/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
regression
Fra : hovsada
Vist : 1722 gange
500 point
Dato : 24-01-06 12:08

vil gerne i kontakt med nogen som har prøvet det med positivt resultat !

har prøvet 2 gange forgæves, men har svært ved at slippe "jordforbindelsen" og koble fra.
Skal forsøge igen om en måned og vil gerne have gode råd/vejledning eller evt. en henvisning til en person, som har erfaring med det.

får tilsendt en meditations-cd ( også her vil jeg gerne have råd ! )

venter spændt !

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 24-01-06 12:38

Jeg har aldrig selv prøvet regressionsterapi, og har ingen anelse om, hvad det er der sker.
Men jeg kan bestemt regne ud, at man i den grad skal være afslappet og i stand til at koble tankerne fra. Det kræver træning, hvis man er et menneske, der er meget i hovedet.

Meditation tror jeg, er den bedste træning du kan få. Jeg ved ikke, om den meditations cd, du har fået er guidet eller bare musik?

Er den guidet handler det om, hele tiden at følge stemmen. Gør som den siger. I starten vil du opleve, at dine tanker forstyrrer dig konstant, men langsomt, efter mange gange, vil de slippe. Når der kommer en tanke, anerkender du den, og sender den afsted igen. Derefter fokuserer du igen på stemmen og visualiserer så godt du kan, det, som den beskriver.

Pointen er bare at være uden at tænke. At meditere er ikke koncentration, nærmest det modsatte. Det er en slags tomhed uden at det på nogen måde er tomt... Svært at forklare, men dejligt, når det lykkes.

Du kender måske fornemmelsen af, at køre fra A-B og ikke kunne huske, at du har ruten. Det tror jeg på, er en form for meditation, hvor man bare er.

Det er mit bud

Vaxen

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 24-01-06 17:54

Jeg har prøvet regressions-terapi for en del år siden, og det var ret virkningsfuldt. Jeg oplevede en hel masse fra tidligere liv, som var problematikker eller følelsesmæssige tilstande, som jeg også kan genkende i dette liv, - altså nogle følelsesmæssige mønstre, som har været lidt lettere for mig at forstå, fordi jeg har kunnet relatere dem til hvornår de er opstået.
MEN....når dette er sagt, så må jeg så sige, at jeg personligt IKKE er tilhænger af regressions-terapi, hvor man bliver bragt tilbage til tidligere liv. Jeg tror at man skal lade det ligge og at der er en grund til at vi ikke kan huske det uden hjælp.
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad det er, du skal/vil regrediere tilbage til? Er det din barndom eller tidligere liv? Der er mange teknikker og metoder, men uanset hvad, så ville jeg (hvis jeg var dig) sikre mig, at jeg følte mig meget meget tryg ved den person, som skulle guide mig. Det er jo en voldsom rejse, du skal begive dig ud på, hvis du skal regrediere. Du vil måske ryge ned i nogle følelsesmæssige lag, som du ikke lige magter at være i, eller efterfølgende ikke magter AT HAVE været i. Og den slags er altså ikke til at spøge med.
En meditations cd er jo noget ganske andet, vil jeg mene. En mediation eller meditativ tilstand kan du bruge til mange ting, bl.a. selvfølgelig at regrediere med, men også koble af, skærpe din intuition, komme i kontakt med dit højere selv osv.
Kan du fortælle lidt mere om den regression, du skal lave? Hvis du ubevidst har noget modstand på at gøre det, så det er derfor du har svært ved det, kan det jo godt være fordi du ikke er tryg nok ved det.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-01-06 22:57

det er ikke spørgsmålet om jeg skal vælge regression eller meditation !

meditatioen skulle være hjælp til at øve mig i afslapning/forberedelse til rg.

jeg vil gerne prøve rg af nysgerrighed /interesse--møde "kendte/afdøde" personer--forstå

handlinger og væremåde bedre. Jeg har ikke en svag psyke og føler mig tryg ved behandleren.

men jeg er alt for "tændt"-utålmodig-spændt og en anelse skeptisk (af natur )

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 24-01-06 22:58

Artikel om magisk-okkult regression af Mogens Jacobsen, pensioneret overlæge i psykiatri:
http://www.skeptica.dk/arkiv_dk1/jacobsen01.htm

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-01-06 23:20

linket læst og fordøjet

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 25-01-06 08:49

Jeg er godt klar over, at du ikke skriver om at vælge mellem regressions-terapi og meditation. Men du skriver selv:
Får tilsendt en meditaions cd (også her vil jeg gerne have råd)

Så det er såmænd bare det, jeg har kommenteret på. En meditations cd er jo mange ting, der findes så mange teknikker, så et er svært at skrive noget andet end noget meget overordnet til dig.

Og så er det da godt, at du har en stærk psyke, men derfor vil jeg alligevel gerne sige, at det ikke er barnemad, hvad du har gang i. Regresssions-terapi kan være stærke sager, uanset hvad du måtte mene om det nu. Det glæder mig at høre, at du er tryg ved behandleren, og lidt skepsis og modstand er kun sundt. Det skal nok lykkes for dig, når du er parat til det.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 25-01-06 09:24

hej hvis du har prøvet to gange uden held synes jeg du skal se dig om efter alternativer. Du taler om afdødekontakt, så vil jeg da lige anbefale clairvoyance.

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 25-01-06 16:16

Jeg har selv på et tidspunkt (31/7-05) stillet spørgsmål om de clairvoyante. Dog mest, fordi jeg var overrasket over, at de var nødt til at spørge de levende om, hvad de døde havde lavet, mens de var i live, hvilket det er svært at se nødvendigheden af, når man selv hævder at kunne tale med de døde:
Ingen forbindelse til død kollega: http://www.skeptica.dk/2005/brevkassen.htm#Ingen%20forbindelse

Et par artikler om clairvoyance i praksis:
Om politi-clairvoyance: http://www.skeptica.dk/2005/larsen2.htm
Claivoyant udpeger morder: http://www.skeptica.dk/2004/winther3.htm

Og hvis man virkelig vil arbejde seriøst med sagen, kommer man ikke uden om disse to erhvervsvejledninger for clairvoyante og medier:
Kunsten at koldlæse: http://www.skeptica.dk/2000/randi.htm
Min karriere som medie: http://www.skeptica.dk/2000/coleman.htm

For dem, der er kommet så langt i deres udvikling, at de begynder at kunne skelne mellem skæg og snot, kan disse to artikler være inspiration og trøst:
En forhenværende woo-woos bekendelser: http://www.skeptica.dk/2005/woowoo.htm
Brobygning mellem overtro og videnskab: http://www.skeptica.dk/2004/mclaren.htm

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 25-01-06 16:21

And don't forget this article about Past Life Regression: http://skepdic.com/pastlife.html

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-01-06 17:27

Hvorledes svarer det på spørgsmålet dannS?

Regressionsterapi behøves ingenlunde at være i nærheden af det okkulte, i det, det ganske enkelt kan åbne bevidstheden om ting, der er sket i ens fortid. Fuldstændig som voldsom koncentration, meditation, hypnose og tilfældige begivenheder kan trigge hukommelsen. Dette kan bidrage til klarhed over nuværende tanke- og handlemønstre, og kan også resultere i en form for krisetilstand, hvis man ikke er stærk nok til at håndtere den information, man får.

Regression er brugt i psykoterapi og har været det lige siden Freud.... På godt og ondt

Nu bliver det brugt i forbindelse med eventuelle tidligere liv. I stedet for at sable den tanke ned, kan man måske vende den om? Måske er der noget, der hedder flere liv? Det ved hverken du eller jeg.... Her kan intet bekræftes og intet afvises og derfor er der ingen argumentation, der er bedre end den anden.
Der er ingen tvivl om, at de, der har oplevet dette er helt bevidst om, at det er virkeligt. Og det kan hverken du eller jeg tage fra dem. Måske handler det her bare om indre kemiske processer, komplicerede tankemønstre, som egentlig har den samme funktion som drømme har. Nemlig at give os information i indpakket tilstand, som vi kan bruge til at forstå vores liv med?
Måske er det reelt hukommelse om en fortid, vi normalt ikke har adgang til?
Det, der er faktum er, at det forandrer liv! Og så er det vel egentlig fuldstændig underordnet hvad det er, der sker?

Og så til hovsada!
Jeg tror jomfruane har ret! Når du har prøvet to gange det samme sted, er der et eller andet, der blokerer dig - afholder dig fra at give slip. Måske er kemien ikke helt perfekt mellem dig og terapeuten...
Måske bliver det alene tanken om, at det ikke har kunnet lade sig gøre før, der hæmmer dig.... Eller hvem ved? Måske er du vitterligt ikke klar til at give helt slip endnu.
Prøv at træn med den meditations-cd. Hvis du kan opnå lidt teknik der inden du prøver igen, har du måske en chance for at slippe tankerne, der hæmmer.. Og så overvej, om det måske er en ide at finde en anden terapeut. Der er jo en god regel om, at hvis noget ikke går som det skal, og man gentager det uden at forandre noget, ja, så går det selvfølgelig som før...

