/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Skomager billard
Fra : lassebasse-37
Vist : 10213 gange
50 point
Dato : 25-01-06 23:12

Hejsa.

Er der nogen der kender et link eller andet i forbindelse med grundlæggende regler og udførsel af keglebillardspillet Skomager....? Havde engang en bog, men har glemt forlaget. Der er selvfølgelig Biblioteket som udgangspunkt, men de har altid lukket når jeg har fri og jeg synes det her er sjovere og mere givtigt.

Vh.Lasse

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-01-06 23:26
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-01-06 00:21

Flere steder med regler.
Jeg har ikke sammenlignet og set om der er forskellige måder at score point på....det må du selv gøre.

http://www.ddbu.dk/downloads/Spilleregler2004-2005.pdf -----> side 29
http://www.svalling.dk/stress/Skomager.php
http://www.sbbs.dk/Skomarregler.pdf

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-01-06 02:28

Det absolut bedste link til alt omkring Billard er det af jakjoe først givne. DDBU er foreningen der også internationalt tegner al Billard-sport i Danmark. Rundt omkring på barerne findes der lokale skomager-regler, men de alm. anerkendte findes på DDBU's hjemmeside: http://www.ddbu.dk/downloads/Spilleregler2004-2005.pdf

Skomager-reglerne står på side 3.

M.v.h.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-01-06 09:57

Hvor er det så lige forskellen er i det link jeg har givet om spilleregler og det link, som kommer fra
jakjoe og arne.jakobsen?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-06 12:22

De spruthuse jeg har spillet på følger omtalte regler pånær én:
Citat
En hvid bal vælter alle kegler i et gennemløb 16 points

..giver normalt kun 5 x 2 = 10 point.

Max point opnås ved alle kegler= 10, rødt/blegt= 4 og begge hvide i hul= 4 Ialt=18.

Ved de i linkene angivne regler bliver regnestykket :
alle kegler= 16, rødt/blegt= 4 og begge hvide i hul= 4 Ialt=24. ( Hvilket jeg aldrig har hørt om )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 26-01-06 12:31

Mon ikke der findes mange lokale regler i "skomar" ?

Jeg sendte mine links uden at gå ned i detaljerne.....det er op til spørgeren at finde ud af hvilke regler der skal spilles efter.

Et sted stod der noget om "alle 3 kugler i hul" = vundet spil !!

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-06 12:50

Uofficelle regler for opførsel:

1.) Der skal være ro medens der stødes.
2.) Masséstød er forbudt.
3.) Der må ikke ryges ind over billardbordet.
4.) Første spiller der laver skæve fører tavle. Indtil da går tavleføringen på skift mellem spillerne.
5.) Der kan efter aftale spilles med makker.
6.) Der må ikke stilles øl (hverken flasker eller glas) på billardbordet.
7.) Tilskuere må komme med opmundtrende udråd eller tilkendegivelser, men må ikke kommetere pointgivning eller give råd om hvorledes ballen skal spilles.
8.) Brydes regler af en spiller har denne tabt spillet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : LTPTiger

Dato : 26-01-06 17:37

Hej alle sammen

Det eneste link jeg kan se er det fra Ans og de regler ser rigtige ud (hvis man da ka' sigde det), men der mangler dog lige nogle detaljer.

Feks. Konge/midter keglen vælter alene, gir den kun 6 hvis alle 5 kegler står på bordet.
Hvis rød bal skydes direkte i keglerne og vælter alle kegler i 1 gennemløb gir det, 6 for direkte
+16 for alle væltet i et gennemløb, + måske rødt/blegt, 1 eller 2 i hul.

Så kommer den. Hvis alle 3 kugler skydes i hul, er det vundet spil.

De regler har jeg spillet med i over 20 år og spiller med nogle, der har brugt dem
i over 40 år. Til skomager tuneringer på Jylland, Fyn og Sjælland blev der brugt
de regler, så dem har jeg valgt at tro på er de rigtige. Men jeg er godt klar over at der
er forskellige regler fra værtshus til værtshus og det mest dikuteret er somrelt ska det være
fra 6o eller 7o, tælle op eller ned og hvem der skal gå ud med kegle. Der spiller vi med at
feks. 1 taber. Ska den 2 sidste, gå ud med kegle eller skæve fra de andre.Ved 2 tabere
skal 3 gå ud med kegle eller skæve.
Syntes selv at alle skal gå ud med kegler.

Håber det kan bruges til noget, få nu spillet en masse skomager og spil nu blødt for sa...

Hygge Hygge

Kommentar
Fra : lassebasse-37

Dato : 27-01-06 20:37

Tak for svarene. De var alle gode mht. regelsættet, men jeg søger mere tegninger og skitser af stød, hvor man bruger alle bordets vinkler, medløb og trækballer osv. En slags træner på papir om man vil. Jeg har set dette engang.
Mvh Lasse

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 27-01-06 21:58

Så må du i skole.

http://www.billardskolen.dk/index.html

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 50 point
Dato : 27-01-06 22:28
Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-01-06 08:53

LTPTiger skriver:

Citat
Hvis alle 3 kugler skydes i hul, er det vundet spil

Dette gælder kun på nogle værtshuse ..efter aftale. Skal man holde sig til reglerne giver stødet 10 skæve:

Rød i hul= -2 , to hvide baller i hul= 2+2 (der skal trækkes fra)= -4. For at begge hvide baller skal i hul må der nødvendigvis også have været rødt/blegt= yderligere -4 Ialt -10

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lassebasse-37

Dato : 28-01-06 13:40

Tak for svarene. Lige hvad jeg søgte.
Mvh Lasse

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-02-06 16:38

Så luk spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : lassebasse-37

Dato : 02-02-06 22:02

Tak for svaret jakjoe.
Mvh Lasse

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-02-06 22:07

Det var godt. Men de eneste officielle regler findes altså på DDBU's hjemmeside. ALLE andre regler er lokale. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-02-06 23:17

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : ninopool

Dato : 14-07-08 11:36

okay, så fik vi reglerne på plads.

hvis du mangler en billard kø til pool eller skomager så har de masser inde på www.cueshop.dk

http://cueshop.dk/shop/%bb-billard-koeer-61c1.html her er nogle billard køer, de er super gode til spillet skomager

der er også baller hvis du skulle have lyst til det

http://cueshop.dk/shop/%bb-carambole-52c1.html

Mvh Kim