/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
ikke kom v. i wienberg slægten
Fra : krizz20
Vist : 2411 gange
110 point
Dato : 24-01-06 14:24

tiptiptip
Christian peter wienberg 1819-1901 muuremester
gift med
marthine samuline abildgaard

lillebror til christian:
Matias Fertnand Winberg 1822

4xtip
Sven Matias Winberg, 10maj 1795 , Gift, , Murersvend, Helsingør
Ane Chrestine Madsen 1796 , Gift, , Kone, Helsingør

5xtip (svends forældre)
Matias CARLSEN (wedberg) 1763
Johanne ERLANSDR 1763

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-06 16:38

Og hvad er spørgsmålet? Hvad vil du gerne vide...

Vi kan godt se at Wienberg nok er af Germansk oprindelse,
(og vi ved "v" er "f" fau på tysk).

Men Winberg og Wedberg er det ikke snarere svenskere??

Til sammenligning disse to:
"
WIENBERG, Andreas      Wife:   Kirstine Marie JENSEN
Marriage Date:   3 Jul 1803   Recorded in:   Sollerod, Kobenhavn, Denmark

VINBERG, Bror Lars Evald   Age:   26   Marriage
Wife:   Urania Constantia FREDERIKSEN   Age:   22
Marriage Date: 19 Aug 1875   Recorded in:   Helsingor, Frederiksborg, Denmark
"
Den første vil jeg tro er af tysk afstamning, den sidste svensk...
Leder vi efter en tysk eller en svensk familie og hvor boede de??? Svend

Kommentar
Fra : bjabi

Dato : 24-01-06 17:31

Jeg har Wienberg i min slægt - se min hjemmeside om´du kan bruge nogen af dem .........

www.bidstrup.cc/slaegt

MVH

Bjarne Bidstrup

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-01-06 17:42

Jeg har ikke så forfærdelig meget om ægteparret:
Christian Peder Wienberg / Martine Samueline Sophie Abildgaard.
Navnligt har jeg en fornemmelse af forældrene til Christian Peder Wienberg må være "forkerte", og i hvert fald stemmer mine oplysninger ikke med dine. Jeg har på den anden side hele tiden haft svært ved at tro at "mine forældre" Friederich Petersen g.m. Ane Kirstine Madsen kunne være "rigtige".

Til gengælkd har jeg noget mere om Martine Samueline Sophie Abildgaard's forslægt. Dette så meget at jeg med rimelig sandsynlighed kan konstatere at der er fælles aner med min hustru, go dermed selvfølgeligt også mine børn.

Hvis du kan lidt nærmere specificere hvad det er du ønsker at vide, så lad mig høre. Eventuelt på mail til ejvind(a)varla.dk

Men som nævnt Martine Samueline Sophie Abildgaard's aner. Til gengæld kan det være du kan hjælpe mig med Christian Peder Wienberg's aner/anetavle.

Mange hilsener fra

ejvind(a)varla.dk

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 24-01-06 17:51

Jeg har nu kikket på din hjemmeside, men skal da vist have et kursus for at finde her nævnte personer (Wienberg, Winberg, Abildgaard og Wedberg m.fl.).

Kan du hjælpe lidt på vej ?

mvh

Ejvind

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 110 point
Dato : 24-01-06 17:59

Jeg har nu fundet lidt mere. Det viser sig at nogle af mine indrømmet lidt usikre data viser at sønnen er født før de blev gift. Jeg har derfor antaget at jeg havde forkerte forældre.
MEN er Svend Mathiesen Wienberg faderen, eller er han stedfader.

mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-06 20:45

Undskyld jeg overså "Murersvend, Helsingør" altså tæt på Sverige...

Så forstår jeg slet ikke indledningen på dit spørgsmål: "ikke kom v. i wienberg..." ?
(hvorefter du angiver navnet med hele 3 forskellige stavemåder).

Dette må jo så være dine stam aner:
"
frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Hellebæk Skoledistrict, Geværfabrikken, et Huus, 10, FT-1834
Mathias Carlsen Wedberg, 71 , Gift, , Tømmersvend paa Fabrikken,
Johanne Erlandsdatter, 71 , Gift, , hans Kone,

frederiksborg, Lynge-Kronborg, Tikøb, Kronborg Geværfabrik, , Et Huus, 6, FT-1840
Mathias Carlsen Wedberg, 77 , Gift, , Tømmersvend, Fattiglem,
Johanne Erlandsdatter, 77 , Gift, , hans Kone,
"
Lidt synd han endte som Fattiglem...
Hvad mon man brugte tømmere til på en gevær fabrik? Træ skæfterne?? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-06 21:00

Er denne 18 år yngre Wedberg i familie med din Matias?
Hvis ikke, forstyrrer denne store familie vore søgninger, Svend

"
frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Helsingøers Kjøbstad, , Strandgaden 361, 1, FT-1834
Andres Wedberg, 53 , Gift, , Bogholder,Handels,
Johanne Chr.født Hoff, 51 , Gift, , hans Kone,
Andres Wedberg, 30 , Ugift, , deres Søn,Kontorist,
Andrea Wedberg, 26 , Ugift, , deres Datter,
Hans Jacob Wedberg, 24 , Ugift, , deres Søn,Leietiener ved Kronens Regiment,
Marie Cathrine Wedberg, 21 , Ugift, , deres Datter,
"