Vaxen

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 25-01-06 18:44

Kære Hovsada!
Når du skriver, at du "har prøvet 2 gange forgæves, men har svært ved at slippe "jordforbindelsen" og koble fra", bør du se det som et sundhedstegn! Du har begge ben på jorden (!) og en flyvsk 'terapeut' kan ikke uden videre få dig til at opfinde falske minder og tro på, at det er noget, som du selv har oplevet - i dette liv eller i en anden 'inkarnation'!
Vaxen tager nemlig fejl: "Det ved hverken du eller jeg...." I de tilfælde af regression til tidligere liv, som det er muligt at undersøge, kan man konstatere, at det ikke drejer sig om minder fra tidligere liv, men om ren indbildning hjulpet på vej af suggestive terapeuter/hypnotisører! Se disse links eller gå selv på nettet og check på "Bridey Murphy":
http://www.skeptica.dk/2003/reilly2.htm
http://skepdic.com/bridey.html
Der er alt for mange hjælpsomme mennesker derude, der vil hjælpe dig til at tro på ting, der ikke eksisterer! Tag et karbad med levende lys og lyt til din meditations-CD, få eventuelt en gang massage, hvis det fx gælder om at blive afslappet og koble af! Det er både sundere og billigere, og du behøver ikke gøre vold på din sunde fornuft!
Tillykke med den! Den er langt fra nogen selvfølge, og der er folk, som er villige til at hoppe på hvad som helst!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-01-06 19:04

I dine to links, DannS, står der intet om den metode, der er brugt for at undersøge dette... dem ville jeg gerne se! Jeg er meget interesseret i, hvordan vores hjerne arbejder, så det ville helt klart være noget, jeg ville finde meget spændende!
Hvordan man kan se forskel på indbildning og reel hukommelse.... Du kender garanteret et link, der beskriver disse undersøgelser i detaljen...
Og jeg går da ud fra, at disse undersøgelser er lavet over en godt antal klienter og terapeuter - altså seriøse undersøgelser, der beviser, at det, folk oplever er indbildning, som er puttet dem i hovedet af terapeuterne.

Glæder mig meget til at blive oplyst - jeg ved nemlig ikke, hvad der er sandheden her.... Og jeg tvivler på, at nogen gør...

Hovsada, hvis du synes det er for meget off topic så sig til... Så gemmer vi denne snak til en anden god gang . Det var jo ikke lige den diskussion, du efterlyste...

Vaxen

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 25-01-06 20:15

jeg læser opmærksomt- er tilbøjelig til at give både vaxen og dann ret !!! mange af mine tanker før og "efter" ! har endnu ikke haft tid til at læse linkene-vender tilbage senere !

HOV

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 25-01-06 20:43

Hvis du følger de links, der findes nederst på siden hos www.skepdic.com,
http://www.randi.org/jr/08-31-01.html
http://www.csicop.org/sb/9803/reincarnation.html
får du yderligere oplysninger. Det var først og fremmest grundig journalistik, der gjorde en ende på Bridey Murphy-myten.
Problemet er imidlertid, at terapeuter og klienter sjældent er særligt interesserede i at rejse tvivl om ægtheden af diverse minder fremkaldt via suggestion. Det er imidlertid ikke noget ukendt fænomen i psykologien og psykiatrien: false memory syndrome:
http://www.fmsfonline.org/
http://fmsf.com/
http://www.bfms.org.uk/
http://www.stopbadtherapy.com/
På dansk:
http://www.skeptica.dk/bibliotek/bav_bogen/bav_04.htm#Falsk%20hukommelse
http://da.wikipedia.org/wiki/Falsk_erindring

Det er en rigtigt væmmelig ting, det her. I USA er der eksempler på, at forrykte terapeuter har fået deres klienter til at tro, at de havde været bortført af aliens. Andre bidrog til falske anklager mod folk for at være satanister, der i forbindelse med deres ritualer voldtog og myrdede på livet løs.
Og også i Danmark er der eksempler på, at nidkære psykologer har fået folk til at 'huske' seksueller overgreb, der aldrig har fundet sted. Det er en ting, der ikke alene kan spolere individer og hele familier totalt, men måske også bidrage til at rejse tvivl om de sager, hvor erindringerne er ægte!
http://www.sfsmith.dk/artikler/psykiatrisk_folklore.htm

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 25-01-06 21:32

Jeg er ikke i tvivl om, at der indenfor de fag her findes en stor mængde brodne kar! Og jeg er helt klar over, at der foregår en masse udnyttelse af mennesker, som har brug for hjælp.

Men der er ingen beviser for, at regression til tidligere liv eksisterer eller ikke eksisterer.. Man har forsøgt både at af- og bekræfte fænomenet, men det har ikke været muligt for nogen overhovedet. Det nærmeste er værdiladede gætterier fra både den ene og den anden side.

Faktum er, at vi ikke ved noget. Altså VED! Ja, der forekommer falsk hukommelse, ingen tvivl om det, men det bekræfter ikke, at forrige liv ikke eksisterer eller at man via sin hukommelse kan vende tilbage dertil.

Jeg har som sagt aldrig selv prøvet det - jeg kender folk der har, og som det har forandret livet markant for. For disse mennesker er det virkelighed, og en positiv begivenhed, der har forandret deres liv. Og når jeg ser på det, er jeg i princippet ligeglad med, om det er noget, der sker i hjernen under sessionen, eller det reelt er hukommelse om tidligere liv. Det vigtige er, at det forandrer.

Personligt forholder jeg mig åben, men forhåbentlig ikke naivt. Jeg har ingen anelse om, hvad dette fænomen er for noget, og kan derfor ikke være kategorisk på hverken den ene eller anden side af debatten.
Der findes som bekendt ingen sandhed

Vaxen

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 25-01-06 21:51

"Og når jeg ser på det, er jeg i princippet ligeglad med, om det er noget, der sker i hjernen under sessionen, eller det reelt er hukommelse om tidligere liv. Det vigtige er, at det forandrer."

Det forandrer også en hel masse liv, når en terapeut får overbevist sine klienter om, at de er blevet voldtaget af deres familiemedlemmer, aliens eller satanister! Det vigtige er, om det er sandt!

"Der findes som bekendt ingen sandhed"

Jo, det gør der - heldigvis! "Hvad er virkeligheden i virkelighede?"
http://www.skeptica.dk/bibliotek/bav_bogen/bav_09.htm

"Ja, der forekommer falsk hukommelse, ingen tvivl om det, men det bekræfter ikke, at forrige liv ikke eksisterer eller at man via sin hukommelse kan vende tilbage dertil."

Nu er der som bekendt ikke noget, der bekræfter, at julemanden IKKE eksisterer! De hidtidige ekspeditioner til Nordpolen har dog ikke funder tegn, der tyder i den retning! De regressioner til tidligere liv, som det har været muligt at gå efter i sømmene, har vist sig at være falske erindringer! Dermed har man selvfølgelig ikke tilbagevist alle de past-life regressioner, som man IKKE har kunnet checke, fordi de ikke indeholdt noget, som det var muligt at checke.
At påskeharen ikke findes på min grund, beviser selvfølgelig ikke, at den ikke har gemt sig i dit salatbad. Hvis jeg var dig, ville jeg gå ud og se efter ...
mvh, dann

PS Næste gang du går over for grønt, så kig lige til venstre og højre først. Det kunne jo være, at det grønne lys bare var noget, "noget, der sker i hjernen", eller det grønne lys, som lastbilchaufføren troede, at han så, bare var en hallucination!
Men hva' fanden! Who cares? "Det vigtige er, at det forandrer." Og efter sigende skulle der være så fedt dér, hvor de døde opholder sig ...

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-01-06 11:00

Tjaa... Det er såmænd nok et udtryk for forskelligt livssyn, vi her udtrykker. Man kan sagtens være kritisk - endog skeptisk - uden at lukke øjnene fuldstændig for ting, man ikke forstår.
Helt ærligt - argumentet med julemand og påskehare.... Lidt lavt flyvende i mine øjne.. Faktum er, at intet er hverken af- eller bekræftet. Og ingen af dine links gør andet end hvis modparten havde sendt deres "beviser". Nemlig gætterier og subjektive ytringer, der er funderet i meget få og uvidenskabelige undersøgelser. (Har i øvrigt stadig ikke set et link, hvor man kan se forskel på indbildning og hukommelse. Jeg har forestillet mig noget med nogle hjernescanninger, der kunne dokumentere dette, men det eksisterer måske ikke?)

