/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Angående tip
Fra : sofus.dk
Vist : 1038 gange
10 point
Dato : 20-01-06 09:13

Henvisning til tip..........
http://www.kandu.dk/tip13321.aspx

Til dem der har så skideondt af jeg ligger links ud.
Hvilket ikke på nogen måde kan være ulovligt.
SÅ FÅ DEM SGU DA STOPPET.
Om det skulle være ulovligt at uploade musik, tvivler jeg på.
Alle har ret til at gemme sine filer, det kan ingen stoppe.
Det er ikke mig, der ligger musik på nettet.
Så ikke begynd at hakke på mig, tak.
Der er på de download sider, henvisning til at stoppe ulovlighder.
Hvad med at starte der.
Men det er i vel ligeglade med.
Men der er nogen herinde, der så skide dobbelt moralske, så det halve kan være nok.
I bruger vel heller ikke selv fildeling...........Tænkte det.
---------------------------
Der bliver på ingen måde svaret på dette.
Det lægges ud til debat.

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 20-01-06 09:30

sofus.dk
jeg ved ikke hvad det er du er i tvivl om

Digital kopiering af film og musik - FAQ fra http://www.antipirat.dk/

Generelt

I henhold til ophavsretsloven er det tilladt at fremstille digitale kopier af film og musik til sit eget personlige brug indenfor sin husstand. Det er kun tilladt at fremstille en kopi, når kopieringen sker på grundlag af et originalt eksemplar udgivet med rettighedshaverens tilladelse.

Må jeg kopiere en original musik-cd eller film, som jeg selv har købt?

Du må gerne kopiere en original musik-cd eller film, som du selv har købt, men du må alene bruge kopien inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.
Må jeg kopiere en original musik-cd eller film, som jeg har lånt eller lejet ?

Nej, du må ikke kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt eller lejet.
Dvs. du må f.eks. ikke:
kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt på biblioteket.
kopiere en original musik-cd eller film, som du har lånt af en ven.
kopiere en original musik-cd eller film, som du har lejet.
Må jeg kopiere fra en kopi?

Du må ikke kopiere fra en kopi.
Må jeg sælge, bytte, udlåne eller udleje kopier af musik eller film?

Du må ikke sælge, bytte, udlåne eller udleje kopier af musik eller film.
Må jeg forære kopier af musik eller film bort som gave?

Du må ikke forære kopier af musik eller film bort som gave.
Må jeg afspille kopier af musik eller film mod betaling?

Du må ikke afspille kopier af musik eller film mod betaling.
Må jeg bryde en kopispærring på en musik-cd eller film?

Du må gerne bryde en kopispærring på en musik-cd eller film, hvis det er nødvendigt for, at du kan lytte til musikken eller se filmen.
Du må ikke bryde en kopispærring på en musik-cd eller film for at lave en kopi - heller ikke selvom kopien kun er beregnet til brug inden for din husstand, i din bil eller i dit sommerhus.
Må jeg downloade et musiknummer eller en film fra internettet?

Du må gerne downloade et musiknummer eller en film fra internettet, såfremt rettighedshaverne har givet tilladelse til, at musikken/filmen kan downloades.
Du må ikke downloade kopier af musik eller film fra internettet (f.eks. via peer-to-peer-systemer).
Hvor kan jeg downloade musik lovligt?
Som hovedregel kan du downloade musik lovligt de steder, hvor du betaler for det. Af danske sites kan nævnes fx www.fotex.dk, www.bilka.dk, www.a-z.dk, http://musik.tdconline.dk, www.payload.dk m.m.
Må jeg kopiere det musik, jeg lovligt har downloadet ?

Ja, men kun til personlig brug.
Må jeg dele mine kopier af musik eller film med andre på internettet (f.eks. via peer-to-peer-systemer som kazaa og e-donkey)?

Du må ikke dele dine kopier af musik eller film med andre på internettet.
Må jeg videresende musik eller film via e-mail?

Du må ikke videresende musik eller film via e-mail.
Hvad er straffen for pirateri?

Strafferammen for pirateri er 1½ år efter ophavsretsloven og i særligt grove tilfælde 6 års fængsel efter straffeloven.
Må man overføre musik fra CD til Mp3-afspiller?

Du må gerne overføre musik fra en CD til din Mp3-afspiller, hvis overførelsen udelukkende sker til personlig brug for dig eller din husstand, og overførelsen sker fra et lovligt eksemplar. Du må f.eks. ikke overføre fra et eksemplar der er lånt eller lejet.
Endelig må det eksemplar, som du overfører fra, ikke være kopispærret.
Må man overføre musikfiler lovligt købt på nettet til Mp3-afspiller?

Når du køber musik fra de lovlige online-musiktjenester på nettet har du typisk ret til have musiknummeret liggende på din harddisk og til at brænde en CD med de lovligt købte musiknumre. De nærmere licensbetingelser fremgår af den enkelte musiktjeneste.
Hvis det downloadede musiknummer ikke indeholder en kopispærring har du ret til at overføre musiknummeret fra din harddisk/CD til din egen personlige Mp3-afspiller.

