/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Patier i række følge
Fra : Trine08
Vist : 768 gange
50 point
Dato : 25-01-06 02:55

Hej

Er der ikke en der gider at lave sådan en liste med alle de danske patier.

Altså.. sådan fra højre til venstre....

Altså sådan en skala... med hvadfor et parti der ligger længst ude til venstre..og så kommer...(bla bla bla)...og så kommer...(bla bla bla) og helt ude til højre, som rosinen i pølse enden, der ligger... ???

Ved ikke lige hvordan jeg skal forkalre det.
Men altså sådan en skala.

(har ikke så mange point...sorry)

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 50 point
Dato : 25-01-06 04:14

Skal du have fundet et nyt sted til krydset? Jeg har prøvet at stille de partier op som p.t. er repræsenteret i Folketinget, mit indtryk er at alle har travlt med at være midter partier, det er ikke så moderne at være yderst på fløjen, men Enhedslisten som blandt andet rummer de gamle kommunister, må vel være yderst til venstre og modsat Dansk Folkeparti som har mange gamle fremskridts folk, er sikkert det parti der ligger længst til højre, nu må det prøves om listen kan kopieres over på kandu:
Venstre Midt Højre

Enhedslisten Radikale Venstre Dansk Folkeparti

Socialistisk Socialdemokraterne Konservativ Folkeparti
Folkeparti
Venstre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-06 04:19

Det ville kandu ikke være med til, men til venstre: Enhedslisten og Socialistisk Folke parti. I midten: Radikale Venstre og Sociademokraterne. Til højre: Dansk Folkeparti, Konservativ Folkeparti og Venstre, jeg håber du forstår opstillingen ellers spørg igen

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-06 04:20

Hvis du søger folketingets partier placeret efter en højre/vernstre-skala ser det ca. sådan her ud:

Højre:

Dansk Folkeparti (som dog også kan placeres i midten, hvis man lægger vægten på deres erklærede omsorg for de såkaldt "små" i samfundet).
Venstre
Det konservative folkeparti

Midten:

Det radikale Venstre (definerer sig selv som social-liberalt).
Socialdemokratiet/Socialdemokraterne (I praksis også social-liberalt, men forstår sig selv som mere socialt end Det radikale Venstre).

Venstre:

Socialistisk Folkeparti
Enhedslisten

I øvrigt kan du læse meget mere om partierne her: http://www.folketinget.dk/samling/19981/MENU/Fpartier.htm

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 25-01-06 04:21

Den traditionelle opstilling Enhedslisten - Socialistisk folkeparti - Socialdemokratiet - Radikale - Kristeligt Folkeparti - Venstre - Konservative - Dansk Folkeparti er problematisk, fordi partiernes indbyrdes placering ikke er konstant.

Dansk Folkeparti er på indvandreområdet langt til højre for Venstre og Konservative. På andre områder er de til venstre for partiet Venstre og de Konservative, f.eks fik DF gennemført flere penge til de svageste førtidspensionister.

Her er en debat, som giver et meget godt indblik i, hvorfor det kan være svært at opstille partierne i linie fra venstre til højre.

http://debat.jubii.dk/54/Socialdemokraternes+placering_227981.html?&page=1&highlight=partier

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-06 04:23

højre/vernstre-skala = højre/venstre-skala (der kom lige et "r" for meget på).

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 25-01-06 04:24

Okay
Så vågnede alle folk lige pludselig op på samme tid ??? Mystisk !

Virkelig nogle gode opstilninger i kommer med alle sammen.
Også dejlig med beskrivelserne.
Men kan det virkelig passe at der kun er 7 partier ?
Var der ikke engag hvor der var mange flere små ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-06 04:24

Vil du læse mere om partiernes politik, så prøv her:http://partiernespolitik.ft.dk/content.asp?catid={00AA0774-5A44-4595-8E79-5FB0DA9E3BA6}&docid={E1649E08-F3F5-41FD-9695-182602E085E7} der er link til partiernes hjemmeside

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-06 04:26

De 7 partier er dem der er på tinge i øjeblikket, der er flere små der ikke kom ind ved sidste valg

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 25-01-06 04:29

Der er flere små partier, som ikke er repræsenteret i Folketinget.

