Javascript hentes og afvikles på brugerens PC.

Håber det giver dig en idé om hvorledes 'den slags' virker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 27-01-06 11:12

Det gjorde det takker

men det er jo ikke bare noget man lige laver når man er en web newbie som mig
jeg bliver aldrig den store designer så findes der en løsning jeg kan bruge (lære)
og hvor kan jeg evt læse mig til det ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-06 11:53

PHP. [serveside kode]) http://www.w3schools.com/php/default.asp
SQL. [database sprog]) http://www.w3schools.com/sql/default.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-01-06 11:57

Færdige løsninger kan du jo søge på Google eller et af de mange steder der tilbyder gratis PHP scrpits. F.eks. http://scripts.jajb.dk/emne/?emneId=2

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 27-01-06 17:19

Jeg faldt lige over denne da jeg søgte noget andet, måske kan du bruge den counter http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=738

//bentjuul

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 27-01-06 18:05

mange tak
står lige standbye til mandag (weekend far)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-02-06 08:39

Nu er det fredag igen Hvordan gik det?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 03-02-06 11:48

God weekend

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 03-02-06 14:41

ja hej hej nu er det fredag igen

ja jeg har søgt og søgt og jeg kommer vist ikke ret langt med det hvis jeg ikke lære at bruge MySql
så jeg sidder egentlig fast lige der og må i gang med at søge på hvordan jeg får det lært så det kan blive ordenligt
jeg har søgt scripts alle steder jeg kender og mere til men det er åbenbart ikke lige sådan.

så hvis i kender nogle sider eller lign. så byd gerne ind med dem
helst dansk men eng. går også an

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 03-02-06 16:38

hmm.. men det kan da laves uden mysql.

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 03-02-06 17:18

ok er det så i php eller hvordan?

uanset så kender jeg ikke andet end lidt html så det skal jo læres først
jeg kan jo godt blive lidt misundelig over alle de fede hjemme sider der er rundt omkring i alle former så når jeg nu afligevel skal lære noget mere nyt kan jeg vel ligeså godt kaste mig over det bedste jeg ved bare ikke hvad det er?

men natmanden byd gerne ind med noget konkret hvis du mener der er noget jeg skal kigge på

jeg har fundet nogle scripts til mysql så det vil jeg da prøve ved hjælp af http://www.webcafe.dk/artikler/databaser/installermysql/
de har lidt guider til det

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 03-02-06 18:47

jeg har adgang til PHPMyAdmin på min web servere
det skulle være derfra jeg kunne bruge de scripts men det ser noget indviklet ud
og der er ikke meget læse stof på b-one siden
er det noget der kan bruges??

jeg famler i blinde her

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 09-02-06 19:40

nå må gi op for nu det er ellers sjældent det sker men lader den stå åben indtil der kommer noget jeg kan finde ud af

tak for budne alle

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 09-02-06 22:57

øh mig ligeså

undskyld cbsjanten . tråden var gået i glemmebogen.

du er på b-one ,

du har lidt kendskab til html ,

men kan du finde ud af ftp(til husbehov) og hvilken pgm laver du html med ?

Jeg vil godt hjælpe dig men syntes at vi må starte et sted.

en start kunne være en simpel sidetæller i php, der gemmer et resultat i en fil.
vil du være med, så starter vi der, og ender forhåbentligt med en downloadtæller med sql.

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 10-02-06 18:24

ja det ville være fedt hvis du gad det

jeg får så ikke lavet noget i denne weekend men er da frisk fra mandag af

jeg har adgang til PHPMyAdmin på min web servere hvis det er noget der skal bruges
jeg kender som sagt ikke noget til det har ikke brugt den

men ja html kender jeg lidt til bruger stones webwrither og ftp ja kan det der skal til med den

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-02-06 06:57

Hvis nu du strax konvertere til XHTML, så får du mulighed for at behandle både HTML og XML på din hjemmeside. Da næsten alle moderne databaser håndterer dataudveksling vha. XML bringer du dig således på forkant med udviklingen og fremtidssikre dine sider

http://academ.hvcc.edu/~kantopet/old/xhtml/index.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-02-06 11:28

æv molo , det jo hele 2 ting på en gang (header&body)
den må jeg lige springe over , men ellers en godt link.

