/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Tandlægeregning!!! Snyd???
Fra : Tobster
Vist : 3953 gange
100 point
Dato : 24-01-06 18:25

Min kæreste ahr lige været til hvad hun troede var et regelmæssigt tand-eftersyn.

Tandlægen siger så at der er 2 små huller mellem 2 tænder som hun lige vil lave og fylde. Det bliver lavet og hun fylder det med plastic. Siger intet om hvad det kommer til at koste.
Hun blev også bedøvet. Fik i alt seks stik. Men på fakturaen er der kun skrevet 2 bedøvelser på.
Okay tænkte vi, indtil vi fik af vide af en anden at de kun må tage for én.... hmm....
Og så blev der lige taget røntgen-foto også....

Prisen er fordelt således:
2 plasticfyldninger: i alt kr. 1.212,-
Røntgen-billede: kr. 163,-
2 x bedøvelse: i alt kr. 360,-
Eftersyn/rensning af min 15 tænder: kr. 276,-

Den endelige regning løber op i kr. 2.011,- og det hel tog bare 35 min.
Tandlægen oplyste ikke at det ville komme til at koste så meget. Og ved 2 huller mellem tænderne i kindtænderne, er det vist ikke nødvendigt med plastic-fyldninger... Ingen kan se det alligevel...

Kan det være rigtigt at det skal koste så meget? Alle vi taler med synes det lyder alt for dyrt!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 24-01-06 20:35

Ikke misforstå mit svar ...Men ville det ikke have været snartere at spørge en eller måske to andre tandlæger hvad de synes om prisen??????
Her er der vist ikke mange som kan pris sætte det du har fået lavet..
Det er jo med tandlæger som med andre hånd værkere de har forskellige priser

Mvh sverola

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 24-01-06 20:52

Der er så vidt jeg kan se absolut intet i vejen med prisen...

Men det er jo ikke så smart at der ikke er blevet lavet et overslag på prisen, inden hun fik bisserne "ordnet".

Jeg vil ikke have noget som helst lavet uden at have en pris at forholde mig til først. Og det gælder ikke kun ved tandlægen.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-01-06 20:58

Priserne er ok. Det eneste, der kunne have været billigere er hvis din kæreste havde fået amalgamfyldninger i stedet for plastic.

Men der er flere og flere tandlæger der slet ikke laver amalgamfyldninger mere. Fordi de består af over 50% ren kviksølv. Og kviksølv er rigtig meget giftigt. Jeg er selv blevet hjerneskadet, måske ved at have mange amalgamfyldninger i tænderne i over 30 år. Der er INGEN, der har undersøgt langtidsvirkningerne af at gå med kviksølv i munden i mange år.
Det varer forhåbentlig ikke mere så længe før amalgamfyldninger bliver totalt forbudt i Danmark, -som de er i mange andre lande.
Vær du glad for, at din kæreste ved et tilfælde ikke fik den billigste behandling.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-06 21:00

Tobster... Jeg kan desværre sige, at regningen ikke er ualmindelig, jeg har betalt kr. 1.300 for en enkelt lille platfyldning, at tandlægen har valgt plastik i stedet for amalgam, kan være fordi, han skønner at det på sigt holder længere, det var den forklaring jeg fik. Tandlægen kan tage betaling for alle bedøvelser, der er ikke fast pris på røntgen eller bedøvelser. Jeg var til tandlæge i oktober, 1 røntgen, en tandrensning, en plastfyldning og en alm. amalgam kr. 2.200. Jeg fik efterfølgende tandpine, og der kom betændelse i den ene nye tandfyldning, det kostede mig så en rodbehandling til 2.200 kr. jeg fik afslag på plastikfyldningen fra oktober, selv om jeg stadig syntes at der må være sket et eller andet forkert i oktober, kom jeg selv til at betale resten, så det blev også en dyr - regelmæssig tandeftersyn -

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-01-06 21:58

Tandlægerne MÅ ikke sige sandheden om tandamalgam, fordi det ville medføre gigantiske erstatningssager. Vi er en hel generation, der har fået munden fyldt op med kviksølv som børn!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-01-06 22:17

vi kan hurtigt blive enige om at tandlæger er uhyrligt dyre - men den regning du lægger ud ser ganske almindelig ud.
Jeg vil nu også sige at det er rigtig fornuftigt med plastfyldning i steder for noget andet - både holdbarheden og sundheden - jeg forlanger at få plastfyld og det gør de gerne

Hvad jeg så ikke fatter er priserne på forundersøgelser som bla røngten - deres apparater der bare er der må man jo formode er betalt og bare tjener ekstra penge.