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 25-01-06 09:42

Christian peter wienberg født 11.11.1821 i Nakskov, Lollands Nr.,

Han blev gift med Martine Samuline Sophie Abilgaard,
Børn:
I. Thorvald Mathias Wienberg, født 10.05.1844 i Nakskov, Lollands Nr., Maribo, [579]. Han blev gift med Charlotte Elisabeth Rothe, gift 02.12.1874 i Vor Frue kirke, [13], født 23.12.1851 i Kbhvn.,, (datter af Viggo Rothe og Martha Gustavia Rothe) død 17.12.1929 i Frederiksberg, Sokkelund, Kbhvn., [64].
II. Edvard Alfred Wienberg, født 10.05.1845 i Nakskov, Lollands Nr., Maribo, [579].
III. Constanse Sophie Lovise Wienberg, født 06.07.1846 i Nakskov, Lollands Nr., Maribo, [579]. Hun blev gift med Georg Ebbe Wineken Møller, gift 06.08.1869 i Vor Frue kirke, [13], født 24.01.1840 i Hillerød, Lynge-Frborg., Frborg., [196+A], (søn af Claus Møller og Ellen Marie Wineken) død 21.06.1897.
IV. Anna Christiane Wienberg, født 01.05.1848 i Nakskov, Lollands Nr., Maribo, [579]. Hun blev gift med Christian Teilmann Geelmayden, gift 01.05.1872 i Vor Frue kirke, [13], født omk 1841.
V. Peder Olaf Wienberg, født 19.08.1849 i Nakskov, Lollands Nr., Maribo, [579].
VI. Emannuel Ludvig Wienberg, født 03.03.1851 i Nakskov, Lollands Nr., Maribo, [579].
VII. Julius Wienberg, født 30.04.1852 i Nakskov, Lollands Nr., Maribo, [579], død omk 1852 i Nakskov, Lollands Nr., Maribo, [579].
VIII. Christian Julius Wienberg, født omk 1853 i Nakskov, Lollands Nr., Maribo, [579].
IX. Martine Julie Wienberg, født 21.09.1854 i Nakskov, Lollands Nr., Maribo, [579].
X. Fredericia Wienberg, født omk 1856 i Nakskov, Lollands Nr., Maribo, [579].
XI. Therese Elisabeth Wienberg, født 12.12.1859 i Nakskov, Lollands Nr., Maribo, [579].

Wilhelmsen, Frede, Sergent, f. 26. Dec. 06 i Slagelse.
S. af Murerm. Peter W. og Martine

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 25-01-06 11:04

Hej!
Hvad er dit spørgsmål egentlig?

Hvad er det du mangler?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-06 13:03

ikke kom d. i wienberg, men i Svend
"
Marriages:
Spouse: SVEND WINDBERG Family
Marriage: 20 AUG 1819 Frue Kirke Or Vor Frue Kirke, Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

Husband Age at Marriage: 31
Wife Age at Marriage: 25
"
Og vist på høje tid de blev gift... Hilsen fra en anden Svend også med d.
Iøvrigt mon ikke Mathias er med h.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-06 16:07

DDA har:
8 indvandrede Winberg; 7 af dem fra Sverige, de fleste også med et -son navn.
1 indvandret Vinberg; fra Sverige, Berndt Oscar
1 indvandret Wedberg; fra Sverige, Ola Henrisson
samt:
3 indvandrede Wienberg; alle fra Tyskland.

Så Wienberg er sikkert en ”germatisering” af det svenske Wed/Winberg,
(ligesom pølser og wiener brød...)
og Matias CARLSEN hed nok oprindeligt Mathias Carlson, Svend

Kommentar
Fra : krizz20

Dato : 26-01-06 08:38

5xtip (svends forældre)
Matias CARLSEN (wedberg) 1763
Johanne ERLANSDATTER 1763
jeg kan ikke finde paret nogen steder kun i kronborg geværfabrik
i aalsgaard

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-06 10:25

måske fordi han ikke hedder, kun kaldes, Wedberg; og måske er født i Sverige?
Her er Carlson eller Carlsson jo mere almindelig...
og Matias behøver så ikke være med h, afarter af Mattis er vist almindeligt derovre.
Så prøv at søge i Sverige, efterlys evt. i Rötter...

Angående Erlandsdatter lyder det jo også Svensk??
Jeg fandt et par mandlige Erlandsen, måske brødre...
men ingen Johanne født i Danmark omkring 1963.

Svend, der ikke kan hjælpe mere foreløbig, min PC derhjemme er stået af...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-01-06 14:22

Lige et eksempel på en yngre Wedberg fra Sverige:
En gravsten fra Vellinge lige på den anden side af sundet...
Måske er hans aner fælles med Matias' ? Svend
"
Län Malmöhus län
Församling Vellinge
Sten nr 22
Förnamn Nils
Efternamn Wedberg
Titel Gästgivare
År 1840
Fam-grav 2
Hustru 1 år 1848
Hustru 1 förnamn Botilla Maria
Hustru 1 Efternamn Lundberg
"
fundet her
http://genealogi.aland.net/discus/

Godkendelse af svar
Fra : krizz20

Dato : 21-06-06 09:12

Tak for svaret Varla.
skriv endelig