En simpel tæller.
ja så simpel at den kun kan tælle en side.
først. endelsen .htm og .htm kan ikke bruges.
de skal hedde .php, php forstår også html-kode.

antag at du vil have en tæller på din forside (index.php)
altså en tæller der bare forøges med 1, for hvert besøg, og husker tallet den er kommet til i en fil.

model 1 (index.php)
Kode
<?
$filnavn = "hits.log";
if (!file_exists($filnavn))
// hvis filen ikke eksistere, så opret den
{
$hitnr = 1 ;
$filen = fopen($filnavn,"w+");
fputs($filen,$hitnr);
fclose($filen);
}
else
{
// ellers åben filen, forøg den med 1 og gem den igen
$filen = fopen($filnavn,"r");
$hitnr = fgets($filen)+1;
   fclose($filen);
   $filen = fopen($filnavn,"w");
   fputs($filen,$hitnr);
   fclose($filen);
}
?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
Du er nummer <? echo $hitnr; ?> på denne side
</body>
</html>

men jeg ville foretrække at dele det i 2
1 hits.php der indeholder det meste php.
og 1 index.php der indeholder hovedsiden

model 2 (hits.php & index.php)
-
hits.php
Kode
<?
$filnavn = "hits.log";
if (!file_exists($filnavn))
// hvis filen ikke eksistere, så opret den
{
$hitnr = 1 ;
$filen = fopen($filnavn,"w+");
fputs($filen,$hitnr);
fclose($filen);
}
else
{
// ellers åben filen, forøg den med 1 og gem den igen
$filen = fopen($filnavn,"r");
$hitnr = fgets($filen)+1;
   fclose($filen);
   $filen = fopen($filnavn,"w");
   fputs($filen,$hitnr);
   fclose($filen);
}
?>

index.php
Kode
<? include "hits.php" ?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
Du er nummer <? echo $hitnr; ?> på denne side
</body>
</html>

det erjo tæt på det samme og virkemåden er den samme med nu kan hits.php genbruges
i andre filer.

Bemærk at der oprettes en fil 'hits.log' den kan drille meget, da webhoteller som udgangspunkt er sat til at andre filer(scripts) ikke kan/må oprette/ændre andre filer.
på b-one løser du det i dit kontrolpanel(hos b-one), under advanseret
der skal du markere php5 og sætte PHP - Register globals til on

ok

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 12-02-06 20:10

ok så er jeg i gang har lige lavet en backup af siden og er nu klar til at oploade
en ny index med model nr 2

Skal min index hedde index.php nu ???
hits.log skal den bare ligge som en tekst fil?

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 12-02-06 20:30

så er det lagt op og det virker

en skam den tæller hver gang jeg trykker F5 men det kan vel også fixes

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 12-02-06 21:10

ærgeligt man ikke kan rette i indlæg

det at der står kode er også lidt små træls men det må være en fejl fra min side

http://www.dvd-guider.dk/

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-02-06 22:18

ja den er lavet så simpel som der var mig muligt.
ordet kode skal du bare fjerne.
det stammer ikke fra mig , men fra kandu.

men du fandt da ud af at du skulle bruge index.php
og hits.log havde du ikke behøvedes at oprette.
det klarer den første del af phpkoden.

// hvis filen ikke eksistere, så opret den
{
// sæt tælleren til værdien 1
$hitnr = 1 ;
// opret og åben en fil
$filen = fopen($filnavn,"w+");
// indsæt indholdet af $hitnr i filen
fputs($filen,$hitnr);
// gem filen og luk den
fclose($filen);
}

At den tæller når du opdatere, ja det må du lige leve med.
en ting ad gangen

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 12-02-06 22:40

ja det var fedt nok at få det lavet det har spøgt i et par dage nu
men ja skulle lige have det hele set efter igen og har rettet de små ting men det køre nu
Jeg havde tænkt lidt for hurtigt der kan godt se sproget nu, ikke at jeg helt forstår det, men har da fundet meningen med det.

så jeg vil lige læse vidre i det php forum jeg fandt/eller fik link til ang. online scrpits osv og se om det fanger.

Du får 1000 tak for hjælpen og har du mod på det næste så ville jeg da være glad
hvis ikke så bare sig til så får du bare de point.

og dig </MOLOKYLE> tak for din hjælp også du har altid noget godt at byde ind med har gemt dine links

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 12-02-06 22:44

ps damm edit

når jeg kalder filen http://www.dvd-guider.dk/hits.log
så kan jeg se den tæller uden at den tæller mig med
så teoretiskkan jeg jo bruge den som statestik også

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 12-02-06 22:44

ps damm edit

når jeg kalder filen http://www.dvd-guider.dk/hits.log
så kan jeg se den tæller uden at den tæller mig med
så teoretisk kan jeg jo bruge den som statestik også

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 500 point
Dato : 13-02-06 02:10

Ja jeg kan se at du arbejder på det

at du ikke selv bliver talt hmm nok fordi at du kikker direkte i http://www.dvd-guider.dk/hits.log,
det er jo kun en tekstfil, så der er der ingen der der tælles
men går du ind på http://www.dvd-guider.dk/hits.php vil der blive talt, selvom at siden ser tom ud.
opdater den et par gange, og gå så til din forside, der vil du se at tælleren har talt.

filen jeg lavede 'index.php' , var for at vise hvor at php-stumperne skylle indsættes.

i din kode til din forside, ser det ud til at du har fået lidt for meget med,
din , fra ca linie 50
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
<? echo $hitnr; ?> Besøgende.
</body>
</font>
</td></tr></table>
</td>

</html>

bør se sådan ud
Kode
<? echo $hitnr; ?> Besøgende.
</font>
</td></tr></table>
</td>

PS. det kan senere være vigtigt at <? include "hits.php" ?>
er det absulutte første på din side der må ikke være så meget som et mellemrum eller et linieskift
før, grunden er at hvis der senere skulle være brug for noget med cookie og så'en
så skal det udføres før alt andet.
ja så er det jo ikke vigtigt nu, men nu er det sat på plads.

hvis du vil udelukke din egen ipadresse fra tælleren, så skal der tilføjes noget mede kode i hits.php

Ny hits.php
Kode
<?
// ipfilter del 1 start
$min_ip = "xxx.xxx.xxx.xxx";
$din_ip = $REMOTE_ADDR;
// ipfilter del 1 slut

$filnavn = "hits.log";
if (!file_exists($filnavn))
// hvis filen ikke eksistere, så opret den
{
$hitnr = 1 ;
$filen = fopen($filnavn,"w+");
fputs($filen,$hitnr);
fclose($filen);
}
else
{
// ellers åben filen, forøg den med 1 og gem den igen
$filen = fopen($filnavn,"r");
$hitnr = fgets($filen)+1;
   fclose($filen);

// ipfilter del 2 start
   if ($min_ip == $din_ip)
   {
   $hitnr = $hitnr - 1;
   }
// ipfilter del 2 slut

   $filen = fopen($filnavn,"w");
   fputs($filen,$hitnr);
   fclose($filen);
}
?>

det er ipfilter del 1 og 2 , der er tilføjet,
og du skal rette xxx.xxx.xxx.xxx til den ipadresse som ikke skal tælles med(din egen).
Men denne måde er kun anvendeligt hvis at du har fast ip ..

der er så også kommet en ny variabel, $din_ip , den indeholder den besøgendes ipadresse.

den kan du bruge på din forside, på samme måde som med $hitnr.
eks.
Kode
<? echo $hitnr; ?> Besøgende.
<br/>
IP <? echo $din_ip; ?>

håber ikke at det er for forvirrende med $din_ip / $min_ip

jeg roder selv rundt i det , bare ikke lige her ......... tror jeg nok

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 14-02-06 17:00

Hej Hej igen

Først. jeg er glad for at du stadig gider hjælpe mig det skal du vide.

Ang. det du skriver med for meget kode på min index side så
når jeg retter i det så kokser hele siden.....går det igennem igen

men har lagt det op nu og det fungerer bare og det er jeg glad for
det at den ikke tæller mig med (ip) gør det jo noget bedre da jeg jo nok er den der besøger den side mest hehe
men nu dukker der jo nye spørgsmål op hehe det gør der jo altid

1: hvordan ændre jeg tekst farve og størrelse på ip nr. og besøgs nr.?

2: kan der laves en online tæller også til det her?

sidst så mangler jeg gode sider til php hvor jeg kan lære lidt ved læsning har du nogle du vil anbefale?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 15-02-06 02:02

i linierne 58,59... ja det er det lige nu

Kode
<font face="Microsoft Sans Serif" size="3"><font color="#FFFFFF">Du er besøgende nr.</font></font><? echo $hitnr; ?><br/><font face="Microsoft Sans Serif" size="3" color="#FFFFFF">på denne side.</font>
<font face="Microsoft Sans Serif" size="3" color="#FFFFFF">Din IP. er:</font> 87.72.1.47 <br>

det er dine pladseringer af font der er i udu.
skiller det lige lidt ad, for overskueligheden.
Kode
<font face="Microsoft Sans Serif" size="3">
<font color="#FFFFFF">
Du er besøgende nr.
</font>
<? echo $hitnr; ?>
<br/>
<font face="Microsoft Sans Serif" size="3" color="#FFFFFF">
på denne side.</font>
<font face="Microsoft Sans Serif" size="3" color="#FFFFFF">
Din IP. er:
</font>
<? echo $din_ip; ?>
<br>

