/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
HJÆLP SØGES NORSK ELGHUND
Fra : fjordglimt
Vist : 1414 gange
50 point
Dato : 22-01-06 17:46

Jeg vil gerne have hjælp af nogle som har en hanhund en norsk elghund til min tæve, der findes ikke ret mange af dem her i danmark, det er virkelig en dejlig hund, jeg håber der er nogle der kan hjælpe mig.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 22-01-06 17:52

prøv hos dansk kennel klub
der er et race kartotek hundeweb der kan du måske finde nogle opdrættere af racen.
du skal trykke race navn under avanceret søgning efterfulgt måske med en stjerne *.
http://www.hundeweb.dk/
http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 22-01-06 17:55

Ville det enkleste så ikke være at tage en tur herop til Norge og få den parret???
Det ville måske også være bedre med hensyn til indavl ??
I Danmark kaldes den da vist Gråhund så vidt jeg husker ??HHMM
Herppe har næsten alle jægere som jagter elg en sådan lille fin bamse....Det er noget af det nydeligste jeg har set når de er hvalpe....Små bamser med krøllet hale....

mvh sverola

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 22-01-06 17:58

prøv også her: http://www.spidshundeklubben.dk/dk/start.htm

Du har formodentlig prøvet at søge på norsk elghund i google, ikke? Der kommer nemlig en del links frem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-06 18:03

Hvor har du fået din hund fra?
Kan opdrætteren ikke hjælpe dig?
Er det en stambogsført hund? Så kan du møde passende hanner på udstillinger...

Netop når der er så få af dem herhjemme, så må du jo passe ekstra på, at det ikke er nær familie, du parrer din tæve med...

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 22-01-06 18:14

jeg vil lige sige at den er købt på fyn og den er ikke helt ren derfor vil jeg gerne at jeg kn få en re elghund til parring og der hvor vi købte den var der 8 hvalpe de blev bare solgt hurtigt

fjordglimt

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-01-06 18:15

Ret henvendelse til din egen opdrætter, at parre en tæve er ikke noget man gør via kandu eller lignende. Der er alt formange overvejelser man skal gøre sig før man vælger avlspartner til sin hund. Såvel karaktermæssigt som sundhedsmæssigt.

Alternativt kan du rette henvendelse til racens repræsentant. Du kan finde navn og tlf. i Spidshundeklubbens link ovenover.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 22-01-06 18:38

Det bliver nok svært at få en raceren hund til at stille op til parring. Selv for en hanhund og ejer er det et tidskrævende projekt. Og er vedkommende medlem/opdrætter af DKK er det faktisk ikke tilladt. Endvidere har man som avler af racehunde også svært ved at se meningen med at lave flere uægte hunde. Der er allerede hunde som mangler et hjem, og der er normalt ingen grund til at øge mængden af hjemløse hvalpe. I kan få svært ved at komme af med dem og må lade dem aflive, samtidig er det en bekostelig affære at lave et kuld hvalpe.

Der er mange grunde til at tænke sig om igen.

mvh
qfha

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 22-01-06 19:06

Har selv haft en Norsk Elghund der døde af alderdom da den var 15 år. Den blev købt her i Nordjylland i en kennel som desværre er lukket nu. Jeg ved at der findes nogle hunde heroppe i nord endnu, men lige hvor vides ikke.
Har du søgt på nettet. Eller du kan spørge Dansk Kennel Klub eller lign.

I Danmark kaldes den både Gråhund og Norsk Elghund. Det er en utrolig familievenlig hund som er sin hel egen men som ikke er den nemmeste at opdrage.

En sjov lille historie.

En elghund er jo beregnet til at være ude i al slags vejr, men vores havde det allerbedst når den havde kilet sig ind bag oliefyret for så at ligge og koge der til næste morgen. Det eneste problem der var, var at oliebrænderen ret ofte skulle renses pga. den store mængde hår der satte sig.

For som vi med elghund siger:

Det passer ikke at den fælder 2 gange om året, næ kun 1 gang og det er hele året

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-01-06 19:10
Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 22-01-06 19:42

til fijala
jeg vil lige fortælle dig at vores er den største vandhund og sejlerhund og den elsker at være ude i al slags vejr, men også den dejligste familiehund når der kommer børn elsker dem og passer rigtig godt på dem hilsen fra fjordglimt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-01-06 20:03

hvis du absolut vil have hvalpe, så er det bedste, du kan gøre at finde en hund i din omgangskreds af en størrelse, der passer til din tæve. Og så lave et kuld blandingshvalpe. Hvis prisen ikke er for høj, og både han og tæve er kønne og sympatiske hunde, så har du en rimelig chance for at komme af med dem.
Lad IKKE din tæve parre med en hund, du ikke kender, uden stamtavle og uden bedømmelse...

Godkendelse af svar
Fra : fjordglimt

Dato : 22-01-06 21:11

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-01-06 21:32

fjordglimt

Det lyder fuldstændigt som vores hund.

Tak for point

Kommentar
Fra : fjordglimt

Dato : 08-05-08 06:44

til fijalaa var det dig der kendte nogen som haavde en norsk elghund så vil jeg gerne høre3 fra dig med venlig hilsen fjordglimt

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-05-08 19:30

Hej fjordglimt. Længe siden ellers.

Har du ikke fået den parret endnu.
Lige pt kender jeg ikke nogen med en han, men prøv at spørge herinde. De må kunne hjælpe dig

Kommentar
Fra : Fijala