/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Copyprotec. -> MP3/CD lovligt?
Fra : berpox
Vist : 648 gange
100 point
Dato : 20-01-06 12:10

Granslam lagde flg.

Digital kopiering af film og musik - FAQ fra http://www.antipirat.dk/

Generelt

I henhold til ophavsretsloven er det tilladt at fremstille digitale kopier af film og musik til sit eget personlige brug indenfor sin husstand. Det er kun tilladt at fremstille en kopi, når kopieringen sker på grundlag af et originalt eksemplar udgivet med rettighedshaverens tilladelse.

Må jeg kopiere en original musik-cd eller film, som jeg selv har købt?

Du må gerne kopiere en original musik-cd eller film, som du selv har købt, men du må alene bruge kopien inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.
Må jeg kopiere en original musik-cd eller film, som jeg har lånt eller lejet ?

Nej, du må ikke kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt eller lejet.
Dvs. du må f.eks. ikke:
kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt på biblioteket.
kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt af en ven.
kopiere en original musik-cd eller film, som du har lejet.
Må jeg kopiere fra en kopi?

Du må ikke kopiere fra en kopi.
Må jeg sælge, bytte, udlåne eller udleje kopier af musik eller film?

Du må ikke sælge, bytte, udlåne eller udleje kopier af musik eller film.
Må jeg forære kopier af musik eller film bort som gave?

Du må ikke forære kopier af musik eller film bort som gave.
Må jeg afspille kopier af musik eller film mod betaling?

Du må ikke afspille kopier af musik eller film mod betaling.
Må jeg bryde en kopispærring på en musik-cd eller film?

Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.
Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.
Må jeg downloade et musiknummer eller en film fra internettet?

Du må gerne downloade et musiknummer eller en film fra internettet, såfremt rettighedshaverne har givet tilladelse til, at musikken/filmen kan downloades.
Du må ikke downloade kopier af musik eller film fra internettet (f.eks. via peer-to-peer-systemer).
Hvor kan jeg downloade musik lovligt?Som hovedregel kan du downloade musik lovligt de steder, hvor du betaler for det. Af danske sites kan nævnes fx www.fotex.dk, www.bilka.dk, www.a-z.dk, http://musik.tdconline.dk, www.payload.dk m.m.
Må jeg kopiere det musik, jeg lovligt har downloadet ?

Ja, men kun til personlig brug.
Må jeg dele mine kopier af musik eller film med andre på internettet (f.eks. via peer-to-peer-systemer som kazaa og e-donkey)?

Du må ikke dele dine kopier af musik eller film med andre på internettet.
Må jeg videresende musik eller film via e-mail?

Du må ikke videresende musik eller film via e-mail.
Hvad er straffen for pirateri?

Strafferammen for pirateri er 1½ år efter ophavsretsloven og i særligt grove tilfælde 6 års fængsel efter straffeloven.
Må man overføre musik fra CD til Mp3-afspiller?

Kode
Du må gerne overføre musik fra en CD til din Mp3-afspiller, hvis overførelsen udelukkende sker til personlig brug for dig eller din husstand, og overførelsen sker fra et lovligt eksemplar. Du må f.eks. ikke overføre fra et eksemplar der er lånt eller lejet.
Endelig må det eksemplar, som du overfører fra, ikke være kopispærret.
Må man overføre musikfiler lovligt købt på nettet til Mp3-afspiller?

Når du køber musik fra de lovlige online-musiktjenester på nettet har du typisk ret til have musiknummeret liggende på din harddisk og til at brænde en CD med de lovligt købte musiknumre. De nærmere licensbetingelser fremgår af den enkelte musiktjeneste.
Hvis det downloadede musiknummer ikke indeholder en kopispærring har du ret til at overføre musiknummeret fra din harddisk/CD til din egen personlige Mp3-afspiller.

-især sidste linie triggede mig. Hvorfor må man dog egentlig ikke det? Jeg har købt en CD med den kopisikrede musik. Jeg ripper CD'en både til alm. lydfiler, samt til MP3 format. Og hvorfor? Jo af to indlysende grunde:

1) CD-spilleren i bilen vil ikke afspille den originale CD p.g.a. kopisikringen. Ergo laver jeg en kopi UDEN kopisikring som kan afspilles.