med </font> flyttet og 'kogt' ned:
Kode
<font face="Microsoft Sans Serif" size="3" color="#FFFFFF">
Du er besøgende nr. <? echo $hitnr; ?> på denne side
<br/>
Din IP. er: <? echo $din_ip; ?>
</font>

dette gør at det hele har samme font og farve.
hvis det skal være i flere farver og størrelser så,,så,,,, ja der er mange måder,,
denne med fælles størelse og forskellige farver.
Kode
<font face="Microsoft Sans Serif" size="3" color="#FFFFFF">
<font color="#FFFFFF">Du er besøgende nr.</font>
<font color="#AAAAAA"> <? echo $hitnr; ?> </font>
<font color="#FFFFFF">på denne side.</font>
<br/>
<font color="#FFFFFF">Din IP. er:</font>
<font color="#AAAAAA"> <? echo $din_ip; ?></font>
</font>

2.
Ja der kan godt laves en online tæller, men det indebærer mere kode.

Du burde lave dig en mappe, til at øve dig i, feks. lav en mappe ' test '
brug den til at prøve mindre dele af i.

Sider om bla. php er der mange af.
Men du burde skaffe dig hæftet 'Start på PHP'
jeg bruger det selv jævnligt. og kostede 69kr. da jeg købte det,,, hos købmanden/boghandleren.
http://www.idgforlag.dk/
http://www.idgforlag.dk/default.asp?loadside=/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-674-5
dette er en nyere udgave og koster 79kr. et godt og overskeligt hæfte.
det samme gælder PHP og MySQL for absolutte begyndere
http://www.idgforlag.dk/default.asp?loadside=/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-678-8

Denne er på tilbud for 100kr. den må jeg da selv ha'
'Avanceret PHP'
http://www.idgforlag.dk/default.asp?loadside=/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-597-8

--
øh ved ikke hvor lange indlæg kandu klarer, så jeg cutter her og vender tilbage med et par link.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-02-06 08:36
Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 15-02-06 21:58

takker mange gange nu virker det også

jeg lukker spørgsmålet snart
kan godt se hvad jeg mangler hvis jeg vil have det på siden jeg ønsker
lader den lige stå åben til i morgen hvis der skulle være noget mere du vil sige ang siden
ellers får du 1000 tak for din hjælp

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 15-02-06 22:02

takker mange gange nu virker det også

jeg lukker spørgsmålet snart
kan godt se hvad jeg mangler hvis jeg vil have det på siden jeg ønsker
lader den lige stå åben til i morgen hvis der skulle være noget mere du vil sige ang siden
ellers får du 1000 tak for din hjælp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-02-06 03:35

Lige en lille bemærkning til HTML koden. Markøren <font...> </font> er under udfasning (deprecated) i HTML 4.01, så du bør i stedet bruge CSS.

Kode
<font face="Microsoft Sans Serif" size="3" color="#FFFFFF">
<font color="#FFFFFF">Du er besøgende nr.</font>
<font color="#AAAAAA"> <? echo $hitnr; ?> </font>
<font color="#FFFFFF">på denne side.</font>
<br/>
<font color="#FFFFFF">Din IP. er:</font>
<font color="#AAAAAA"> <? echo $din_ip; ?></font>
</font>

..bør i stedet skrives f.eks. således:
Kode
<div style="font-family:verdana,arial,sans-serif;font-size:medium;color:#ffffff;background:#000000;padding:4px;margin:2px;border:#ffffff solid 1px;">
Du er besøgende nr.: <span style="color:#aaaaaa;"><? echo $hitnr; ?></span> på denne side.
<br/>
Din IP. er: <span style="color:#aaaaaa;"><? echo $din_ip; ?></span>
</div>

Her har jeg brugt in-line CSS. Normalt ville man lave et lokalt eller et externt stylesheet.

Lær (..også) CSS : http://www.w3schools.com/css/default.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-02-06 06:27

netop molo, men cbsjanten , har vis nok at se til.

faktisk burde den rå kode , uden layout være udgangspunktet.
Det skulle jo gerne ende med et svar til spørgsmålet.
altså en tæller det tæller download.
For at logge ind på Mysql skal der et lille script til, som normalt holdes for sig selv.
For at tælle når en bruger har trykket på et downloadlink, skal der en refreshside til.
Dataerne skal retur til siden man startede fra. osv. osv.