Besøvelse er en privatsag - nogen kan tåle lidt smerte - andre ikke - så der bør tandlægerne spørge - evt kan der laves en meget kort "is bedøvelse" lige i det øjeblik man ved det gør mest ondt.
(billigere)... hvorvidt de tandlæger kun må tage penge for een bedøvelse ved jeg ikke noget om - egentlig burde det jo ligge under en og samme behandling.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-06 22:24

Jeg har i mange år, haft med tandlægeregninger at gøre (refusion), så jeg kan med 100% sikkerhed sige, at de må tage sig betalt for alle de bedøvelser, der bliver brugt. Antallet at stik, er ikke ens betydende med antallet af sprøjter, en sprøjte kan sagtens være delt op til flere gange, ad fy for den lede, ---- at gå til tandlæge burde være gratis, på lige fod med lægekonsulstationer

Accepteret svar
Fra : AKZO

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-06 22:28

Hej i tråden.

Jeg syntes regningen lyder til at være okay. grunden til at plastfyldningerne er lidt dyre er at det er flerfladet fyldninger - dem giver sygesikringen ikke tilskud til, det er kun enkeltfladet fyldninger som typisk bruges i fortænder. Om tandlægen ikke længere bruger amalgam på sin klinik skal jeg ikke kloge i, men det plejer da at være mere reglen end undtagelsen at han/hun lige spørger hvad der skal i tænderne - hvis der altså findes amalgam på klinikken (og det er ikke mange steder i dag).

Med hensyn til bedøvelsen er det ligegyldigt hvormange gange man er blevet stukket. Du kan blive stukket - ja lad os bare sige 100 gange, det er ikke antallet at stik der bedøver men hvormange tubuler af bedøvelsesvæske der bliver brugt. Nu er der så 2 bedøvelser, du skriver ikke noget om hvor i munden de blev lagt. men tandlægen har altså brugt 2 tubuler med bedøvelse og det er så det der skal betales for - nogle er flinke og tager kun betaling for den ene.
Røntgen billederne er billige syntes jeg, de skal jo ikke tages igen før om mindst 2 år. Der med skal det siges at der godt kan tages en anden slags røntgen billeder hvis der er noget galt med en anden tand.
eftersyn og tandrensning er jo bare som det skal være.

Alt i alt syntes jeg ikke der er noget at klage over.

AKZ

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-01-06 22:33

glemte lige
http://www.download.dk/index.asp?Kat=kommunikation&subkat=internettelefon&prog=15671
der gør det muligt at kommunikere fra pc til fax

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 24-01-06 22:36

Hov jeg glemte lige at at skrive noget...

Amalgam består af 50% kviksølv 20% sølv de sidste 30% består af tin, kobber og zink.

Det er kun mens amalgamen er "flydende" der bliver udgivet dampe fra kviksølvet. Og det er dampene der kan være farlige. Det vil altså sige ca 1 time efter du har været hos tandlægen. En amalgam fyldning (afhængig af størrelse) indeholder ca 1 g kviksølv. Der er lavet en eller anden undersøgelse som siger at hvis du spiser mere en - husker desværre ikke det nøjagtige antal, men under 20 - makreller eller anden fed fisk ja så vil du ha' indtaget lige så mange tungmetaller som hvis du havde virkelig mange amalgam fyldninger.

AKZO

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-06 22:46

Miritdk.... Du svarer på et spørgsmål i en anden tråd vedr. fax og pc, videresender du selv??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-01-06 23:23

jep norsted1 - der gik vist kuk i vinduerne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-01-06 23:24

OG... tastaturet

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 25-01-06 13:28

Undskyld... der skulle ha' stået at hver tand indeholder ca ½ g kviksølv og ikke 1 g som jeg fik skrevet.

