/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Jeg har endnu ikke set lyset
Fra : Dinah
Vist : 559 gange
58 point
Dato : 23-01-06 19:52

Frames kontra Css.

Man kan jo ikke stille et spørgsmål herinde om frames uden at få smidt i hovedet at man bør benytte Css istedet til layoutet.

Jeg har nu forsøgt mig, og er da også kommet lidt igang.

Jeg har bare ikke fundet fordelen endnu. Jeg troede faktisk at man kunne åbne sine HTML dokumenter med Css, men det ser ud til at jeg skal til at lave alt om. Har jeg misforstået noget?

Derudover så ser jeg det som at den lader hele siden hver gang man skifter til nyt text.

HJÆLP MIG MED AT SE LYSET - Jeg vil faktisk gerne forstå det, og dette indlæg skal ikke opfattes sarkastisk.

Evt. Links til gode guider og artikler er velkomne - Helst på dansk

Kommentar
Fra : willerbyg

Dato : 23-01-06 19:58

hej vil bare lige sige at den her er god at lære noget efter

http://teknikogsjov.gilau.dk/webdesign/css_cascading-style-sheets.asp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 20:08

Tænk på; hvis en bruger finder din frame side via Google. Hvor bliver så din navigation af? ...eller adgang til andre sider på dit site? Næeh... vel?

Behøver jeg at nævne artikler som :

1.) http://community.livejournal.com/thepwa/7024.html
2.) http://www.useit.com/alertbox/styles_vs_frames.html
3.) http://webdesign.about.com/cs/websitetemplates/p/blfakeframes.htm

???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-01-06 20:15

Når nogen hellere vil bruge CSS i stedet for HTML, så er det næsten lige som, når man er til træf, i sin gamle SKODA og alle de andre køre Mercedes, Opel, Ford og andre dyre biler.

Hvis du er glad og fortrolig med HTML, så kan jeg ikke se at der er noget i vejen for, at du holder dig til det. - Iøvrigt er HTML meget nemmere at få til at fungere, selv om der skulle være fejl i teksten.
CSS og SCRIPT er langt mere kritisk over for fejl.

Iøvrigt skal man i de fleste tilfælde have noget HTML alligevel. Så lad nørderne om de avancerede sprog.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 20:15
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 20:18

Fidusen med CSS er at bestemte ordrer til en side kan styres fra et sted nemlig stilsiden.
Der kan godt benyttes CSS i frames som her:
http://www.hirsenet.dk/hirsebakken/
se i de forskellige felter - som bruger CSS til at bestemme farve osv.
Den grønne kan lynhurtig laves om til rød på alle siderne.

Ps. Jeg er også ved at hoppe på css til at styre hele hjemmesiden. Men det er lidt bøvlet når jeg før brugte FrontPages og det hele gik af sig selv.

Pss. Nu får jeg nok hug af Molokyle

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 20:18

severino -> Sikke noget pladder:
Citat
nogen hellere vil bruge CSS i stedet for HTML

HTML handler om HVAD der skal være på websiden ( = indhold)

..og CSS om HVOR og HVORDAN ( = form/layout)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 20:24

Derudover kan brugeren slå SCRIPT's fra (evt. af sikkerhedshensyn) ...men ikke CSS.

Det er en HTML layout standard defineret af W3.org : http://www.w3.org/Style/CSS/

..enten understøttes det af din browser ...eller også gør det ikke (..og i så faldM; vil jeg anbefale dig at skifte/opgradere din browser!)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-01-06 20:26

Dinah du kan måske se "lyset" ved at læse denne side http://www.hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css1

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 20:27

Scripts; det være sig VBscript eller Javascript er blot en måde at tilgå HTML's DOM (Document Object Model) ..og IKKE en WEB-standard

HTLM DOM : http://www.w3schools.com/htmldom/dom_reference.asp

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-01-06 20:48

Fik lige et molokyle i øjet!
Ja ja MOLO, men visse ting kan både laves i HTML og i CSS! - Men du forstår det jo som du selv ønsker det! - For man kan naturligvis ikke lave en ren side i CSS, det ved jeg godt. - Så kom du bare ind i din bane igen, ikke flere vildfarende molekyler her

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 21:04

Molo - er du sikker på, at du ikke blænder Dinah med alt det lys.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 21:32

Se det er jo ikke lyserødt alt sammen:

http://www.netsteder.dk/raad/style/index.html
Citat
Ulemper ved CSS
Ulempen ved CSS er for øjeblikket den mangelfulde understøttelse i de forskellige browsere. Det betyder typisk ikke noget for de mere simple ting, såsom font-definition og lignende, men ønsker man at benytte CSS til mere avanceret layout, begynder det at blive vanskeligere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 21:46

CSS er en standard defineret af W3 consortiet. Hvad så browserfabrikanterne finder på af proprietære ting må stå for egen deres regning

IE fra MS har f.eks. en masse ikke standard behaviour 'ting' i CSS ....som selvfølgelig KUN virker med Microsofts produkter. Har man monopol eller ej?