Sidertælleren var egentligt bare for at komme i gang, men det expandere,
og det var det simple

cbsjanten, en tom htmlside bør se ca. sådan ud.
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>

</body>
</html>

At det er en htmlside , betyder ikke at den behøver at hedde noget som filnavn.html
den virker lige så godt hvis den hedder filnavn.php
På hele siden(i hele koden)
forekommer disse 'tags' kun en gang, andet giver kludder og uoverskulighed senere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-02-06 08:53

Jeg ka' jo ik' la' vær' :

Kode
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">
<head>
<title>Sidens navn</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="default.css" />
<script type="text/javascript" src="default.js"></script>
</head>
<body>
<div>Indhold</div>
</body>
</html>

Sådan ser en minimal XHTML 1.1 skabelon ud

De tilhørene filer default.css (stylesheet) og default.js (javascript funktioner) vil som udgangspunkt begge være tomme og blot indeholde den udkommenterede kode:
Kode
<!--
//-->

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 17-02-06 09:45

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 17-02-06 10:45

haha nu bliver i sq da helt vilde

jeg vil meget gerne lade spørgsmålet stå åben indtil vi har mit mål
men jeg kan jo også se at jeg har enormt meget at lære omkrig hjemmeside sprog endnu ,så jeg ville sagtens kunne forstå at hvis i bad mig lære noget mere på egen hånd.

Lidt kort baggrund omkring min side:
det er egentlig en template jeg har fundet engang, som jeg så har fumlet lidt i blinde med og taget en tut på www.html.dk
Udgangspunket var en forside og et forum da det jo er pga guiderne jeg ville lave den
men det er jo stille og roligt blevet rigtigt sjovt at lave mere.
Men jeg vil jo gerne have at det hele ser godt ud og er lavet rigtigt
sådan at siden er overskuelig og rar at bruge.
men jeg er også lidt af en perfektionist på alle områder så det generer mig lidt at at der er en del fejl på siden (rigtig mange når jeg bruger validerings værktøj men måske det er fordi jeg bruger de forkerte sider til at validerer på)

men jeg ved ikke om jeg har ret når jeg siger/mener at hvis jeg skal lære noget nyt om det er det vel lidt vigtigt at jeg ligger mig fast på hvad det skal være
jeg tænker her på .css .php mm
det jeg syntes er dejligt ved html er at koderne giver en vis mening uden den store indsigt. Det syntes jeg ikke det andet gør endnu.

Jeg leger lidt med det kode du har lavet der molekyle og sætter det ind hvis jeg kan få det til at virke

og hvis i syntes jeg er lidt for sløv med mine svar er det fordi jeg er i gang met et stort projekt i forbindelse med min UDD. til pædagog men jeg når lidt næsten hver dag på siden.

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 17-02-06 13:00

det ser rigtig nice ud det du har lavet molekyle
er vild med den ramme

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-02-06 19:45

cbsjanten -> Det er sgu ikke en ramme (..kunne jo forveksles med en 'frame' ...FY ! )

..det er en CSS box model : http://www.cssplay.co.uk/boxes/index.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 17-02-06 22:11

årh fed side der
haps

det er da for vildt hvad der kan laves i det css

Ærgeligt at der ikke lige var en lodret links menu jeg kunne "stjæle"
ville gerne have en der hvis jeg feks trykker på Downloads kom frem med en under menu der kunne deles ind i kategorier

eller en drop down menu på samme måde
men det når jeg vel nok

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-02-06 10:34

Der er da masser på omtalte sider : http://www.cssplay.co.uk/menus/index.html

Koden napper du ved at højreklikke på siderne med eksempler og kopiere kildekoden. Det er helt tilladt og er faktisk lavet til det samme. Alle sider validerer korrekt som XHTML 1.1 og CSS1,2,3 !

Tjek dog hovedsiden: http://www.cssplay.co.uk/ SAJT

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : cbsjanten

Dato : 21-02-06 11:46

ok det er svært med det css men leger med det

nogen der ved hvorfor der er forskel på skriftstørrelsen i boxen men besøg nr og ip
i explore og firefox

det ser klart bedst ud i ff i ie er venstre ramme også bredre

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-02-06 13:38

Det er fordi at de to browseres standardindstillinger for skriftstørrelse er sat forskelligt hos dig.

Du kan i stedet angive font-size i pixels, em eller %.

Eks:

font-size:0.75em;

font-size:12px;

..eller

font-size:75%;

Du kan sikre at fontstørrelsen er ens i alle browsere, hvis du angiver faste mål.

Eks.

font-size:1cm;

font-size:12pc;

..men så kan skriften IKKE skaleres af brugeren/klienten

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : cbsjanten

Dato : 12-04-06 17:45

UNDSKYLD jeg havde helt glemt tråden har hævet point lidt som plaster på såret
sorry sorry
Tak for svaret natmaden.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-04-06 04:39

Ups jeg havde da også glemt den

Håber at det kører for dig !

Mvh. Jørgen.