/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Serial ATA !?!?!?!
Fra : FatAss
Vist : 431 gange
120 point
Dato : 18-11-02 23:45

Hey allesammen...
-ville høre om der er nogen af jer der har erfaring serial ATA harddiske? Om eventuelle ulemper/fordele (på nær hastigheden) da jeg er ved at bygge et nyt system og har denne type diske med i overvejelsen... Er der overhoved nogen grund til at tænke på SATA el. er UDMA 133 nogenlunde "samme standart"...?
-forresten er jeg ikke stødt på nogen online-shops der forhandler dem!? Er der nogen...
...Håber der er nogen der kan gøre mig klogere.... :)

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 19-11-02 10:08

Hej FatAss

Jeg har ingen erfaring i seriel ATA, men alt tyder på at det er fremtiden. Kravene der blev sat til SATA er: at det skal være softwaremæssigt bagudkompatibelt med Parallel ATA, det skal være hurtigt og det skal være selvkonfigurerende. Desuden rummer det en række andre fordele som væsentligt tyndere kabel, mindre strømforbrug (2 ledere med 250mV parallel ATA flere ledere samtidigt ved 5V) Desuden er den "støjufølsom", fordi signalerne bliver faseforskudt opstår der ikke inteferens mellem send og recieve.

Vil du have en mere detaljeret forklaring, kan jeg kun anbefale dig at stikke hovedet inden for hos "Tom's Hardware", han er efter min opfattelse en af de mest pålidelige når det kommer til test af hardware:

http://www6.tomshardware.com/storage/02q3/020812/index.html

god fornøjelse

srhansen

Kommentar
Fra : FatAss

Dato : 19-11-02 14:53

Hmm..
-Tak, det hjalp jo en del! Ydelsen er pt. ikke større end UDMA kan levere... Og omkostningerne ved at købe SATA udstyr kommer nok til at være en del højere da det hele stadig lugter meget "friskbagt" ;)
-Men kræver en SATA harddisk ikke en dertil egnet PSU!?...
-Er meget i tvivl om det er værd at investere i, da standarter som SATA II/III ser ud til at dukke op i fremtiden....
...ALLE meninger, erfaringer(?), hints er MEGET velset fra min side, da jeg på eget iniativ ikke kan tage stilling..( det er det første system jeg skal til at bygge og kan godt lige tanken om at det bliver "en ordenlig PC")

-TAK igen SRHANSEN-

PS: Ret mig 'anyone' hvis jeg har skrevet noget sludder, har først sat mig ind i PC'ens indre for alvor den sidste måneds tid og der er stadig visse begreber jeg ikke er helt bekendt med el. måske har misforstået..

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 120 point
Dato : 20-11-02 13:31

Hej igen

Du har ganske ret, det er ikke den store revolution der der opstår med SATA.

Når vi kigger rent performance, opnår du pt. ikke et system der er hurtigere end du kan opnå med de parallele udgaver. En anden ting der ikke er blevet belyst nok er at mange taler om "raid" for tiden og raid systemer er ved at komme ned i et prislag, hvor det er interesant for almindelige mennesker at være med. Vil fremtiden at du om 1 eller 2 år, skal have et raid-array, ja da vil du umuligt kunne udnytte din diskkapacitet 100%, hvis du vælger en traditionelt parallel bus, båndbreden er ganske enkelt ikke stor nok.

Vælger du en SATA løsning, er der måske en "bagdør" til den tid der gør at man kan bruge AGP-porten eller andet til at opnå den ønskede performance. Oven i dette er SATA en langt mere "behagelig" løsning: bussen får ikke kommunikationsfejl, harddiske kan nu stå 1 meter væk og kablerne er behageligere at arbejde med. Så hvis prisen for de 2 systemer er ens, syntes jeg der er mest der taler for SATA.

Af ulemper syntes, jeg det skal understreges at der pt. ikke er diske (eller ihvertfald meget få) der kan fylde en båndbredde på 100MB/s ud. Raid-array's undtaget selvfølgelig. Man venter at den næste genneration af diske, der snart rammer os, vil have en båndbredde omkring de 100 MB/s. Kommende gennerationer vil sandsynligvis være endnu hurtigere og det er et spørgsmål om du ikke vil opleve diske der er hurtigere end 133 MB/s i din nye computers levetid. Velvidende at en PCI-bus løsning alligevel ikke vil kunne køre hurtigere.

Et andet problem opstår omkring CD-Rom drev og snart DVD-drev. De sidder jo oftest på det paralelle Buskablel, her skal man altså medregne et antal kr til de specielle adaptere der kan bruges indtil der kommer serielt cd/DVD hardware, men det er formentlig bare et spørgsmål om tid.

Jeg syntes ikke jeg har fundet noget der fortæller at SATA-diske kræver en særlig forsyning. Det står skrevet, at man som option kan vælge at køre med den lavere spænding, men om det er påkrævet tror jeg ikke.

En anden ting der "strejfer" mig er, at hvis man fortryder sin SATA-maskine, har man mulighed for at købe et almindeligt harddiskkontroller kort til PCI-bussen, så er man tilbage igen.

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : FatAss

Dato : 03-12-02 03:20

Tak for svaret srhansen.