Granslam

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 20-01-06 09:43

Granslam.

Spildte ord på Ballelars.

Sofus er i den situation, at hans evner ikke rækker til at læse og forstå hvad du lagde ud vedr. digital kopiering af film og musik.

Egentlig underligt at disse småtkørende har så stort et behov for at fortælle andre hvordan og hvor man kan foretage disse ulovligheder. De kan da bare beholde deres viden for sig selv og så gøre hvad der passer dem. Det har måske noget at gøre med at deres mindreværdsfølelse styrkes, ved at kunne sige.... "Se hvad jeg har fundet ud af" hvor ubegavet det end er.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 20-01-06 09:53

Krummen <<<<<<<<<<<<<
Enten døjer i med at læse, eller andet.
Står der ikke, at jeg ikke har uploadet noget.
Altså har jeg ikke delt noget, med nogen.....
------------------------------

Kommentar
Fra : granslam

Dato : 20-01-06 09:57

Krummen

helt enig

Accepteret svar
Fra : granslam

Modtaget 5 point
Dato : 20-01-06 10:02

sofus.dk

nej du uploader sikkert ikke
men du opfordre andre til at downloade ulovlig musik
og nej man kan sikkert ikke stoppe det som du skrev tidligere men derfor er det stadigvæk ulovligt
ligsom det er at stjæle hvilket det man faktisk gør ved at hive denne musik ned

Granslam

Godkendelse af svar
Fra : sofus.dk

Dato : 20-01-06 11:30

Tak for svaret granslam.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-01-06 11:40

Sofus: Den der støber kuglerne har også skyld. Ikke kun den der affyrer kanonen.

Du kan kalde det dobbeltmoral, jeg kalder det mangel på moral.

Du må ikke opfordre til tyveri. Og det er tyveri du opfordrer til....kunstnerne ser jo ikke en krone ved at du eller andre downloader de omtalte værker.

Granslam: [off topic]
Citat
Du må gerne overføre musik fra en CD til din Mp3-afspiller, hvis overførelsen udelukkende sker til personlig brug for dig eller din husstand, og overførelsen sker fra et lovligt eksemplar. Du må f.eks. ikke overføre fra et eksemplar der er lånt eller lejet.
Endelig må det eksemplar, som du overfører fra, ikke være kopispærret.

Især sidste linie triggede mig. Hvorfor må man dog egentlig ikkedet? Jeg har købt en CD med den kopisikrede musik. Jeg ripper CD'en både til alm. lydfiler, samt til MP3 format. Og hvorfor? Jo af to grunde:

1) CD-spilleren i bilen vil ikke afspille den originale CD p.g.a. kopisikringen. Ergo laver jeg en kopi UDEN kopisikring som kan afspilles.

2) Jeg har anskaffet mig en MP3 afspiller. Den er god når jeg er ude at løbe. Men jeg har lidt svært ved at stoppe CD'en ind i MP3 afspilleren....derfor ripper jeg min yndlingsmusik til MP3 og lægger ned på "dyret"..... i morgen er der noget andet musik på den.

- det kan jeg til gengæld ikke forstå skulle være ulovligt.....

/berpox

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 20-01-06 12:37

sofus , jeg har vist aldrig nået det, så du får lige ****

http://static.hugi.is/

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 20-01-06 14:35

Bare en kort.
Man må vel ikke engang smide en musikCd væk, for at andre kan finde den...sikkert ikke.
Jeg samler en Cd op fra gaden og afspiller der hjemme, er det ulovligt....åbenbart.
Du "låner" musik og andet på biblioteket, gad vide hvorfor.
Selvfølgelig for at overspille ????????
Jo. den er god nok med en form for moral, men.

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 23-01-06 12:25

Nu er det jo ikke studenterhuen der strammer om dit hoved sofus, så lad mig hjælpe dig.

1. Jo man må godt smide en CD væk. Men smid den i en skraldebøtte, så den ikke ligger og flyder på f.eks gaden.

2. Ja det er i princippet ulovligt. Det er ulovlig omgang med hittegods. Jvf. Straffelovens § 277
Citat
Ulovlig omgang med hittegods.
For ulovlig omgang med hittegods straffes den, som for derigennem at skaffe sig eller andre uberettiget vinding tilegner sig en fremmed rørlig ting, som ikke er i nogens varetægt, eller som ved ejerens forglemmelse eller på lignende tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt

3. Nej det er ikke en selvfølge, at folk ulovligt overspiller udlånte musikmedier. Denne skattefinansierede udlånsservice er beregnet til at man kan høre musikken mv. hjemme, i en nærmere aftalt periode og derefter aflevere mediet igen. Det er ligesom med bøgerne sofus