/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Rengøre drikkedunke
Fra : Tulletine
Vist : 5780 gange
185 point
Dato : 19-01-06 13:26

hej,

Min datter er netop startet i børnehaver og elsker at have drikkedunk med. Hun har kun vand i dem men jeg kan se at der danner sig en form for slim i bunden. Jeg er bekymret for bakterier i dem da de er svære at gøre ordentlige rene og vil derfor hellere at hun bruger engagngsflasker som vi så skifter 1 gang om ugen eller lign.
Hvordan rengøre jeg bedst drikkedunkene i plast og i metal ?
Er de bakteriebomber eller er jeg bar for pylret ?
Håber at høre gode råd.

kh
TulleTine

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 19-01-06 13:32

Hej Tulle Tine

Jeg ved at nogle cykelryttere bruger Kloraminpulver til at rengøre deres drikkeflasker.
Pulveret kan fås i Matas.
MVH Michael

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 19-01-06 13:35

Hej igen,

Et godt råd at købe en plastdunk, hvor låget kan skrues af så det er muligt at foretage en ordentlig rengøring af denne.
Jeg tror også at spedersport har et rengøringsmiddel til regøring af feltflasker, dette middel må også være velegnet.
Bortset fra det mener jeg ikke du er pylret fordi du vil undgå at dit barn bliver syg af bakterier.

MVH Michael

Kommentar
Fra : oleeliassen

Dato : 19-01-06 13:44

Jeg synes engang at have set et tip her på kandu omkring rengøring af termokander. De må kunne bruges i dette tilfælde også

-Ole

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 19-01-06 13:45

Tag noget groft salt og noget vand og ryst det godt rundt i dunken og skyld efter så skulle den være så god som ny Helt ufarlig

Zita

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-06 13:48

Jo, det kan være rene bakteriebomber der dannes i sådan en vanddunk.

Det bedste er selvfølgelig hvis du kan komme til at rengøre med en flaskerenser el.lign.

Men groft salt blandet med en smule vand, bare så saltet bliver gennemvådt, og så ryste flasken kraftigt.
Det kan tage meget af det, og så alm. rengøring bagefter med varmt vand og opvaskemiddel.

Eller prøv også med bagepulver med varmt vand, det koger også skidt/belægninger væk.

mvh dova

Kommentar
Fra : calista

Dato : 19-01-06 14:38

Køb en sutteflaske renser i dit lokale supermarked.
Den bruger jeg til mine ungers drikkedunke

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-01-06 14:45

Inden i slår alt ihjel med kemi, så er en ganske almindelig skoldning fuldud tilstrækkelig.

Har du opvaskemaskine er en tur i den også fint.

Almindeligt brugsvand laver sådan noget slimet snask, Det ser man også i isterningmaskiner og den slags steder. Det er stygt væmmelig, men rimelig uskadeligt.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 19-01-06 15:01

Det vigtigste er at du finder en nem løsning, nået er passer med de daglige gøremål du eller gør ellers ender det bare med at flaskerne ikke bliver renset ofte nok.

Opvaskemaskinen er den bedste løsning, men eller med i opvasken og giv flasken en tur med en flaskerenser og skyld med vand dagligt.

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 19-01-06 15:11

Hej Tulletine.
Nej du er bestemt ikke pylret.
Jeg bruger ½ tsk salt, et par Spsk ris og lidt vand, ryster drikkedunken godt og skyller den i koldt vand.så er den ren.
Det slim der sidder i bunden har jeg erfaret, kan give mavepine med det deraf følger.
Hilsen Rita

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 185 point
Dato : 19-01-06 19:10

Køber I aldrig sodavand? Eller danskvand eller lignende på genbrugsflasker.
Hvis ungerne f.eks. drikker en sodavand i week-enden, så kan man jo bruge flasken i en uges tid, og derefter aflevere den i forretningen og tage en ny. Så bliver flasken jo sendt til professionel rengøring.
Min mor skulle drikke meget i de sidste år hun levede. Så hun havde altid flasker med vand stående i stuen ved siden af sin stol. Når jeg kom på besøg, så havde jeg nye tomme flasker med (danskvand) som jeg byttede med hendes brugte. Hjemmeplejen havde jo hverken tid eller mulighed for at rense vandflaskerne ordentligt. (jeg fik drukket meget danskvand i den periode... )

Godkendelse af svar
Fra : Tulletine

Dato : 09-02-06 11:48

Tak for svaret Birgitta. Hvorfor hulan har jeg ikke selv tænkt på det ...........?
Nå men jeg har købt tusser så min datter dekorere nu selv flaskerne om aftenen og så er der ikke noget bøvl med at hun vil have smarte drikke dunke.
Kh
TulleTine

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 09-02-06 12:16

DET var dog en glimrende ide, Tulletine!
Jeg tænkte godt på, at det måske var for kedeligt for din datter bare at have en sodavandsflaske med. Men med tusser bliver det jo hendes helt egne flaske.
En anden ting, som jeg brugte til min mor i den forbindelse: Jeg borede hul i en kapsel og stak et sugerør igennem så vandet ikke sejlede ud over det hele, hvis hun kom til at vælte flasken.
Kapslen med hul blev genbrugt, -den var jo ikke så svær at gøre ren.

Og tak for accepten af mit svar.