/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Antenne-problem
Fra : jko
Vist : 635 gange
100 point
Dato : 18-11-02 11:21

Hej ...
Jeg er i gang med at lægge et par antenner ind på vores loft, da vi i grundejerforeningen ikke må ha' den udvendig´!
Hvordan får man disse antenner indstillet korrekt ???
Kanal 31 - DR1 - står rimeligt perfekt mens kanal 53 - TV2 - er der meget "sne" på !
Men den "store" - jeg tror 20 elementers - antenne kan intet fange ! Det er vel hovedsagelig til svensk tv ???
I hvilken retning skal de pege ??? Jeg går ud fra at den "store" skal pege mod øst - Sverige - men hvad med den "lille" ?
Hjælp ønskes !
mvh.
jko

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-02 11:21

> Jeg er i gang med at lægge et par antenner ind på vores loft, da vi i
> grundejerforeningen ikke må ha' den udvendig´!
> Hvordan får man disse antenner indstillet korrekt ???
> Kanal 31 - DR1 - står rimeligt perfekt mens kanal 53 - TV2 - er der
> meget "sne" på !
> Men den "store" - jeg tror 20 elementers - antenne kan intet fange ! Det
> er vel hovedsagelig til svensk tv ???
> I hvilken retning skal de pege ??? Jeg går ud fra at den "store" skal
> pege mod øst - Sverige - men hvad med den "lille" ?

Det nemmeste er at slæbe et fjernsyn med op på loftet, så du kan se hvad der
sker når du drejer på antennerne.

VHF antennen (en række pinde på tværs, og en enkelt "loop") bruges til DR1.
Når du har fundet en kanal hvor DR1 er god, skal du ikke dreje mere på den.

UHF antennen (Ligner en pil hvis du ser den fra siden) bruges til alle de
andre kanaler. Den skal pege mod den station du ønsker at modtage fra.

/Nygaard

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-02 11:29

jko skrev:

> I hvilken retning skal de pege ???

Hehehe det kommer satame an på hvor du bor .

--
Mvh
Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 18-11-02 13:09

Hej jko

Jeg tror at det du skal bruge er en antenneforstærker for TV2.
Normalt er det slet ikke noget problem at få et godt billede bare ved at prøve sig frem. Kan du ikke få et ordentligt billede skyldes det sandsynligvis at dit tag dæmper signalet fra TV2 senderen, derfor tror jeg en antenneforstærker er påkrævet.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Vestjyden

Dato : 18-11-02 19:12

Det er ganske enkelt noget l... at lave forbud mod at sætte antenner op udendørs. Jeg tror ganske enkelt ikke, at det er lovligt at forbyde det. Jo, rent juridisk kan man sikkert blive idømt en bøde for at overtræde grundejerforeningens vedtægter, men ærlig talt, er det ikke en menneskeret at kunne modtage et fejlfrit tv-signal? Og når vi nu er ved det med antenner, så tror jeg ikke at paraboler virker, hvis de sidder på loftet, da de skal have frit 'udsyn' for at kunne modtage sattelit-signalet. Og når man godt må sætte paraboler op, så må man f.. også sætte almindelige antenner op!

Jeg kunne da godt tænke mig en debat om dette emne, så spyt ud hvis du, der læser dette lige nu, er enig/uenig!!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 18-11-02 21:29

Hej,
Jeg har lige lagt en lille UHF-antenne ind på vores loft. Den peger mod Hove
(jeg bor i Hvidovre) og vi ser både DR1 og TV2 uden problemer.

mvh
Leif

jko <jko.news@kandu.dk> skrev i en
news:e03C9.16997$HU.1347745@news010.worldonline.dk...
> Hej ...
> Jeg er i gang med at lægge et par antenner ind på vores loft, da vi i
> grundejerforeningen ikke må ha' den udvendig´!
> Hvordan får man disse antenner indstillet korrekt ???
> Kanal 31 - DR1 - står rimeligt perfekt mens kanal 53 - TV2 - er der
> meget "sne" på !
> Men den "store" - jeg tror 20 elementers - antenne kan intet fange ! Det
> er vel hovedsagelig til svensk tv ???
> I hvilken retning skal de pege ??? Jeg går ud fra at den "store" skal
> pege mod øst - Sverige - men hvad med den "lille" ?
> Hjælp ønskes !
> mvh.
> jko
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 20-11-02 21:15

Ja - og på Fyn, sætter vi bare en skruetrækker i indgangen, så ser vi TV 2.