/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Ligning med ubekendte
Fra : sidal26
Vist : 732 gange
200 point
Dato : 25-01-06 17:26

Jeg skal udregne stigning på 2 trapper i et etagebyggeri

Den ene trappe skal have en stigning der ikke må være over 150 mm og den anden trappe en stigning der ikke må være over 180 mm.
Da det er i samme bygning skal den enkelte etagehøjde være den samme for de to trapper afhængig af etagen. Dvs. at stueetagen har en etagehøjde på X mm 1 sal har en etagehøjde på Y mm og 2. sal har en etagehøjde på Z mm.

For at summere op skal:

Stueetagen have: etagehøjden X løst for én trappe med 22 stigninger og én med 26 stigninger
1. sal have : etagehøjden Y løst for én trappe med 18 stigninger og én med 22 stigninger
2. sal have : etagehøjden Z løst for én trappe med 17 stigninger og én med 20 stigninger

Ligningen ser således ud:

22*A = X = Bx26
18*A = Y = B*20
17*A = Z = B*22

Kan den løses? (og giver det overhovedet mening?)

Ligningen

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 25-01-06 18:36

Narh, det går ikke...
"A" og "B" er vel ikke den samme på alle tre etager?:

For så ville du have:

22A=26B
18A=20B og
17A=22B

Tre ligninger med to ubekendte... Og den går ikke op...
Man får f.eks ved at trække de to nederste ligninger fra hinanden, at A= -2B ...Og sætter du det ind i den øverste ligning, så bliver -44B=26B.... -det er da vist noget vrøvl...

Så du må skrive ligningerne:

22(A1)= x = 26(B1)
18(A2)= y = 20(B2)
17(A3)= z = 22(B3)

Det er en hulans masse ligninger med en hulans masse ubekendte...
Måske skal ligningerne tegnes ind som rette linier i et koordinatsystem... Også fordi du har opgivet nogle maximumsmål på stigningerne...

Så du har også at x < 180x22 og x< 150x26 -derfor er x<3900
---og y< 180x18 og y< 160x20 -derfor er y< 3200
---og z< 180x17 og z< 160x22 -derfor er z< 3060

...men jeg kan ikke umiddelbart se, hvordan man kommer videre...

Kommentar
Fra : Bech_bb

Dato : 25-01-06 21:23

hej forstår ikke den måde du har skrevet det op på den virker meget ulogisk vis det er en opgave du har fået udleveret så skriv da venligst hele opgaven da det vil gøre at der måske kan findes et svar.
Venlig hilsen
Bech

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 25-01-06 21:31

Det er ikke en opgave men et projekt der skal udføres i virkeligheden. Det er ikke nødvendigvis en løsning - jeg kender den ihvertfald ikke.

-Birgitta har muligvis ret i at det det bedste eller eneste man kan gøre er at tegne det op i et koordinatsystem og så findeste nærmeste fællesnævner?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-01-06 23:52

Det er ikke ligninger, menuligheder, du præsenterer. Det enkleste, du kan gøre er at VÆLGE nogen stigninger, som går et helt antal gange op i etagehøjden og så regne videre derfra.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-01-06 03:19

Da det nu IKKE er en skoleopgave i matematik, men et rent praktisk problem, hvorfor så ikke angribe opgaven fra den rent praktiske side?

Mål afstanden fra den ene etage til den anden. Divider med de forskellige ønskede trin-højder så har du antallet af trin. Giver det ikke et lige antal, må du blot udvide eller mindske hvert trin med det nødvendige antal millimetre. Husk at hvis trappen skal beklædes med tæppe, skal du lægge luvens tykkelse til før du beregner antallet at trin. En anden vigtig praktisk ting er at der i top og bund af trappen skal være nogle "Pakninger". Disses tykkelse skal ligeledes fraregnes før du påbegynder udregningen af antal trin. Men ellers er det da bare om at gå igang med at måle og dividere.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-01-06 14:23

Nå, så det er et praktisk projekt?
Jeg har forstået det sådan, at du også skal vælge etagehøjderne?
Men da det er en praktisk opgave, så ville jeg bare starte forneden af, vælge en etagehøjde på under 3900mm f.eks. 3500 mm. Og så bestemme stigningerne A1 og B1 udfra dette. Det bliver så
A1= 159,1 og B1= 134,6 -så det passer med stigningerne ikke må være over hhv. 180 og 150 mm

Og så gøre det samme for de to næste etager...

a.j:
Hvis der skal tages højde for pakninger eller tæppeluv, så er det noget, der bør oplyses i opgaven. Der kan jo være forskel på målene på både tæpper og pakninger...
Og antallet af trin er jo en af de få ting, der ER givet i opgaven.....

Godkendelse af svar
Fra : sidal26

Dato : 11-02-06 10:12

Tak for svaret Birgitta.
Det bliver noget i den retning vi projekterer. Havde bare håbet der måske var en matematisk løsning, men sådan kan det gå når ligninger med mange ubekendte ikke er min stærke side

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-02-06 12:55

Næh, I bliver nok nødt til at træffe nogle beslutninger selv. Og det kan være det sværeste, når man endnu ikke har nogen erfaring. Det var tit nemmere, hvis alt kunne bestemmes matematisk. Men sådan er "det virkelige liv" jo ikke altid.

Tak for accepten af mit svar, og held og lykke med projektet.