2) Jeg har anskaffet mig en MP3 afspiller. Den er god når jeg er ude at løbe. Men jeg har lidt svært ved at stoppe CD'en ind i MP3 afspilleren....derfor ripper jeg min yndlingsmusik til MP3 og lægger ned på "dyret"..... i morgen er der noget andet musik på den.

- Jeg kan ikke forstå at denne fremgangsmåde skulle være ulovlig.....

Nu kommer spørgsmålet:
Hvem kender ARGUMENTET for, at netop kopiering og kopier af kopisikrede værker TIL EGET BRUG er ulovligt?

Altså ARGUMENTET der skulle til, for at det kunne vedtages, at ulovliggøre netop denne handling?

mvh berpox

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-01-06 17:50

Du må godt bryde kopispærring, hvis du ikke kan spille CDen i for eksempel bilen, så du har ikke gjort noget ulovlig, jeg kan selvfølgelig ikke huske hvor jeg har læst det, men måske kommer der andre indlæg med link, det meste musik med kopispærre som købes er i WMA format, der må du godt omgå spærringen, ved at omdanne det til MP3, Bilka anbefaler fremgangsmåden: http://musik.bilka.dk/guides/bilka_iPod/ipod_0.html

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-01-06 09:01

o.v.n. fint nok - men antipiratgruppen skriver ovenstående. Har de noget at have det i ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-06 11:43

Jeg har lige fået opdateret min viden i kulturministeriets infokiosk: http://www.infokiosk.dk/sw9430.asp der står faktisk at man ikke må bryde en kopispærring for at lave en kopi: http://www.infokiosk.dk/sw10492.asp men jeg ser det som en gråzone, prøv at læse næste link, det der står nederst, om intentionen med loven: http://www.infokiosk.dk/sw10376.asp konklutionen må blive: nej du må ikke bryde kopispærring for at lave en kopi, om du så kan dømmes for lovbrud hvis du gør det alligevel, det vil jeg tvivle stærk på, en sagfører vil sikkert bruge den med intentinen med loven, jeg brænder MP3 kopier til bilen og ligger ikke søvnløs af den grund

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-01-06 15:37

Næ - der er næppe heller nogen grund til at ligge søvnløs.

Men igen - hvad er ARGUMENTET for at det ikke skal være tilladt at bryde kopispærringen i tilfælde som jeg nævner?

Jeg må jo under ingen omstændigheder distribuere musikken til andre end mig selv alligevel, hvorved kopisikringen teoretisk set burde være en unødvendighed, og kun er indført som en besværlighed for lovlydige borgere der vil nyde musikken på eksempelvis en MP3 afspiller.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-06 01:31

Jeg kan kun give dig ret, der er ingen mening med kopisikring overhovedet, det er kun for at gøre det besværlig for os, hente licens efter downloading og opdatere licens regelmæssig, er computeren formateret skal musikken hentes igen, med kode som man har glemt, for at få ny licens, den musik du har købt og betalt, kan ikke spilles efter en formatering, men skal hentes igen, det første jeg gør når jeg har købt og downloadet en eller flere musiknumre, er at få musikken konveteret til MP3, så kan jeg bare spille løs, brænde en sikkerhedskopi og iøvrig gøre hvad jeg vil med musikken, jeg føler ikke at jeg er en forbryder af den grund

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-01-06 15:49

Ja, så venter jeg på svar fra kulturministeriet....og min forventning er egentlig at jeg får en sludder for en sladder (læs: "vi ligger under for pladeselskabernes lobbyisme!")

- men dog med håbet om en god forklaring - et godt argument.

Kommer det ikke, så må man jo stille spørgsmål til ministeren

/berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 05-05-06 09:24

Tja.....man kan åbenbart vente længe på svar fra KUM .... lukker af her da der ikke er nogen svar der er brugbare.....

Annuller spørgsmålet
Fra : berpox

Dato : 05-05-06 09:27

Man kan jo vente længe på et svar fra KUM - det er ikke kommet. Jeg lukker her, da der ikke er nogen svar på hvad ARGUMENTET er....