/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Opdele harddisken i et C og E
Fra : arnely
Vist : 811 gange
100 point
Dato : 25-01-06 14:15

Hej,
Jeg skal til og ligge XP Home Edition ind på en computer. Jeg vil gerne dele harddisken op i 2 drew. Et C og et E drew.
Harddisken vil blive formateret inden jeg går ingang med opgaven, således at det intet er på disken når jeg er klar til start.
Jeg har kunne læse mig frem til andet sted, at XP kræver en del plads på harddisken, så jeg skal også vide hvor meget det ene drew skal være i størrelse, for at XP kan være der.

Jeg har set rundt på nettet hvordan man kan gøre, men bliver mere forvirret en kloger..*S*
Er der en her på Kandu, som har en udførlige beskrivelse på, hvordan jeg girber opgaven an.

Mvh. Morten

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-01-06 14:23

Denne bør du starte med at læse.
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4
Jeg ville så oprette en partition på ca. 5-10 Gb og indstallere XP på den.
Og så bagefter lave den ekstra partition.
årsagen til denne metode er at du så undgår at lægge XP på andet end C:

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-01-06 14:24

Ja du skal bare have feks 2 giga til c drevet og så resten til e Når du installerer spørger den om partitioner og det er der du skal sige størrelse og evt fat eller nifts system det står på skærmen når du er der
Mvh Sune

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 25-01-06 14:36

emesen,
Har læst den vejledning du linker til. Jeg er bare usikker på hvornår og hvordan jeg oprettet det extra drew.
Er det sådan, når jeg f.eks har defineret C drewet inde i opsætningen, så opretter den selv E drewet.
Eller hvad mener du med "bagefter lave den ekstra partition"

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-01-06 14:42

Du kan også oprette det ekstra drev - men det er sket for nogen at der byttes om på C og E som ikke er så godt.
Hvis der er plads efter du har lavet dit C: så kan den ekstra partition laves inde fra XP senere, men der skal være friplads til det ekstra drev, så du må ikke lade C fylde det hele.
hvor stor er din harddisk

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 25-01-06 15:12

Hej igen.
Hardisken er på 40 Gb. Det og lave den inden fra XP bag efter, har jeg forsøgt på den maskine jeg står ved nu. Men det fatter jeg ikke en brik af, om hvordan man gør. Men det kan vi vende tilbage til.

Jeg går ud fra at min Norman Firewall også skal ligge på C drewet, så det skal det vel også være plads til.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 25-01-06 15:42

Hej Arne, Hvorfor vil du dele en 40GB harddisk op ?

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 25-01-06 16:03

Hej Jens,
Det vil jeg fordi jeg efterhånden hår så mange dårlige erfaringer med XP.

Så kan jeg hurtigere lave en ny installition hvis det går galt igen. Erfaring siger mig at en Repair ikke altid er nok hvis der er problemer med XP. Der er en formatering af drewet nu engang det bedste.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 25-01-06 16:33

Du kan ikke være sikker på at retablere hurtigere med 2 partitioner..

Bemærk at XP home OEM som ofte sletter partitionerne på de diske der er tilsluttet maskinen.
Dertil kommer at windows programmer - f.eks office alligevel skal installeres igen efter geninstallation af XP.

Data på separat disk er ok - man skal bare huske at tage disken af maskinen medens man installerer XP home OEM.

Derfor - Køb dig en disk mere, og anvend hele 1.disk til system og programmer - 2. disk til data savegames o.s.v.

Lær også at anvende Tilbehør - System - Systemgendannelse

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-01-06 17:26

Part 1 C: styresystem og programmer. 15 Gb
Part 2 D/E dokumenter filer lager. resten GB (backup af Xp og programmer og Norman)
Du kan bruge XP / Drive Image / Ghost til at lave backup (dog har jeg ikke prøvet XP backup)
I de fleste tilfælde så er dine filer stadig i behold ved nedbrud.
Dog må du være klar over at visse virus også lægger sig over på D/E (evt. fra messenger)

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 25-01-06 19:45

Jeg skal lige indskyde at jeg sletter hardisken med en Ultimatebootcd. (Kill disk) som sletter alle dataer. Det har jeg lige gjort på den maskine jeg står ved uden problemer.
Backup har jeg lavet ved og brænde mine ting ned.

Jens jeg har ikke råd til og køge en extra harddisk lige nu. Så det bliver en anden gang..*S*

Kommentar
Fra : emesen.

Dato : 25-01-06 22:24

På den ultimate boot cd er der vist et program til partitionering. Partition Magic eller Ranish.
PM er det bedste til at dele en HD op.

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 26-01-06 08:42

Jeg fandt denne vejledning http://www.helgec.dk/xp-install.html

Som jeg skrev tideligere har jeg netop kørt en ultimate boot cd, på en anden maskinen uden problemer.Jeg brugte dette program http://www.planetmirror.com/pub/ubcd/3.3/ubcd33-basic.exe.
Da programmet var færdig, satte jeg min XP i og bootede op på den og så kørte det af sig selv.
Men det var kun på et drew "C"

Mit problem nu er jo at jeg vil have to drew. Men som jeg kan læse mig frem til på www.helgec.dk/xp-install.html opretter jeg så mit extra drew under instalitionen, og derefter skulle det så være gjort.

Accepteret svar
Fra : emesen.

Modtaget 50 point
Dato : 26-01-06 17:06

Det kan du også.
Men lægger du ikke XP på dit C: drev i starten af harddisken, er der mulighed for at partitionerne bliver markeret som RAW = ulæseligt.
God fornøjelse.

Godkendelse af svar
Fra : arnely

Dato : 26-01-06 17:16

Tak for svaret emesen..