Her er listen over opstillede partier ved det seneste folketingsvalg

http://www.im.dk/folketingsvalg/

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 25-01-06 04:36

Det link ville ikke som jeg

A: Socialdemokratiet
B: Det Radikale Venstre
C: Det Konservative Folkeparti
D: Centrum-Demokraterne
F: Socialistisk Folkeparti
K: Kristendemokraterne
M: Minoritetspartiet
O: Dansk Folkeparti
V: Venstre, Danmarks Liberale Parti
Ø: Enhedslisten – De Rød-Grønne

For Minoritetspartiet var der det specielle, at de havde opstillet et par kandidater fra Retsforbundet. Retsforbundet var repræsenteret i Folketinget for mange år siden.

Godkendelse af svar
Fra : Trine08

Dato : 25-01-06 04:46

o.v.n< 1000 tak for svaret, du var først, så du for pointne.
Også et rigti dejligt link du kommer med i dit senere indlæg

Rellom< Lækkert med den opstilning du har lavet hvor de er markeret med stort.
Det gør det nemt og overskueligt.
Det vil nok være dit svar jeg kigger på, når jeg senere idag laver en "plance" med opstilling over de forskelioge partier, til at havde hængene herhjemme på væggen.
Også tak for det gode link.

Postkort< Kan se du er helt enig med de andre 2.
Mange tak for denne her liste:
A: Socialdemokratiet
B: Det Radikale Venstre
C: Det Konservative Folkeparti
D: Centrum-Demokraterne
F: Socialistisk Folkeparti
K: Kristendemokraterne
M: Minoritetspartiet
O: Dansk Folkeparti
V: Venstre, Danmarks Liberale Parti
Ø: Enhedslisten – De Rød-Grønne
Den kommer helt sikkert også med på min "plance"

Ville godt havde givet jer 5 stjerner hver, men det kunne det detsvære ikke blive til.
Ha en rigti go dag

http://www.flurl.com/uploaded/Alison_Krauss_1024.html

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-06 04:48

Der mangler lige Kommunistisk Parti i Danmark, som opstod i kølvandet på DKP's (Danmarks Kommunistiske Partis) sammenbrud. Man hører meget lidt til dem, men de eksisterer stadigvæk.

Og de skal selvfølgelig placeres helt ude til venstre på den traditionelle skala.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-06 04:52

Selv tak Trine08 jeg havde ellers lavet en flot opstilling, men den gik i kandufisk, de mange indlæg dækker da vist dit behov

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 25-01-06 04:52

o.v.n det var faktisk et <b>rigti</b> godt link du kom med kl 25-01-06 04:24
Takker lige igen.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 25-01-06 04:54

Jeg har forsøgt at lave en liste med de partier, som var opstillet ved sidste folketingsvalg

Minoritetspartiet er lidt specielt, fordi de hverken vil bekende sig til socialisme eller liberalisme.
Centrum-Demokraterne står midt i et vadested uden rigtig at vide, hvilken retning de vil

Enhedslisten
Socialistisk folkeparti
Minoritetspartiet
Socialdemokratiet
Radikale
Centrum-Demokraterne
Kristeligt Folkeparti
Venstre
Konservative
Dansk Folkeparti

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 25-01-06 04:55

Ja tak..
der er i den grad noget at gå igang med.

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 25-01-06 04:59

postkort< ja, det er også sådan noget der kan være forvirende.
Ord som liberalisme eks.
Jeg er ved at læse om det på http://da.wikipedia.org/wiki/Forside
Men det er godt nok lidt af en jungel.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 25-01-06 05:01

Lige et sidste link - så de ikke bliver glemt: http://www.kpid.dk/Ny/index.htm

God fornøjelse med det.

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 25-01-06 05:08

PS. Der er kommet et nyt parti Liberalisterne, delvis som en protest mod den udvikling Venstre har taget under Anders Fogh Rasmussen.

Politisk vil jeg placere dem til højre for Dansk Folkeparti

http://www.liberalisterne.dk/lib/

Kommentar
Fra : postkort

Dato : 25-01-06 05:10

Når vi er ved link til de små partier.

Retsforbundet

http://www.retsforbundet.dk/