/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Tændingsproblemer på en Ciao
Fra : Jettison
Vist : 1477 gange
200 point
Dato : 20-01-06 16:55

HJÆLP!!!!!!
Jeg har en ciao der opfører sig vildt besynderligt. Den er fra før 76. Jeg skiftede tændrøret(skulle bare lige prøve et med højere glødetal), så holdt den op med at elske mig(den tabte i hvertfald gnisten ). Jeg prøvede derefter at fjerne tændhætten og holdt den bare ledning til stel, der var først gnist ved en afstand på ca. 0.1-0.2mm(altså meget tæt på). Derefter skiftede jeg platiner, kondensator og tændspole. Nu var der gnist igen, min elskede knallert kunne lide mig. Men ak. Efter at have kørt i ca. 1.min. tabte den fandme gnisten igen . Kan den have brændt tændspolen af? Kan en eller anden mærkelig kortslutning (som jeg bare ikke kan se hvor den skulle være) ødeløgg det hele for mig? Er der nogen af jer proffer der har et bud eller har oplevet noget lignende?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-01-06 21:40

Nej en mærkelig kortslutning er det nok ikke, så skulle det da være afbryderknappen der er for tæt til stel.
Men mon ikke der bare er kommet lidt skidt mellem platinerne, eller måske har du ikke spændt svinghjulet hårdt nok, så det har klippet noten.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-06 21:43

Tror ikke at det er tændspolen for enten virker den eller slet ikke.Det lyder kondensatoragtigt ,brænder den hurtigt mærker i platinoverfladen??Ja til en eller anden kortslutning :det har jeg selv prøvet engang det var den sorte ledning til at afbryde med når den rammer stel På min var det lige hvor ledningen kom ud fra tændingspladens bagside at der manglede en smule isolering lige nok til at lave en masse ravage hvor der var gnist og så ikkke og så en lille gnist osv.
Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-01-06 21:45

Tænker også lige på om du har renset mellem platinerne da du satte dem på da de tit er smurt med olie
Mvh sune Og hej Palle

Kommentar
Fra : Jettison

Dato : 21-01-06 20:05

Har lige været nede og afkoble lysnettet. Ingen gnist. Checkede endnu engang om der kunne være kortslutninger inde i selve tændingen, nej. Det lader ikke til at der brændes mærker i platinerne, kan i øvrigt ikke se at en ny kondensator skal være fejlbefængt( det er den anden jeg prøver). Der er bare ikke gnist. Jeg er ude i at tændspolen bare ikke er den rigtige, at den bliver brændt af, af en eller anden obskur grund. Der er ikke noget galt med noten, jeg fastspænder hele koblingen hver gang jeg afprøver tændingen. Jeg gider ikke at bruge 400,- en gang til på lortet. Man kan sgu få en hel motor for de samme penge(næsten). Det er vikelig et mysterium for mig. AAARRRGGHHH!!!!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-06 23:09

Ledningen til afbryderkontakten, kan du prøve at fjerne nede ved tændingen, så er den da udelukket.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jettison

Dato : 22-01-06 11:26

Den har ikke nogen afbryderkontakt, operer med snøfter. Det er jo en ciao. Men har prøvet at fjerne lysnettet sååeehh, letteste løsning er snart lossepladsen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-01-06 13:08

Lysnettet har overhovedet ikke noget med tændingsanlægget at gøre.
Men jeg mener at der må være sket noget med forbindelser, feks. at den udvendige tændspole (Den hvor tændrørsledningen kommer fra) måske ikke har ordentlig stelforbindelse. (Den har sin egen korte ledning med et øje der skal sidde godt til stel.
Eller måske er platinerne ikke isoleret godt nok fra stel, åbner de stadig 0,3-0,4 mm?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jettison

Dato : 03-02-06 08:09

Der er ikke nogen ledning fra den udvendige tændspole, på min knallert( ved godt at der er nogle der har det(gad vide hvor den så får stel fra - motorophængsskruerne??)). Ja, platinerne åbner ved 4mm på toppen. Tror ikke på at det er isolationen mellem platinerne, da jeg har prøvet to forskellige. Er nu igang med at skifte hele motoren(venter på postmanden, han har mit nye stempel). Et lille curiosum til, hvis man ohmer tændspolen hvor stor skal modstanden så være, på de tre jeg har, får jeg to forskellige målinger, henholdsvis 6Kohm på thansens spoler og 3Kohm på den gamle spole. Nogen der ved hvad den skal være på??