Jeg foretrækker at holde mine åbne fordi det gør verden langt mere fascinerende, spændende, omsiggribbende og livet så langt federe at leve. Det skønne tankespind, der kan komme ud af ordene "Tænk nu hvis" er en gave, som jeg sætter stor pris på. Det betyder ikke, at jeg ikke er superkritisk overfor, i hvilke hænder, jeg lægger min krop og sjæl. Og det værre sig i alle livets facetter.... Også de, hvor videnskaben mener, at de har overhånden. Jeg ved, hvad der er rigtigt for mig. Og det gør langt de fleste. Også du DannS, når du argumenterer her. Jeg synes det er tip top, at du vælger at leve som du gør, og håber, at du også kan håndtere, at andre vælger anderledes, også selvom du er dybt uenig. Livet er trods alt vores eget

Vaxen

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 26-01-06 15:21

Vaxen: "Jeg har forestillet mig noget med nogle hjernescanninger, der kunne dokumentere dette, men det eksisterer måske ikke?)"

Nej. Hjernescanninger kan sandsynliggøre, om folk fx lyver eller siger sandheden, men hidtil har ikke engang de såkaldte løgnedetektorer været særligt pålidelige. Deres brugbarhed består først og fremmest i den nervøsitet, som de bidrager til at fremkalde hos den testede.
I forbindelse med skizofrenes hallucinationer har hjernescanninger vist, at området for hørelse er aktivt, når de 'hører' fx stemmer - i princippet på samme måde som hvis der var tale om reelle stemmer og ikke hallucinationer.

Vaxen: "Der findes som bekendt ingen sandhed" Men: "Jeg ved, hvad der er rigtigt for mig."

Det er lidt af en præstation at mene, at man ikke kan vide sandheden, og så alligevel vide den for selv.

Vaxen: "Tænk nu hvis".

Er ikke nogen stor kunst, og overvejelsen er ofte udgangspunkt for den videnskabelige hypotesedannelse. Forskellen er, at man i videnskaben prøver at sikre sig, at ens indskydelser og fantasier har noget på sig, men det har man selvfølgelig ikke noget problem med, hvis man først og fremmest retter sig efter sit behov for at tro. Hvis man vil have lov til at mene, at lyset er grønt, så ER det bare grønt. Det er der ingen, der kan tage fra en, uanset hvor stor en lastbil de sidder i!

Vaxen: "Faktum er, at intet er hverken af- eller bekræftet."

Bridey Murphys historie er rigeligt afkræftet - og heller ikke Marion Dampier-Jeans ser ud til at stole på sine påståede kontakter til det hinsides, når hun er nødt til at spørge de levende, hvad der blev af de døde medier som fx den afslørede svindler fru Melloni! Og det må da virke lidt afskrækkende på et menneske som hovsada, der selv gerne ville "møde "kendte/afdøde"", når hun kan se, at ikke engang landet kendteste åndemaner kan udspørge en kendt afdød!

Du må gøre op med dig selv, Vaxen hvad der skulle til, før du selv ville være villig til at opgive troen på reinkarnation: Nok så mange tilbageviste eksempler kan jo ikke bevise, at alle de ANDRE eksempler også er naive menneskers inderlige ønske om at kunne fastholde deres tro eller regulære svindleres bedrageri. Som sagt: Man kan ikke bevise, at noget IKKE eksisterer - det gælder både julemanden, påskeharen og reinkarnation - og du er jo tilsyneladende på det rene med, at regressionsterapien er alt andet end "bekræftet"!

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 26-01-06 15:44

Du søger erfaring med metoden og jeg har fundet dette link til en diskussion om emnet.

http://selvet.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9367

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-01-06 16:19

Tænk, jeg tror netop ikke, at du magter, at nogen ikke er enige med dig?

Jeg vil gerne nævne, at hvis en læge eksempelvis skal stille en diagnose, så gør han/hun det ved udelukkelsesmetoden. Altså ved at AFKRÆFTE potentielle sygdomme. Således er dette en ganske almindelig indgangsvinkel til dokumentation.
Hvis du kan komme med holdbare beviser, der kan enten bekræfte, at det, som hjernen opfatter er fup og svindel puttet ind af en grådig terapeut, eller afkræfte muligheden for dette fænomens eksistens, så er der for alvor hold i din argumentation. Lige nu er den stadig usikkert funderet og absolut subjektiv. Det er KUN holdninger, ingen facts.
Garanteret du ikke godtager "beviser" i samme kaliber fra den modsatte side

At der ikke findes en sandhed og at vide, hvad der er rigtig for en selv er ikke to modsatrettede ting. Jeg påstår ikke, at det, som er rigtigt for mig, er rigtigt for andre - og dermed sandhed. Men ud fra din argumentation kunne jeg godt få det indtryk, at det er din holdning. - At din sandhed er alles sandhed...

I forhold til hvad jeg skal gøre op med mig selv - det forbliver vist min sag. Jeg har vist ikke så meget som en gang antydet, at jeg tror på reinkarnation? Jeg har heller ikke sagt, at jeg ikke gør....
Jeg har derimod sagt, at jeg ikke ved, hvad det er for en størrelse....
Hvad angår regressionsterapi, tja, det er den skinbarlige virkelighed. En metode, der er brugt i det sidste århundrede og som der videnskabeligt set ikke kan stilles spørgsmålstegn ved.

Jeg mangler stadig at se noget til dokumentationen for disse undersøgelser:

Citat
I de tilfælde af regression til tidligere liv, som det er muligt at undersøge, kan man konstatere, at det ikke drejer sig om minder fra tidligere liv, men om ren indbildning hjulpet på vej af suggestive terapeuter/hypnotisører!

Hvad angår Marion Dampier-Jeans , tjaa, hvad hun kan eller ikke kan er vel sagen fuldstændig ligegyldig - det er set før, at selvom man er kendt, betyder det ikke, at man er den bedste - eller seriøs i det hele taget....

Se, du står nu i den situation, at hvis du kommer med gode, slagfærdige og seriøse dokumentationer, så tror jeg, at både jeg og hovsada kunne overbevises om, at det her er fup og svindel. Jeg tolker hovsadas udsagn sådan, at han/hun som jeg, står på vippen.... Men det kræver altså, at argumentationen og dokumentationen er seriøs, objektiv og velfunderet... Måske med lidt bredere kilder en to hjemmesider for skeptikere...

Jeg har på fornemmelsen, at du har gjort det her længe, og det er dig magtpålæggende at sprede budskabet... Så kom med det....

Vaxen

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 26-01-06 19:38

Hvis ellers hovsada kan læse (og det tyder alt på, at hun kan), så vil hun selv være i stand til at følge de links, jeg har lagt her allerede. Hvis ikke, er der endnu et dansk link, der har en række yderligere links nederst på siden:
Indplantning af falske erindringer: http://home.worldonline.dk/psyke/fnp/fnperindr08.htm
Hvis hun kan læse engelsk er der heller ikke på dette sprog nogen som helst problemer med at dokumentere, at past-lives therapy (og anden terapi, der inddrager såkaldte 'recovered memories') er falsk. Der er til og med vundet masser af retssager mod overivrige past-life terapeuter i USA - desværre først efter, at de havde ødelagt en masse menneskers liv!

De såkaldte 'minder' er ikke minder, men derimod 'implantater': En suggestiv terapeut er i stand til at bilde en tillidsfuld klient næsten hvadsomhelst ind. (Det er der rigelig dokumentation for i den professionelle faglitteratur - til forskel fra et link til Selvet, en diskussionsside for voldsomt overtroiske stakler og dem, der lever af at udnytte dem.)
Creating False Memories: http://faculty.washington.edu/eloftus/Articles/sciam.htm
Imagination Inflation: http://faculty.washington.edu/eloftus/Articles/Imagine.htm
Why Believe That for Which There Is No Evidence? www.fmsfonline.org/dawes.html
En af mange diskussionstråde om emnet:
http://forums.randi.org/showthread.php?t=11022&highlight=%22past-lives+therapy%22
På dette punkt synes hovsada dog at være mere end almindeligt realistisk: Hun tror ikke på det, som den hjælpsomme terapeut prøver at få hende til at tro på; hun er ikke i stand til at lade fantasien køre ud ad en tangent og opfatte det, som hun 'oplever' på denne måde som et 'minde' fra en for længst svunden inkarnation! Hun er altså ikke noget nemt offer for denne type bedrag!
Det er en tilstand, som du, Vaxen, gerne vil hjælpe hende ud over, selv om hun på dette punkt er dig langt overlegen: Du er i stand til at tro på det, som du bare "ved" er "rigtigt" for dig! Der er andre, der ikke er lige så tilbøjelige at falde for plattenslagere!

Jeg glæder mig så til at se alle de "gode, slagfærdige og seriøse dokumentationer" for past-life terapi og reinkarnation, som har fået dig til at synes, at det er rigtigt for dig at tro på, at den slags eksisterer andre steder end i en overspændt fantasi. Jeg synes ikke, at jeg har kunnet få øje på noget, der blot mindede om dokumentation hidtil!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-01-06 19:53

Det du hele tiden linker til er dokumentation om, at der kan snydes... Det er vi fuldstændig enige om, er der kan.