Således er det også med HTML. Prøv at finde oncontextmenu=".." eventen eller ondrag=".." hos W3.org

..også Microsoft !!! Duer ikke i Firefox for et eksempel ..og med god grund, da det er en IE spicifik feature.

Til gengæld gør Microsoft et stort nummer ud af ikke at følge den ellers vedtagne standard

emesen -> Du skal nok se at det er dét http://www.netsteder.dk/ mener

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 21:52

Efterhånden er der kun en måde at få IE til at 'makke ret' uden at slå knude på tataturet, når det kommer til CSS standarden, som næsten alle andre browserfabrikanter/-udviklere følger, nemlig:

http://www.webdesign101.dk/ie7/eksempler/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 21:56

Apropos behaviour 'tingen' fra MS:

Citat
[B]Hvis[/B] du imidlertid lokalt anvender en Microsoft IIS eller PWS server og
[B]hvis[/B] dit OS er Windows XP og
[B]hvis[/B] du har installeret Servicepack 2,
skal du oprette eller ændre mime-type (under http-headers) til text/x-application for at få Internet Explorer til at indlæse filen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 23-01-06 22:02

Men det er lidt morsomt - for i microsoft programmet Access database bygger det faktisk på kaskade opdatering á la Css.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 22:15

Dinah -> Ønsker du mod al forventning alligevel at benytte frames? Så hold lige styr på dine META tags, såfremt du ønsker dine sider skal optræde med en hvis fornuft i en søgning på f.eks. Google:

http://www.metamaten.dk/faq.shtm#4

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-06 22:18

Samme sted bliver du netop gjort opmærksom på, hvorfor frames er problematiske :
Citat
Dette er dog ikke altid ønskværdigt, da brugere igennem en søgemaskine vil kunne blive ledt ind på en side, der er løsrevet fra sin sammenhæng (nemlig de omkringliggende frames).

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Dinah

Dato : 23-01-06 23:07

Tak tak tak...

Ja for og imod et der jo masser af. Jeg har nu bestemt mig for at jeg skal lære det.

Der er endnu ingen der har svaret på mine konkrete spørgsmål.

[
Citat
Jeg har bare ikke fundet fordelen endnu. Jeg troede faktisk at man kunne åbne sine HTML dokumenter med Css, men det ser ud til at jeg skal til at lave alt om. Har jeg misforstået noget?

Derudover så ser jeg det som at den lader hele siden hver gang man skifter til nyt text.

Ja, de var vidst også lidt kringlet ind. Men er der en gylden mellemvej, frem for at lave alle sider om? Altås kan man bruge sine eksisterende HTML dokumenter fra Frametiden?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-06 04:10

Hér kommer et par gode argumenter :

1.) Frames findes hverken i HTML 4.01 eller i XHTML 1.0 transitional- og strict DTD doctypes.

2.) Frames er helt udgået af XHTML 1.1

..og ja hele siden skal loades hver gang man foretager en navigation, hvilket både er praktisk og logisk.

Selvfølgelig kan du bruge INDHOLDET fra dine framebaserede sider, men du kommer ikke uden om at skulle kode næsten det hele fra bunden igen.

Herunder kan du se nogle sider i XHTML 1.1 og CSS1,2,3 som er den anbefalede standard på WWW ..indtil W3.org anbefalinger for XHTML 2.0 bliver den ny standard i løbet af 2006.

Tjek: http://www.cssplay.co.uk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-06 04:18

Nåeh... ja så er der lige den med mellemvejen:

Du kan stadig benytte frames i HTML 4.01 og XHTML 1.0 hvis du angiver frames DTD som !DOCTYPE deklaration i toppen af dine documenter, men skriv dig bag øret at alt tyder på frames er under afvikling.

