/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Lys i triptæller
Fra : Soenne
Vist : 1306 gange
200 point
Dato : 25-01-06 19:36

Jeg har en Vectra B fra 1996, lyset i min km-tæller er blevet meget svagt/gået ud
Hvis jeg kører med alm kørelys, er der normalt ikke lys i instrumentbrættet, undtagen km-tælleren, men det virker ikke mere.
Det mærkelige er så at hvis jeg tænder for nærlyset, så instrumentbrættet lyser op, så kommer der svagt lys i tælleren så jeg lige kan skimte hvad der står.
Måske jeg lige skal nævne at tælleren er digital (LED).

Er det 2 forskellige pærer? og er de svære at komme til?

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 210 point
Dato : 25-01-06 20:06

http://www.netrep.dk/e-mails/Instrumenter-mangler_lys.htm#Opel%20Vectra%201.7%20D%20'87%20-%20mangler%20instrumentlys.

Læs lidt af det som står i denne link....Håber det kan få dig til atter at "se lyset"

mvh sverola

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-01-06 22:01

Ifølge loven er nærlys "alm."kørelys, men bortset fra det er de fleste fejl ved for svagt lys utilstrækkelig stelforbindelse, når du som det ikke sjældendt sker, ser en bil hvor den ene forlygte lyser væsentlig svagere end den anden, skyldes det at den pågældende lygte har for dårlig stelforbindelse. Ved at kontrollere stelforbindelserne begyndende fra batteriet og baglæns til indstrumentbrædtet, er metoden til at klare svagt lysende pærer i de fleste tilfælde. Man gør det normalt ved at nbringe en ledning på fast stel i karrosseriet eller på batteriets minuspol, og sætter den anden ende på de forskellige komponenters stelledninger, især hvis du kan finde frem til tællerens minusledning. Mvh. K.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 26-01-06 16:10

Det er lavet lidt mærkeligt på Vectra modellen.

Når man tænder motoren, tændes kørelyset også, men den kreds som giver lys i panelet er ikke aktiveret.
Tænder man manuelt for lyset, tændes panel lyset også.
Har man tændt lyset manuelt, kan lysstyrken styres ved at dreje på rullen, som sidder nedenunder dreje knappes til lys, i venstre side.

Måske er du kommet til at dreje på "rullen" så du har sænket lysstyrken i panelet. ?

Prøv lige se hvordan "rullen" står. Den "rulle" jeg snakker om sidder ved siden at rullen til at hæve sænke lygterne.

Er det pæren som er sprunget, kommer du virkelig på arbejde.
Så skal frontpanelet løsnes, de blændpropper, der nævner i Sverolas link, sidder for enden af instrumentpanelet, de ses tydeligt når frontdøren er åben.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 26-01-06 17:24

-thulin. Jeg er bange for lige netop det, min lysdæmper plejer jeg at stille med næsten fuld styrke.

Min fornemmelse lyder på at det er to forskellige pærer, dersom lyset normalt er meget kraftigere uden nærlys, men alligevel ikke, for lyset er der trods alt med nærlyset tændt, det er dog meget svagt, så jeg vil ikke umiddelbart give lysdæmperen skylden, resten af lyset i instrumentbrættet virker stadig.

Måske jeg skal tilføje at jeg er uddannet automatikmekaniker, så jeg har styr på el.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-01-06 10:49

Så lyder det som om at du skal til at lege med hele instrumentpanelet, hvilket er Guds straf.

Jeg har en Hayness manual til Vectra liggende, men der står faktisk ikke noget om at skille instrumentpanelet ad, men hvordan man skiller døre og paneler er beskrevet men ikke det andet.

Godkendelse af svar
Fra : Soenne

Dato : 04-01-07 13:23

Beklager den lange svartid, men ting tager jo tid.
Tak for svaret sverola.