Det som jeg mangler er dokumentation for, at det ikke er sandsynligt at fænomenet eksisterer.... Indtil det foreligger, snakker vi om tro... Ikke andet... Og troen på at det ikke eksisterer er vel ikke mere validt en troen på, at det gør?

Citat
Jeg glæder mig så til at se alle de "gode, slagfærdige og seriøse dokumentationer" for past-life terapi og reinkarnation, som har fået dig til at synes, at det er rigtigt for dig at tro på, at den slags eksisterer andre steder end i en overspændt fantasi. Jeg synes ikke, at jeg har kunnet få øje på noget, der blot mindede om dokumentation hidtil!

Jeg mener ikke, at det er min opgave at bevise noget som helst. Som jeg har sagt fra start til slut, så ved jeg ikke, om det eksisterer... Jeg plæderer hverken for den ene eller den anden side.... Men vil vældig gerne høre argumenter, der kan overbevise mig... Dem har jeg så ikke fået endnu.... Hverken fra "troende" eller "ikke-troende"

Når jeg giver hovsada råd, så er det fordi, det er det han/hun spørger efter. Jeg blander mig ikke i hvorfor, og om det er ok, at vedkommende har det ønske. Det er en privat sag. Jeg skal ikke hjælpe nogen ud over noget, som de ikke selv ønsker - mener i øvrigt ikke, at jeg overhovedet har magten til dette. Der blev stillet et spørgsmål, jeg svarer efter bedste evne.

Ud over det, så klæder det bestemt ikke en seriøs debattør at ty til personlige spidsfindigheder... Det bliver argumentationen absolut ikke bedre af... Tværtimod bliver det sværere at tage den alvorligt.

Vaxen

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 26-01-06 21:04

følger debatten på "sidelinien "

kan oplyse dann om at jeg tygger mig igennem de engelske links- det tar lidt tid, men det er besværet værd

jeg er jo stadig skeptisk !!! har længe gerne ville prøve/opleve dette, så jeg vakler jo lidt mellem at føle mig til grin- spilde mine penge (800 for ingenting foreløbig !) og så min stædighed , har ikke lyst til at opgive- tvivlen på min vurderingsevne- og min overbevisning !!! om det uforklarlige, som jeg måske kunne få en smule bekræftelse på, hvis jeg ta`r imod endnu et forsøg (gratis)

jeg får jo nok ikke svaret her-trods alt- men dejligt at få rusket i begreberne--bare fortsæt- jeg er her stadig

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 26-01-06 22:32

Jeg så for et par år siden (på Københavnerkanalen, tror jeg) en optagelse af en dansk regressions-seance. Det var ret oplysende:
Klienten blev først bedt om at forestille sig, at hun gik ud ad sin gadedør, dernæst hen til et gadehjørne, så videre til næste og næste og næste igen. Så skulle hun forestille sig at hun gik op ad en (rulle?)trappe, der førte opad og opad og opad i himlen - og sådan fortsatte det på ca. samme vis. Jeg kan kun huske begyndelsen som her beskrevet, men det er sådan set også nok til at fatte princippet, som er ret effektivt:
Klienten opfordres til at forestille sig noget, der rent faktisk ikke sker: I første omgang noget yderst realistisk: sine vante omgivelser, sin gade, sit kvarter. Derefter bliver det hele mere og mere urealistisk, men forestillingsevnen, fantasien, er allerede med de første øvelser sat i fuld sving og kontakten med virkeligheden eksisterer primært i form af (den ligeledes indøvede) vilje til at følge terapeutens instruktioner/suggestion. Man befinder sig altså i en tilstand, hvor Vaxens "Tænk nu hvis" er blevet alt dominerende - bortset fra, at der ikke er meget "tænk" over det: Det er ren fantasi!
I en sådan situation er man bogstaveligt talt et VILLIGT offer for den suggestion, som terapeuten kommer med - om det nu er forsøg på at få en til at 'huske' dengang, da men blev bortført af aliens, voldtaget af djævletilbedende familiemedlemmer eller gift med Julius Cesar, fordi man i den pågældende 'inkarnation' var selveste Cleopatra!

Hvis man har et oprigtigt ønske om at teste, om den slags 'minder' er ægte eller indplantet, må man sørge for at spørge om nøjagtige 'data' i den fantasi, man befinder sig i: Præcis hvilken dato, hvilket år, hvilket sted, hvilke navne, hvilken skole, hvilken arbejdsplads, hvilken kirke og hvilke vigtige begivenheder, der er foregået det pågældende sted inden for den seneste tid. Og man skal samtidige være opmærksom på, at det helst skal være 'facts' fra en tid og et sted, som man ikke selv i forvejen har informationer om eller kan gætte sig til. Man burde også være opmærksom på, i hvilken udstrækning det er terapeuten, der sporer en ind på bestemte forestillinger.
Men her kommer selvfølgelig den indledende vanskelighed ind: Man kan ikke både være skeptisk over for terapeuten og samtidig "slippe "jordforbindelsen" og koble af".

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 26-01-06 23:03

I Mine forsøg skulle jeg forestille mig et tog- stige ind- sætte mig- og lade toget køre. Når toget standsede skulle jeg gi et tegn(løftet lillefinger) stige ud og stå med ryggen til toget (+ tegn ) herefter fik jeg besked på at fortælle, hvad jeg så når jeg kiggede ned på mine fødder(intet) og beskrive hvad jeg havde på underkroppen................her stoppede jeg første gang og måtte fortælle at toget aldrig var startet , men jeg legede med så langt !!!

anden gang samme forløb...legede med og stoppede da jeg "sad i toget"

følte at jeg bare var positiv og gerne VILLE, men tænkte hele tiden videre og spekulerede på næste spørgsmål, samtidig med at jeg var helt bevidst om at det hele var fantasi !! ..og tvivlede på at jeg skulle opleve noget

hvordan pokker skal jeg næste gang undgå at tænke tilbage på de første mislykkede forsøg- det er et af problemerne- det næste er nok at lade være med at tænke, hvar jeg nu har læst HER....

jeg vil jo nok grundlæggende selv styre mine tanker- hvorfor kan jeg så ikke bestemme mig for ikke at lade mine tanker styre mig ??

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 26-01-06 23:31

Samme princip, tilsyneladende!

"jeg vil jo nok grundlæggende selv styre mine tanker-"

Det er også det mest fornuftige!!!

"hvorfor kan jeg så ikke bestemme mig for ikke at lade mine tanker styre mig ??"

Fordi der er visse ting, man ikke kan ville sig til, men tværtimod spænder ben for ved at anstrenge viljen! Man kan ikke for alvor ville sig til afslapning, men må sætte sig i en afslappende situation for at opnå det. Det er lidt ligesom med mænd, der VIL have erektion: Det får man ved noget, der tænder en, og det at VILLE er ikke en særligt ophidsende tanke, hvorfor det virker kontraproduktivt: Jo mere man VIL det, jo mindre sandsynlighed for, at det sker!

Nu er jeg ikke begejstret for at skulle hjælpe dig til at hoppe i med begge ben hos terapeuten, men i princippet ville jeg gøre som følger:
Eftersom du har tillid til, at terapeuten ikke vil dig noget ondt, kan du give dig ud i trippet, når du får overbevist dig selv om, at der ikke er nogen risiko forbundet med det. Når fantasirejsen er gennemført og overstået, har du fuld kontrol over, hvordan du fortolker oplevelsen! Sagt på en anden måde: Hvis du kan slappe af og har fantasi nok til at forestille dig, at du befinder dig i din barndom eller et tidligere liv eller ombord på et rumskib ... whatever, så er der ingen, der kan tvinge dig til at tro på, at det var andet end fantasi! Ligesom i forbindelse med hypnose kan du ikke påtvinges en bestemt fortolkning. Den forbliver du selv herre over, så længe der ikke er psykofarmaka involveret!

Jeg har dog også hørt om andre, som det ikke ville lykkes for. Bl.a. en naturvidenskabeligt uddannet (tandlæge) fyr, som var i regressionsterapi i forbindelse med sin sygdom (aids). Han var for skeptisk og kunne ikke 'regredere' længere væk eller tilbage end nede i den lokale Irma lørdagen før!

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 27-01-06 00:13

JA NU ER JEG DA HELT OVERBEVIST OM AT DET NOK SKAL LYKKES

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 27-01-06 07:51

Trøst dig med, at en lørdag formiddag i Irma ikke er det værste, man kan komme ud for. Med mindre, selvfølgelig, kassedamen er leder af en kult af satanistiske aliens! Eller, jf. din "beskrive hvad jeg havde på underkroppen", det er en af de drømme, hvor man står i Irma og opdager, at man har glemt at tage bukser på!