Her kan du se de gældende doctype deklarationer : http://www.upsdell.com/BrowserNews/res_doctype.htm#a04

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-06 07:39

Uhu - jeg fulgte Molo's link >puzzle CSS og nu tramper jeg rundt i mudder.
http://www.cssplay.co.uk/menu/jump.html

Men molo - det var da dejligt at sidde i en ramme og styre de andre rammer.
Hvordan bør/kan strukturen så se ud, når det skal laves om.
Altså sådan rent skematisk.
Du må kunne give nogle fordele så Dinah kan se lyset. (og mig)
Ps. Et godt argument til css er de problemer der var bed et billede som skulle ligge over flere rammer..............det kan man næsten ikke. så det blev hen over en tabel i stedet for.
Når der skiftes indhold i en ramme - hentes der jo også en ny side.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-06 08:18

emesen ..hvilket med al tydelighed demonstrere at IE er en skodbrowser der skider højt og flot på standarder og giver os websmede søvnløse netter og grå hår, så vi må vride og sno os ål i mudder for at få skidtet til at virke bare nogenlunde efter hensigten :

Kode
<!--[if lte IE 6]>
<style>
#ads {display:none;}
#adsie {clear:both; text-align:center; width:750px; margin-top:10px;}
</style>
<![endif]-->

..altså

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-06 08:34

Stukturelt vil CSS i stedet for f.eks. en smal ramme med navigation til venstre og en hovedsideramme til højre se således ud: http://bluerobot.com/web/layouts/layout1.html

Flere eksempler her : http://webdesign101.dk/xhtml/css/csslayout/

..og emesen: Læg mærke til at der i dette eksempel er brugt @import som du spurgte om i anden anledning.

Derudover :
Citat
Når der skiftes indhold i en ramme - hentes der jo også en ny side.

Ja, og det er et problem hvis man tror man så 'bare' kan loade 'fremmede' sider ind i sin hovedramme. Det har vi andre for længst søget for at vore egne sider ikke kan : http://www.webdesign101.dk/javascript/frames/main.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-01-06 08:43

Det er hos bluerobot der er brugt @import direktivet.

..og så er jeg vist ved at blive fagidiot : søvnløse netter ??? ...nætter for dælen da også

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-01-06 16:59

<style type="text/css">
@import url(path.css);
body {
margin:0px 0px 0px 0px;
background-color:#cc9966;
osv.
Ja nu er det jo et css indlejret i css. som jeg opfatter det.
Så hvis dette <style type="text/css"> gøres ekstern - så var det jo det jeg ville.

Sorry Dinah - vi slås lidt i forståelsens navn.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-06 08:19

emesen -> Nu forstår jeg langt bedre dit tidligere spørgsmål

På denne side er det forklaret så udmærket : http://webmaster.hephey.dk/guide/45/
..derudover er der håb om at lyset vil brænde endnu klarere for Dinah, da artiklen handler om hvorfor man bør bruge CSS istedet for tabeller og hvorfor man allerede nu med fordel kan kaste et blik på XHTML.

Det er faktisk derfor jeg gennem lang tid har anbefalet kandu teamet at oprette kategorierne CSS og XHTML, hvilket nu er blevet imødekommet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-01-06 19:43

Citat
emesen -> Nu forstår jeg langt bedre dit tidligere spørgsmål

............................................................TAK
Og her er så den du henviste til.
med inlejret css i css

defaut.css
Kode
@charset "ISO-8859-1"
@import "default/basic.css";

Ps. Jeg tror du og vi andre vil få mere ud af css - snakken, hvis du kom "ned til os"

Kommentar
Fra : miaquade

Dato : 15-03-06 22:53

Hej Dinah,

har du set lyset nu eller er du bare blevet mere forvirret? Jeg synes CSS el. også kaldt typoark er en genial idé til at styre formatering/typografien på et websted. Du opretter simpelthen et CSS ark, hvori du definerer de forskellige data, fx. hvilken farve teksten skal have, hvilke str. de forskellige header skal have, hvilke farver dine links skal have, om linksene skal skifte farve når du holder markøren på disse mv. på hele dit websted. Alltså du styrer det tekst layoutmæssige fra dette dokument og fra de øvrige HTML sider linker du så til CSS arket, så de "ved" at de skal hente infos fra denne side.
Her ser du et eksempel på et Typoark/CSS ark:

Body,Table
{background-color:lightgreen;}
{font-family:times new roman; font-size:14px ; color:#000000 ; margin-left:20px;}
H1{font-size:30px ; color:darkblue; text-align:center;}
H2{font-sixe:25px ; color:#008080; text-align:center;}
H3{font-sixe:20px ; color:#000000; text-align:center;}
H4{font-sixe:15px ; color:#000000; text-align:left;}
<style>
<!--
a{text-decoration:none}
//-->
</style>
A:Link{color:darkblue;}
A:active{color:green;}
A:visited{color:blue;}
A:hover{color:white;}

Håber at du har fået svar på dit spørgsmål. Jeg bruger selv CSS til at styre mine sider med.

Mange hilsner
Mille29

Kommentar
Fra : molokyle