/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hjælp tak.
Fra : Hypacia
Vist : 547 gange
100 point
Dato : 23-01-06 21:35

Hej Kandu.dk!

Jeg har et stort problem, har lige prøvet at ordene en computer for nogle naboer men forgæves.

Problemet er at nå jeg starter deres computer viser den ikke "Velkommen" skærmen, i stedet går den i sort og efter et stykke tid popper baggrunds billede, men ikke nogle ikoner eller startbaren. Faktisk kan jeg ikke gøre andet end at højre klikke, har prøvet Alt + Ctrl + Delete med intet viser sig, kan høre de forskellige programmer eks. Msn lyden der kommer osv. Det lykkedes mig dog at få den frem til skrivebordet 1 gang og satte den i fejlsikker tilstanden jeg kørte Ad aware og fandt ca. mellem 80 - 90 "farlige ting" fik dog fjernet dem, og troede den ville starte op igen, men gjorde den ikke.

Ville høre om der var nogle der kunne hjælpe mig med dette problem.

På forsånd tak!

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 23-01-06 21:47

Jeg forstår ikke helt. Kan du ikke se noget på skærmen? Eller virker programmerne ikke? Prøv at konkretisere det lidt mere.
Mvh. Lillian

Kommentar
Fra : Hypacia

Dato : 23-01-06 21:51

Det der sker er at nå jeg starter computeren kan jeg kun se baggrunds billede på skrivebordet, jeg kan værken se ikoner eller startbaren.

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 23-01-06 21:56

Hvis du har xp så put din xpcd i drevet og kør en reparering.
Lillian

Kommentar
Fra : Hypacia

Dato : 23-01-06 22:01

Kan du fortælle hvordan man køre sådan en? (:

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 22:05

Put XP cd'en i computeren. Sluk og tænd den igen. Derefter udfører du en reparation som wibbi skriver. (Du får så muligheden under opstart fra CD'en)

Computeren skal dog i BIOS være sat op til at bruge CD-ROM drevet som 'First boot device'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : frederikshavn

Dato : 23-01-06 22:06

det her skulle gøre det.
:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 23-01-06 22:08

Hvis du vil geninstallere Windows XP ved at starte computeren fra Windows XP-cd'en, skal du følge disse trin: 1. Indsæt Windows XP-cd'en i computerens cd- eller dvd-drev, og genstart derefter computeren.
2. Når meddelelsen "Tryk på en tast for at starte fra cd" vises på skærmen, skal du trykke på en tast for at starte computeren fra Windows XP-cd'en.

Bemærk! Computeren skal være konfigureret til at starte fra cd- eller dvd-drevet. Yderligere oplysninger om, hvordan du konfigurerer computeren til at starte fra cd- eller dvd-drevet, finder du i dokumentationen til computeren eller ved at kontakte computerproducenten.
3. Du får vist følgende meddelelse på skærmbilledet Velkommen til installationsprogrammet:
Denne del af installationsprogrammet forbereder Microsoft Windows XP til at køre på din computer:

Hvis du vil installere Windows XP nu, skal du trykke på ENTER.

Hvis du vil reparere en Windows XP-installation ved hjælp af genoprettelseskonsollen, skal du trykke på R.

Hvis du vil afbryde installationsprogrammet uden at installere Windows XP, skal du trykke på F3.
Tryk på ENTER for at installere Windows XP.
4. Tryk på F8 for at acceptere licensaftalen på skærmbilledet Windows XP Licensaftale.
5. Sørg for, at den aktuelle installation af Windows XP er markeret i boksen, og tryk derefter på R for at reparere Windows XP.
6. Følg vejledningen på skærmen for at geninstallere Windows XP. Når du har repareret Windows XP, skal du måske aktivere Windows XP igen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 22:08

Ps. I Bios findes muligheden under menuen : Start options.

BIOS kommer du i ved at trykke DEL tasten efter du har tændt, men FØR Windows starter.

På nogle computerfabrikater er det F2, F10 eller F12 tasten der skal benyttes, men det står som regel på opstartsskærmen hvilken tast

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 24-01-06 00:14

komplet vejledning i repair ligger her:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4