Tilsyneladende henvender du dig jo heller ikke til regressionsterapeuten i en tilstand af større eller mindre desperation, fordi dit liv er gået i stå eller kørt af sporet (Du må undskylde min tog-metafor!) og du derfor har et stort behov for at tro.
Jeg overhørte engang en snak mellem en pige, der var blind fra fødslen og hendes seende men overtroiske veninde. Det var dengang, da de første underholdningsudsendelser om regression blev vist på TV. Den blinde pige havde tilsyneladende altid ønsket sig at opleve, hvad synet i det hele taget er for en størrelse, fordi hun ikke engang kunne forestille sig, hvad det vil sige, og hun drømte derfor om at kunne blive sendt tilbage til et tidligere liv, hvor hun havde været seende!

Det er den slags tåbelige håb, som disse regressionsfolk inspirerer og som selvfølgelig er fuldstændig umulige at indfri, eftersom pigen hele sit liv havde været afskåret fra de sensoriske input, som synet består af, og derfor heller aldrig for alvor vil kunne fantasere sig til, hvad det går ud på. (Aliens er meget, meget nemmere!)
Det er (endnu) en grund til, at regressionsbanden burde have sådan et los i ....!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-01-06 09:46

Dann, nu er du inde på noget af det, jeg tænker om alt det her. Nemlig, at vi er frie til at fortolke de oplevelser, vi har - også i forbindelse med denne slags "rejser". Og at vi altid skal forholde os kritisk til de mennesker, i hvis hænder vi lægger vores krop og sjæl. Men det betyder i mine øjne ikke, at man skal afholde sig fra at prøve de ting, som gør os nysgerrige.
Man skal aldrig stole blindt på nogen - heller ikke en læge med ti års videnskabelig uddannelse bag sig. Man ved jo altid selv, hvad der er rigtigt, hvis man giver sig tid til at mærke efter.
Det er nemt at lade sig forføre, og klart, der er sikkert mange mennesker, som ikke gransker "autoriteter" med et kritisk øje, og dermed lader sig snyde. Det kan være en katastrofe.
På den anden side kan man også benytte dette her til noget godt - I to har lige givet mig information om starten på en regressionsterapi med rejse til forrige liv for øje. Og jeg tænker, at man få en indledning af terapeuten, som selvfølgelig er ledende og guidende. Men fortsætter terapien sådan? Jeg tænker på, at ens egen bevidsthed/underbevidsthed på et tidspunkt selv tager over - i så fald, er de ting, man oplever relevante - i stil med drømme. Om det så er minder eller det er kringlede informationer fra underbevidstheden, det er der ingen af os, der ved.
Hvis terapeuten under hele seancen er ledende fordi patienten ikke selv er i stand til at komme videre, er det klart, at det er fuldstændig ubrugbart - så er det jo ikke egne oplevelser/informationer.

Hovsada, jeg synes, det lyder som om, terapeuten ikke er den rigtige for dig. Vedkommende er ikke i stand til at få dig til at slippe - men jeg har bestemt respekt for, at vedkommende stopper og ikke fører dig for langt ind i hans/hendes tankespind.
Mit første råd om meditation tror jeg, jeg vil bringe op her. Jeg selv havde/har problemer med meditation, fordi virkeligheden hele tiden trænger sig på - det samme, som du oplever, når du gerne vil regrediere. Der skal virkelig træning til at lade tankerne fare.... Jeg får tit tanken, at det ikke kan lade sig gøre, og det hæmmer selvfølgelig processen. Men så længe, jeg ikke dykker ned og begynder at analysere tankerne, så kommer jeg tilbage på rette spor.
Jeg tror, det er træning, der skal til, inden du kan gå længere end ud og ind af toget. - Hvis altså terapeuten er i stand til at bringe dig så langt.
Godt at næste seance er gratis - ellers ville jeg fluks have prøvet en anden terapeut!
En anden ting - hvis du nu den mindste smule tvivler på, at terapeuten er tip top, så synes jeg, du skal lade være, selvom det er gratis. Jeg synes ikke, du skal lade være med at være nysgerrig og finde en anden, men hvis du ikke er hundrede procent sikker på, at du er tryg i hans/hendes hænder, så er det nok fordi, du ikke er det... Intuitionen er din allerbedste ven her...

Vaxen

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 27-01-06 10:30

Dann !
Hvis den blinde kunne opleve at være seende under rg, ville du vel skulle tage en masse ord i dig ??

Gad vide om det blev forsøgt (eller andetsteds ??)

Har lige fået mail fra en bekendt i Frankrig, hvis datter har prøvet rg.
Citat

Ja det kan jeg godt skrive til dig, da jeg forstaar du gerne vil i regression, jeg har ikke väret, men min datter har, og fandt ud af mange for hende komplekse forhold bla til svigermoderen. Og hendes dybe kärlighed til mig fik hun ogsaa sat paa plads, da hun havde väret kröbling og udstödt og jeg havde passet hende som nonne i et fattighus for udstödte. Meget spändende, da hun kan udpege det sted hvor hun er begravet, og det passer!

....

måske skulle jeg forhøre mig lidt nærmere---

iøvrigt var det MIG der stoppede rg hver gang ikke terapeuten-måske fordi jeg ikke havde lyst til at "spille komedie" og ville have noget reelt "for pengene" !!!??

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 27-01-06 12:11

"Hvis den blinde kunne opleve at være seende under rg, ville du vel skulle tage en masse ord i dig ??"

Ja, oplagt, hvis det vel at mærke var muligt helt entydigt at afgøre, om vedkommende nu havde oplevet det at se og ikke bare havde haft en fantasi om et eller andet, som blev benævnt "syn". Jeg ved ikke, hvordan man skulle kunne afgøre det.
I forbindelse med ens egne 'regressionsrejser' har jeg allerede foreslået, hvordan man tester pålideligheden af dem ovenfor (26-01-06 22:32). I forbindelse med andres er det straks vanskeligere, da en person uden større problemer kan tage anonymt til en eller anden polsk landsby, opsamle et par facts om stedets geografi og historie, og derefter præsentere dem som oplevet under regression. Man skal derfor altid tage forbehold for de anekdoter, som man hører:
"Og hendes dybe kärlighed til mig fik hun ogsaa sat paa plads, da hun havde väret kröbling og udstödt og jeg havde passet hende som nonne i et fattighus for udstödte. Meget spändende, da hun kan udpege det sted hvor hun er begravet, og det passer!"
I forbindelse med en anekdote som denne fra tredje person ville det være nødvendigt at checke personens navn og lidelse, nonnens navn (klostre plejer vist at have pålidelige optegnelser om den slags) - og kunne bevise, at den regrederende ikke havde indhentet oplysninger på anden vis. Det sidste er det vanskeligste!
Rigtigt overbevisende ville det selvfølgelig være, hvis man i sin tidligere inkarnation havde nedgravet alle sine værdier, fordi man frygtede, at vikingerne var på togt, og man nu kunne tage hen og grave op igen! Men også den slags hører til i eventyrene og ikke i virkelighedens verden!
Sagen om Bridey Murphy viser ikke mindst, hvor stort et arbejde det kræver at vise, hvorfra en person har fået idéerne til sine fantasier! Hvis nu den præst, som lå inde med værdifulde oplysninger om personens fortid, ikke selv havde henvendt sig, hvad så??!

Men hvis der er nogen, der mener at kunne rejse tilbage i historien og fremlægge entydige beviser for det, kan de i øvrigt score en million dollars, www.randi.org/research/index.html så det er ikke det rene pjank, vi taler om her! Kig under Frequently Asked Questions, hvis du vil vide mere.
Der findes også et diskussionsforum, hvor man ville kunne diskutere forslag til, hvordan man i givet fald kan teste, om man har paranormale evne: http://forums.randi.org/forumdisplay.php?f=8
Men som allerede sagt mener jeg ikke, at de oplevelser, man har under regression, ikke har fundet en rationel forklaring, hvilket ikke mindst linket til de dansksprogede psykologiske artikler kan overbevise en om.

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 27-01-06 12:42

Jeg havde glemt denne her:
Vaxen: "Jeg vil gerne nævne, at hvis en læge eksempelvis skal stille en diagnose, så gør han/hun det ved udelukkelsesmetoden. Altså ved at AFKRÆFTE potentielle sygdomme. Således er dette en ganske almindelig indgangsvinkel til dokumentation."

Du har ret i din beskrivelse af, hvordan læger gebærder sig: Deres problem er jo, at ét symptom kan være tegn på flere forskellige sygdomme. For mange år siden havde jeg en kæreste, der blev sendt fra den ene specialist til den anden på grund af rygsmerter: blokadebehandling, afspænding endog en tandlæge ud fra den teori, at det kunne dreje sig om klemte nerver. Det tog dem et halvt år at finde ud af, at det skyldtes en svulst i mellemgulvet på størrelse med en grapefrugt. (Hodgkins syndrom, hurtigt (men ikke smertefrit) helbredt takket være kemo, og hun lever i bedste velgående.)
Det er vanskeligere, når det drejer sig om julemanden! Når jeg har udforsket Nordpolen og udelukket, at han findes dér, har jeg jo ikke dermed elimineret Finland og Grønland som mulige opholdssteder. Og når jeg først har gjort det, har jeg jo ikke dermed bevist, at han ikke er taget på ferie på Mallorca.
Eller med andre ord: Mener man, at et givet fænomen eksisterer, så påfalder bevisbyrden en selv - især hvis fænomenet ligger hinsides den normale logik. Du vil fx have forbandet svært ved at bevise, at jeg ikke har et af julemandens usynlige rensdyr gående til opfedning i min garage, så hvis jeg påstår, at jeg har, så er det op til mig at fremlægge dokumentationen. (Og hvis usynlig rensdyrlort heller ikke lugter, bør jeg nok begynde at overveje, om jeg selv tror på det rensdyr ...)

Hvad de falske erindringer angår, så er de for længst bevist - adskillige gange, endda. Hvad suggestion angår, så er det heller ikke noget uudforsket fænomen. Når det derimod drejer sig om regressioner til tidligere liv og reinkarnation i det hele taget, så foreligger der ingen entydige beviser, selv om regressionsterapi har eksisteret i årtier. Til gengæld foreligger der ikke så få eksempler på, at det har vist sig - helt entydigt - at være løgn og bedrag. Havde der været den fjerneste tvivl, ville de involverede forsikringsselskaber (patientskadeerstatning) i USA have kæmpet endnu. Tusinder af "alien abductees" kan godt tage fejl ....

En psykiater ville derfor også følge din metode i forbindelse med en patient, der henviste til tidligere liv oplevet via regression: "hvis en læge eksempelvis skal stille en diagnose, så gør han/hun det ved udelukkelsesmetoden." Han vil formode, at der er tale om vrangforestillinger, falske erindringer indplanteret via suggestion, og for så vidt som der ikke er noget, der afkræfter det, er diagnosen klar!
(Se mit allerførste link til artiklen af Mogens Jacobsen, pensioneret overlæge i psykiatri.)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-01-06 17:21

Det er dig, der mener, at det ikke eksisterer, og mig, der ikke er overbevist om, at det ikke gør, men bestemt heller ikke, at det gør... Hvis du vil have mig overbevist om din påstand, så ligger bevisbyrden hos dig.... Jeg ønsker ikke at overbevise dig eller andre om noget i denne forbindelse, så jeg kan læne mig tilbage og modtage argumenter indtil jeg kvalificeret kan tage stilling.... Kan du ikke levere de beviser, ja, så venter jeg da... Måske andre kan? Og måske andre kan om det modsatte....

Jeg kan fortælle dig, at jeg første gang blev præsenteret for dette emne for 14 år siden, og har siden dengang ikke været i stand til at tage stilling til fænomenet. Der er mange andre ting, som ikke har været så svært, men egne oplevelser, familiemedlemmers oplevelser har gjort, at jeg endnu ikke har kunnet afskrive fænomenet reinkarnation. Også selvom det i princippet ville gøre verden lettere at forstå for mig... Jeg har dog heller ikke fået nogle håndfaste beviser for, at åndemaneri, reinkarnation og andre lignende fænomener ikke bare er et spørgsmål om kemi i vores hjerne og afsindig god intuition og evne til at læse mennesker....

Jeg er ikke et utålmodigt menneske, og ved, at hvis jeg får svar når jeg dør, ja, så eksisterede det sgu, og får jeg ikke svar... Tjaaa, så ved jeg det ikke, også er det jo hamrende ligegyldigt

Som sagt er det ikke min pligt at overbevise nogen om noget, det går jeg ud fra, at langt de fleste mennesker er i stand til selv at være herre over.... Men lytter gerne til argumenter, som udvider min horisont....

Vaxen

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 27-01-06 17:43

Vaxen: "Hvis du vil have mig overbevist om din påstand, så ligger bevisbyrden hos dig.... "

Jeg vil ikke have dig overbevist! Jeg har leveret argumenterne og links med diverse dokumentation. Om du vil sætte dig ind i det eller ej, er helt op til dig!

Vaxen: "Jeg ønsker ikke at overbevise dig eller andre om noget i denne forbindelse, så jeg kan læne mig tilbage og modtage argumenter indtil jeg kvalificeret kan tage stilling...."

Du skal ikke rejse dig for min skyld!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 27-01-06 17:55

Det har jeg bestemt heller ikke tænkt mig... I denne forbindelse gør jeg det såmænd helt og holdent for min egen skyld.... Jeg føler skam ikke, at jeg skylder nogen noget

Noget må jeg bestemt have misforstået... På den måde du omtaler mennesker med anden holding end din egen, har jeg absolut fået det indtryk, at din holdning og din alene er den rigtige.... Når andre mennesker er naive, godtroende, stakler og andet godt, hvis de ikke er enige, tjaa, så får jeg bestemt det indtryk, at du argumenterer for at overbevise andre om din holdning... For det er vist det eneste rigtige?

I øvrigt - hvis ikke det er målet, hvorfor skrev du så i første omgang i denne tråd? Måske ædelt og nobel oplysning så ikke stakkels hovsada eller andre viljesvage mennesker skulle falde i kløerne på de slemme terapeuter?

Vaxen

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 27-01-06 19:24

hold nu lige kammertonen.

jeg føler mig lidt proviligeret herude på sidelinien- giver Vaxen ret langt henad vejen ang. manglende beviser !!! og underlig nok det samme hos Dann !

Måske derfor jeg så gerne selv vil ha den oplevelse....

Har i dag modtaget meditationscd-en fra terapeuten ( det er den musik han spillede under rg )
jeg vil nu følge hans og andres råd om at prøve dyb afslapning ved hjælp af det og håbe at det har en virkning, når jeg prøver igen (det er jeg opsat på lige nu !)

Har også tænkt mig at lave en aftale med ham om at få nogle facts, som der kan være mulighed for at kontrollere bagefter.
Har I nogle forslag, måske noget jeg ikke lige har tænkt på ??

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 27-01-06 19:39

Vaxen: "du argumenterer for at overbevise andre om din holdning... For det er vist det eneste rigtige?"

Hvad regression til tidligere liv går ud på, behøver jeg egentlig ikke at argumentere voldsomt meget for. Jeg kan nøjes med at citere sagkundskaben:

"Handbook of Hypnotic Suggestions and Metaphors" edited by D. Corydon Hammond Ph.D., An American Society of Clinical Hypnosis Book, 1990:
Stikordet PAST AND FUTURE LIVES
"having the experience of regressing to a "past life" is based on a combination of the expectations of the subject and of suggestions and the demand characteristics from the hypnotherapist. But, despite scientific evidence to the contrary, there has never been a dearth of gullible individuals willing to believe in anything from abductions by UFOs to people living inside the earth under the north pole (Hines, 1988). Thus, there continue to be individuals who will promulgate a belief in regression to previous lives, most of them lay hypnotists."
Citatet er hentet fra den diskussionstråd, som jeg har henvist til ovenfor:
http://forums.randi.org/showthread.php?t=11022&highlight=%22past-lives+therapy%22
Se denne for henvisninger til de forskningsresultater, som udtalelsen er baseret på.

Og, ja, det ser ud til at være rigtigt uanset, hvor meget du læner dig tilbage og mener, at noget andet er rigtigt for dig.

Hvad "stakkels hovsada" angår, så virker hun ikke specielt stakkels på mig, men jeg kender hende ikke på anden måde end via de ting, som hun har skrevet her i tråden. Det ser ud til, at hun er i stand til at både læse, fatte og forstå de links til artikler og forskningsresultater, som jeg har bragt.
Hvad de "viljesvage mennesker" angår, som man undertiden ser "falde i kløerne på de slemme terapeuter", så er jeg ikke sikker på, at viljesvaghed er deres største problem.
Hvis man efter regressionsterapi vælger at tro på, at man er blevet kidnappet af aliens, voldtaget af en satanistisk dræberkult eller at man har været ført tilbage til et tidligere liv, og hvis man holder fast i denne tro på trods af enhver mangel på bevis, så er man sandsynligvis meget viljesstærk! Man VIL bare have, at det forholder sig sådan, og insisterer alene af den grund på at fastholde sin vrangforestilling. Det kan kaldes mange ting, men det kan næppe kaldes viljesvaghed!

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 27-01-06 19:44

PS
"gullible individuals willing to believe in (...) people living inside the earth under the north pole"

Det er sikkert DERFOR ekspedtionerne til Nordpolen aldrig har fundet

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 27-01-06 19:53

Dann ---har du forslag til forhåndsaftaler med terapeuten vedr.senere bekræfteltese af oplysninger ??

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 27-01-06 19:55

ps --KALD MIG IKKE STAKKELS ! TAK

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 27-01-06 20:01

Hovsada: "nogle facts, som der kan være mulighed for at kontrollere bagefter.
Har I nogle forslag, måske noget jeg ikke lige har tænkt på ??"

Eftersom du selv er til stede og det er DIN oplevelse, ikke terapeutens, er det sådan set dig selv, der er i besiddelse af alle facts. Havde det drejet sig om en clairvoyant eller anden spåkone, der skulle fortælle dig noget - og ikke om dine (godt nok suggestionsfremkaldte, men alligevel) EGNE fantasier - ville jeg have anbefalet de tidligere nævnte artikler om koldlæsning,
Kunsten at koldlæse: www.skeptica.dk/2000/randi.htm
Min karriere som medie: www.skeptica.dk/2000/coleman.htm
men jeg kan ikke se, hvordan de vil nytte i forbindelse med regressionsterapi.

Jeg tror dog, at det i sig selv vil være værdifuldt for dig at betragte terapeutens reaktion på din anmodning om facts, så alene af den grund er det være en god idé!
God fornøjelse med 'seancen'!
Og lad os høre resultatet!

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 27-01-06 20:10

faktisk foreslog han selv, at han ville spørge om nogle ting, som jeg kunne have mulighed for at efterkontrollere (steder personer tidspunkter) jeg syntes det lød "rigtigt" men fik ikke rigtig spurgt nærmere ind til det.
håbede her at få lidt ideer til forslag ?!

jeg skal nok vende tilbage

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 27-01-06 21:03

"ps --KALD MIG IKKE STAKKELS ! TAK "

Enig - som sagt! Jeg tror dog, Vaxen mente det ironisk som en omskrivning af, hvad hun opfatter som min holdning, og ikke i fuld alvor!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-01-06 10:06

Uha ja, Sorry, hovsada, det var ganske ironisk og med et smil på læben - Jeg synes bestemt ikke, at du er stakkels!! - nok tværtimod
Det jeg ville sige med ironien var, at jeg synes, at det er synd og skam at sætte så mange fornuftige, nysgerrige mennesker i bås som værende stakkels, godtroende og naive. Det er de ord, dann har brugt om folk, der opsøger denne slags terapeuter - og dermed også dig...

Jeg tror vitterligt, vi taler forbi hinanden dann.... Jeg synes stadig, at de ting du lægger frem som argumentation dokumenterer, at der findes en masse snydere og en masse, der er blevet snydt. Det stiller jeg på ingen måde spørgsmålstegn ved. Men at der er nogen, der bliver snydt, betyder jo ikke, at det ikke kan lade sig gøre? Man kan også nogengange lave en god handel hos en skummel brugtbilsforhandler, ikke sandt De historier, du trækker frem er jo ekstremer - der findes mange, der har oplevelser, der er meget mere "nede på jorden" hvis man kan sige sådan inden for temaet

Der er ikke noget, jeg har læst, der slår fast, at fænomenet ikke kan eksistere. Derfor synes jeg ikke, at der er grund til at stoppe med at være nysgerrig. Alt i alt handler det om, at være kritisk og bruge sin sunde fornuft - ligesom i alle livets andre forhold.
Personligt stoler jeg ikke på et menneske i så høj grad, at jeg tør lade vedkommende "pille" ved min personlighed. Jeg tror lidt på, at de ting, som vi skal bruge i livet kommer til os, når vi er klar til det. Og det er så vores egen opgave at holde øjnene åbne for de ting, der kan blive vigtige... Intuitionen er det vigtigste instrument i denne forbindelse, og jeg tror ikke man kan overdrive dens troværdighed.
Således tror jeg faktisk ikke, vi som race har brug for at lede efter noget i vores forhistorie - om den så har været der eller ej.
Der har i mange år været en tendens til at definere sig selv ud fra sin fortid i stedet for at definere sig selv ud fra det, man gerne vil være lige nu og i fremtiden. Og så arbejde derhen imod. Personligt tror jeg, det er langt mere relevant, selvom det godt kan være fristende at finde forklaringer for dette og hint... Om man så kan bruge det forklaringer til noget som helst, det ved jeg ikke

Det var et sidespring.... Sådan kan det jo gå

Vaxen

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 28-01-06 14:23

Vaxen: "...stakkels, godtroende og naive. Det er de ord, dann har brugt ..."

Dann: Hvor er det, jeg har brugt dem? Det kan selvfølgelige være, at det er min søgefunktion, der er noget i vejen med, men den første anvendelse af de tre ord, som den finder frem til, er din! Jeg finder heller ikke noget, hvis jeg søger på "stakkel" eller "stakler". Til gengæld skriver "Handbook of Hypnotic Suggestions and Metaphors": "there has never been a dearth of gullible (!) individuals".

Vaxen: "Man kan også nogengange lave en god handel hos en skummel brugtbilsforhandler, ikke sandt"

Dann: De skumle brugtbilsforhandlere giver imidlertid ikke anledning til at tvivle på eksistensen af brugte biler som sådan, men derimod til at tvivle på, at de har de påståede kvaliteter.

Vaxen: "Der er ikke noget, jeg har læst, der slår fast, at fænomenet ikke kan eksistere."

Dann: Det er det, jeg har sagt adskillige gange efterhånden: Det er ret umuligt at bevise, at noget IKKE er der - heller ikke mit usynlige rensdyr. Og hvis men tror inderligt nok, tror man også på svindlerne, selv efter de er afsløret. Selv efter fru Mellonis afsløring for 55 år siden - fastholdt på kamera - var der mange, der mente, at det kun var den ene gang. Alle de andre gange, hvor der ikke havde været kritiske journalister og kameraer til stede, havde det naturligvis været den ægte vare. In memoriam:

Dahlerup han spurgte, alting blev besvar't
Ånderne de banked', han fik hele repertoiret
Men til sidst så spurgte Axel Dahlerup
Hvem var det, som der sad og laved' fup?

Det var mig og Melloni og Lazarus
Plum han spilled' os alle tre et mægtigt puds
Plum han kigged' under bordet
Og så han, hvo'n vi gjord'et
Det var bare mig, der var der med en tå

Men vi tro'de altså, de var hopped' på'n
Mutter sad og ånded' som en vild med storetå'n
Men da Plum beviste, at vi sad og snød
Hvem var det så, der kom i åndenød?

Det var mig og Melloni og Lazarus
Vore pander var 40 grader Celsius
Men hvor har de været åndssvage
De var ti år om at opdage
At det bar' var mig, der var der med en tå

Og læg nu endelig mærke til, at jeg bare CITERER ordet "åndssvage"!

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 28-01-06 18:14

Citat
For dem, der er kommet så langt i deres udvikling, at de begynder at kunne skelne mellem skæg og snot, kan disse to artikler være inspiration og trøst:

Citat
Nok så mange tilbageviste eksempler kan jo ikke bevise, at alle de ANDRE eksempler også er naive menneskers inderlige ønske om at kunne fastholde deres tro eller regulære svindleres bedrager

Citat
til forskel fra et link til Selvet, en diskussionsside for voldsomt overtroiske stakler og dem, der lever af at udnytte dem.)

Citat
I en sådan situation er man bogstaveligt talt et VILLIGT offer for den suggestion,

Og så undskylder jeg dybt... du havde ikke skrevet godtroende - det der stod var overtroiske...

Jeg synes ærlig talt ikke, at det lyder som om, at du har så meget til overs for mennesker, der mener anderledes.... Det er ihvertfald i min øjne det, der bliver udtrykt i disse citater....

Hvad angår bevisførelse, ja, så er vi ganske uenige... Det, du har bevist igen og igen er, at folk snyder... Og man kan putte falske minder i hovedet på folk... Og at der findes svindlere... Det vidste jeg godt i forvejen, det forandrer ikke, at jeg ikke ved, om reinkarnation eksisterer eller ej, og det forandrer heller ikke min viden om, om det er muligt at huske tidligere liv ved regressionsterapi.
Du har bevist, at der er mennesker, det ikke er lykkes for... Det er der jo heller ikke noget nyt - eller mystisk - ved...
Det nærmeste vi kommer er, at det er sandsynligt, at det ikke eksisterer... Og så er vi jo lige vidt, for i samme åndedrag kan jeg sige, at intet so far taler imod sandsynligheden for, at det eksisterer...

Derfor GLÆDER jeg mig til, at hovsada prøver dette af igen - og så kan jeg jo nasse lidt på den erfaring... Og dog, for hvis hun oplever noget, så er der jo ingen tvivl om, at hovsada alligevel lider af en overspændt fantasi, for ellers ville hun jo slet ikke have nogle oplevelser.... Eller... Måske er det bare noget de alle sammen siger... labaner.... konspirationer....

Well... vi kører i ring.... argumenterne er vist bare gentagelser

Vaxen

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 28-01-06 19:20

Jeg takker for "naive" og "stakler", som min ordsøgefunktion af en eller anden grund først fanger, når den dukker op i dit citat.
Til gengæld kan jeg ikke se, hvad der skulle være i vejen med det, jeg siger. Du hævder, at jeg sætter "mange fornuftige, nysgerrige mennesker i bås som værende stakkels, godtroende og naive."

