/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Osmose????
Fra : drabant22
Vist : 1143 gange
100 point
Dato : 26-01-06 18:04

Jeg har i vinterens løb fundet et par små huller i bådens fribord. de er mellem 0,2 og 0,5mm og er ikke blære bare runde huller. Er dette osmose eller hvad??? det er ikke ved vandlinjen ,men midt på fribordet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-01-06 18:12

drabantr

Osmose iflg Wikipedia:

Citat
Kort kan det siges, at "osmose er vandopløste stoffers evne til at tiltrække mere vand". Eller "osmose er vands evne til at udligne forskellene i stofkoncentrationer på hver side af en semipermeabel membran".

Så dine huller har vist ikke noget at gøre med osmose

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-06 18:16

Osmose ser således ud tæt på : http://www.zdiarstek.de/kunststoff/bilderprax/angeschliffS.JPG

..eller sådan på afstand : http://www.vdrest.nl/images/NauticSite/Osmose.jpg

De eksempler jeg har set på glafiberbåde med diagnosticeret osmose har varet plamager med mange små centimeter store huller i overfladen.

Minder lidt om salmiak gennemslag på en pudset væg.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-06 18:19

Dine par småhuller lyder mere som slagskader der med tiden er blevet porrøse og er faldet af eller 'gamle' fejl' i glasfiberen der først nu er kommet for dagens lys.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : drabant22

Dato : 26-01-06 18:19

Ja så er det i hvert fald ikke osmose... men hvad er det så???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-06 18:23
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 26-01-06 18:31

HEHEHE...

Man skal lære så længe man lever, og jeg havde slet ikke dette i hovedet. Jeg opfatter jo som gl. skoleskibsdreng stadig et sejlskib som en trækonstruktion. Osse noget forblommet ævl, for Georg Stage har jo jernskrog. Så alt i alt...... jeg klapper bare i og lader de kloge osmose den

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-01-06 20:13

Jeg tilslutter mig denne kommentar fra Molokyle
Citat
eller 'gamle' fejl' i glasfiberen der først nu er kommet for dagens lys.

Altså små luftblærer der har været skjult af gelcoat'en.
Hvis sådan noget var ossmose må jeg hellere få gjort noget ved mit skrog.
Du må heller ikke forveksle blærer under bundmalingen som osmose da det bare kan være fugtlommer på grund af dårlig rengøring før bundmalingen (antibegroning).

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 26-01-06 22:19

Jeg har lige en mulighed mere:
Der kan være sket det. at den voks der iblandes gelcoaten, ikke er blevet rørt rigtigt ud og derfor kan ligge i mindre "klumper" der med tiden opløses af vand. Dette skaber små hulrum i gelcoaten der kan fyldes med vand med frostsprængning til følge.
Hvis dette er tilfældet, vil der kun være tale om ganske få og meget små huller, som sjældent opdages før der har været meget hård frost.
Jeg tror heller ikke på osmoseskader i dit tilfælde, men lad alligevel en fagmand med forstand på de dele tage et kik på det.
Mvh
dabj

Annuller spørgsmålet
Fra : drabant22

Dato : 20-04-06 08:03

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål