/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
DAB-radio antenne? Må jeg....?
Fra : Tobster
Vist : 722 gange
100 point
Dato : 23-01-06 22:31

Jeg har en dab-radio hvor der medfølger en antenne sommer sidder fastgjort til anlæget.
Det er en 2-ledet antenne der går op og deles i et Y. Ja, den kan deles ud som i et T.

Mit spørgsmål er så om jeg må tage en almindelig antenne (som den man bruger til et tv) og sætte den til anlæget?
Jeg vil klippe original-antennen og sætte den store antenne til denne. Der er ingen stik til antenneindgang/udgang på anlæget, så ledningerne skal jeg have loddet eller på anden måde sat sammen.

Kan man bruge sådan en almindelig antenne, eller er der noget der ikke virker derved?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 23:12

Kender ikke lige bølgelængden de sender dab ud med! En antenne skal jo nok være indrettet på bølgelængden lige som UHF antenne til tv!
Hvis du ikke har problemer med modtagelsen bør du nok ikke gøre det! Det er jo digitale signaler din dabradio modtager så en større antenne vil ikke have indflydelse på kvaliteten!

Accepteret svar
Fra : perchris

Modtaget 110 point
Dato : 23-01-06 23:15

Ja det kan du godt, det er bare ikke sikkert at du får et bedre signal ud af det.
Det er frekvensen på antennen der ikke helt passer, men noget signal skal der nok slippe
igennem. Du kan jo altid få loddet den gamle antenne på plads igen. Prøv det da af!!!
Men jeg vil foreslå at du køber en rigtig DAB-antenne.
Klip den gamle antenne af og få sat et stik på radioens ledningsstump der passer til den
antenne du får købt.
Per

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-01-06 23:29

Så lige den her side i forbindelse med et andet spørgsmål! http://www.netto-sat.dk/content.30.35.0open=4 Der er antenner bl.a.

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 08-08-06 08:48

Tak for svaret perchris.

Det virker fint.. Kan dog ikke fornemme et bedre signal...