Hvad er det for nogle fornuftige mennesker, det er sket med? Jeg tror ikke, at jeg generelt har udtalt mig om folk, "der opsøger denne slags terapeuter - og dermed også dig..." (altså: hovsada)

Jeg mener ikke, at man nødvendigvis er stakkels, godtroende og naiv, hvis man slet og ret OPSØGER den slags terapeuter. Det mener jeg til gengæld, at man er, hvis man tror på, at ens fantasier om et tidligere liv (eller UFO-bortførelser, eller satanic ritual abuse) er andet end det: fantasier! Du mener, det er fornuftigt, jeg opfatter det som et resultatet af, at man vælger ikke at bruge den fornuft, som man er udstyret med, altså er naiv og (god)troende. Det samme gælder, hvis man bilder sig ind, at man i et tidligere liv har rendt rundt som ulv på de sibiriske stepper eller er et såkaldt stjernemenneske og del i en space-kommando, der ikke på indholdssiden er til at skelne fra Applewhites hedengangne selvmordskult. Den slags fornuftige mennesker finder man i Selvets debatforum, som jeg mig bekendt ikke har beskyldt hovsada for at være en del af.

"Du har bevist, at der er mennesker, det ikke er lykkes for... Det er der jo heller ikke noget nyt - eller mystisk - ved..."

Nej, DET har jeg ikke bevist, og det har heller ikke på noget tidspunkt været interessant, for så vidt som hovsada helt fra starten henvendte sig med det problem, at det slet ikke var lykkedes for hende - hvilket jeg lykønskede hende med. Altså intet behov for noget bevis på den front.

Lad mig stille dig et modspørgsmål: Hvordan skulle man BEVISE, at fru Melloni også havde snydt, før Danmarks Radio troppede op med mikrofoner og kameraer? Nej, vel? Du forlanger et bevis for noget, der ikke kan bevises: et negativt bevis!
Du anerkender det som et faktum, at regressionsbranchen den ene gang efter den anden er blevet taget i svindel. Hvis du kombinerer det med det faktum, at den aldrig har leveret noget bevis på sine mere outrerede påstande (tidligere liv, ufo-bortførelser, underjordiske Nordpols-eksistenser og satanic ritual abuse), og det faktum, at implanted memories er et velkendt, dokumenteret fænomen, så kan du godt tillade dig den konklusion, at din egen iver efter at fastholde MULIGHEDEN for, at reinkarnation eksisterer, måske ikke er dikteret af fornuften ...

Når du fordrejer mine synspunkter (endnu engang), kan du så ikke forsøge at gøre det bedre end fx her: "Og dog, for hvis hun oplever noget, så er der jo ingen tvivl om, at hovsada alligevel lider af en overspændt fantasi, for ellers ville hun jo slet ikke have nogle oplevelser...."

Jeg har ikke sagt eller antydet dette! Tværtimod har jeg sagt, hvordan jeg ville formode, at hun kunne forbedre sine muligheder for oplevelser hos regressionsterapeuten! Jeg har heller ikke ytret tvivl om, at folk mener at have OPLEVET det, som de siger, at de har oplevet! Ikke engang de ufo-bortførte eller satatistkultofrene! Til gengæld vil jeg da gerne sige helt éntydigt, at jeg ikke tror på, at de rent faktisk har været bortført af ufoer, været ofre for satanister eller har regulære erindringer fra tidligere liv - og at det kræver en stor grad af naivitet, godtroenhed, uvidenhed og vilje til selvsuggestion, når de tror, at de har.
Uanset hvor realistisk en drøm er, er det ikke svært at checke dens relation til realiternes verden, når først man vågner. (Også "lucid dreams" er et fænomen, der er kendt af psykologien.) Jeg kalder heller ikke folk naive, når de fortæller, hvad de har OPLEVET i en drøm. De har oplevet det - men netop i en DRØM!

Jeg håber for hovsadas skyld, at hun vil være i stand til at skelne mellem de to ting. Men lige nu ser hun sit praktiske problem i, at hun ikke kan få drømmen i gang.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 28-01-06 20:04

det er altså ret underholdende det her--jeg kan jo ikke vide om det hjælper mig- resultatet taler for sig selv !!! men jeg hører og ser mange af mine egne argumenter for og imod.

Dann kunne du ikke tænke dig at prøve det selv ? terapeuten påstår at mange med negativ holdning
er gået derfra med undren !

er tanken faldet dig ind ??

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 29-01-06 11:01

hovsada: "Dann kunne du ikke tænke dig at prøve det selv ? (...) er tanken faldet dig ind ??

Nej, jeg har ikke overvejet at regredere! Jeg har heller ikke overvejet at få lavet horoskop, gå til numerolog, clairvoyant, homøopat eller lignende. Ikke engang zoneterapi kunne jeg finde på at gå til. Det nærmeste, jeg kan komme det mystiske, er nok yoruba, den afrocubanske dans, hvor de mange gudeskikkelser i Santeria, den synkretistiske afrocubanske religion, har hver sin dans. I den sammenhæng har jeg oplevet indfødte gå i trance, beskrevet af en cubaner, som: "She's gone into her religion.", men det er jeg aldrig selv kommet i nærheden af - men det er dog heller ikke noget, jeg har bestræbt mig på. Dansen er fed, men den tilhørende religion er ikke noget, jeg tror på:
http://rytmiskcenter.dk/aftenskole/start.asp?mnID=8623&p=262&ktID=7&kuID=79
Det var måske noget, hvis du bor i københavnsområdet og regressionen ikke virker! :)

Jeg har ikke noget problem med at fantasere, heller ikke med at fantasere vildt (mit speciale er science fiction: www.skeptica.dk/dkskepsis/presselisten.htm#Dann%20Simonsen ), men jeg føler ikke noget behov for at opfatte det som andet end fantasi.

hovsada: "terapeuten påstår at mange med negativ holdning er gået derfra med undren!"

Næsten enhver form for overtro har adskillige anekdoter om totalt forbenede skeptikere, der er blevet omvendt til den respektive tro. Ikke engang folk, der tror på de mest uhyrlige religioner, har jeg nogen sinde hørt beskrive sig selv som andet end meget skeptiske og kritiske. Der er ingen, der siger om sig selv, at de er godtroende, naive og villige til at hoppe på hvad som helst! Skeptikeren, der bliver omvendt, er en vigtig bestanddel af de fleste religioner. Også kristendommen har den slags succeshistorier om omvendelsen af den hårdnakkede modstander:
www.katolsk-aarhus.dk/kalender/B/helgen/jan/jan25.html
Faktisk tror jeg, at hovedparten af alle overtroiske selv hævder, at de var (og er) totalt skeptiske, men så kom ud for den skelsættende oplevelse, der med ét slag fordrev enhver tvivl om lige netop deres personlige tro, som de bare VED er sandheden (, vejen og livet)!
Princippet kender man jo også fra film om det overnaturlige: Det er et ret effektivt litterært og filmisk middel til at opnå den essentielle "willing suspension of disbelief": Mindst én indædt skeptiker, som med sammenbidt stædighed fastholder, at der ikke eksisterer spøgelser, lige indtil et af dem dukker op for øjnene af ham for at hente ham ned i helvede! (fx Whoopi Goldbergs rolle i Ghost med den særlige drejning, at hun er ikke-troende medium! - og at det er en anden, der ryger i helvede.)
Det har dog aldrig rigtigt virket for mig! Lige meget hvor ofte de overtroiske har svoret, at jeg ville blive ramt af dårlig karma ...

Og til Vaxen angående beviser:
Trods uenighed om detaljer synes følgende udsagn at danne konsensus inden for dansk retsvæsen på området genfundne erindringer i dag:
"Der findes ingen sikker metode til at afgøre, om genfundne erindringer vedrører begivenheder, der virkelig har fundet sted. I en retssal kan genfundne erindringer derfor aldrig stå alene, og kun ved ekstern evidens kan det afgøres, om de er udtryk for realiteter." (og her taler vi endda om genfundne erindringer fra DETTE LIV!)
Problematisk rapport om genfundne erindringer: www.dadlnet.dk/ufl/2004/4104/LS-html/LS45837.htm
(se også stikordet Falsk erindring: http://da.wikipedia.org/wiki/Falsk_erindring )

Det samme må gælde past-life regression: Uden andre beviser, "ekstern evidens", er der ingen grund til at antage, at oplevelsen er udtryk for andet end terapi-induceret fantasi!

MED sådanne beviser i hånden kan man til gengæld blive en million dollars rigere!

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 29-01-06 16:07

Nu begynder jeg pludselig også at drømme om 1 mill. dollars

Kommentar
Fra : dannS

Dato : 09-03-06 21:56

Hvordan gik det så med regressionen?
Var der nogen interessante inkarnationer imellem?
Eller var det endnu en ommer?