Akzo

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-01-06 14:04

AKZO, det passer ikke!!! Amalgam bliver ved med at afgive dampe i munden i mange år efter at tænderne er plomberet.
Jeg havde på et tidspunkt en bideskinne, -et stykke gennemsigtig plastic, som sluttede tæt til tænderne i min undermund, -for at undgå at skære tænder om natten.
I løbet af meget kort tid, -en måneds tid- var bideskinnen helt sort i de fordybninger, der sluttede tæt til de tænder, der havde amalgamfyldninger......... Det er mange år siden. Og dengang troede jeg, at det var en slags mug eller lignende, som jeg skrubbede og skrubbede på, for at få den væk. -Det kunne selvfølgelig ikke skrubbes af... ---Jeg holdt op med at bruge den bideskinne, fordi jeg syntes, den var for ulækker... ( ---Og da jeg blev skilt, holdt jeg op med at skære tænder )

Men mange tandlæger LYVER direkte hvis man stiller dem spørgsmål om amalgam.
Og AKZO, du æder vel heller ikke 20 makreller???

http://www.kviksoelv-fri.dk/

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 25-01-06 14:36

Hej Birgitta

Som du rigtigt har læst er det dampene der er farlige. Altså er det DAMPENE der udskiller kvivsølvet.

Det er da korrekt at nogle bideskinner bliver misfarvede af fyldninger - de bliver slidt, men DAMPER ikke. Kun flydende ting kan dampe og jeg håber ikke du render rund med flydende fylninger inde i munden. Mht til makrellerne - så burde jeg nok ha' skrevet at det ikke lige var på en gang man skulle spise dem, men over et helt liv. Hvis de få amalgam fyldninger folk har i munden skulle skade dem så meget som nogle påstår - burde vi der sidder i det til dagligt være døde for mange år siden.
Jo - jeg har fulgt med i medierne, om klinikassistenterne der i tidernes morgen æltede amalgam i de bare hænder (stakkels dem!) Det er dog en anden snak - jeg taler kun om dampene.

Hvorfor skulle tandlæger lyve når de bliver spurgt om amalgam fyldninger???

akzo

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-01-06 17:22

De lyver for at forsvare, at de overhovedet bruger amalgam. Og de bruger amalgam fordi det er det letteste. At lave holdbare plasticfyldninger kræver yderligere uddannelse af de allerede færdiguddannede tandlæger. Og af lærerne på tandlægehøjskolen.
Og der ville blive tale om gigantiske erstatningssager, hvis det bliver almindelig anerkendt, at amalgamfyldninger gennem et halvt liv afgiver dampe nok til at give hjerneskader, eller de medvirkende årsag til sygdomme som Parkinson, Alzheimer, MS, Crohns sygdom--og de nyere sygdomme som kronisk træthedssyndrom og fibromyalgi. Sygdomme, som mange læger i dag afviser som psykiske, -ikke "rigtige" sygdomme. Og sygdomme, som på magisk vis vil uddø sammen med min generation, som i den grad er blevet belastet af bivirkningerne fra amalgam.

Min bideskinne var helt ny. Den var ikke slidt. Og amalgamfyldningerne var ikke specielt nye, så der var ikke tale om "begyndervanskeligheder"
I dag får jeg førtidspension på grund af en diffus hjerneskade, som ingen kan eller vil fortælle mig årsagen til. I starten mente lægerne, at jeg havde Alzheimers. Men på DET tidspunkt blev jeg klar over, amalgams farlighed og fik fjernet alle mine plomber. Det er over 10 år siden, og jeg er ikke blevet dårligere siden da.

Det kviksølv, der har gjort skade, er forlængst ude af blodet igen. Måske sidder der aflejringer i hjernevævet, men det vil først kunne konstateres efter min død.
Så det kan ikke bevises, at det er amalgam, der er årsagen til mit nuværende handicap.

Kommentar
Fra : 9060

Dato : 25-01-06 17:51

Mon ikke i skulle holde jer til spørgsmålet??

Kommentar
Fra : AKZO

Dato : 25-01-06 19:58

Hej 9060

Jow det tror jeg da

Er blevet klar over at ligegyldigt hvad der bliver skrevet - er der nogen der vil ha' ret.

Derfor kommenteres det sidste indlæg til mig ikke - da det vil blive misforstået.

AKZO

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 18-01-07 09:51

Tak for svaret AKZO.