/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Grønland dansk eller ?
Fra : onkelkeld
Vist : 662 gange
100 point
Dato : 19-01-06 10:50

Hvad er dette ofr noget, kan folk der er en del af vores land ikke få samme behandling som vi andre.
Prøv at se her:

Banker afviser lån til Grønland
Onsdag 18. januar 2006 kl: 10:09

Borgere i Grønland kan ikke låne penge hos Citibank og GE Money Bank, fordi bankerne stiller krav om at man skal være skatteyder i Danmark.

Det viser en afvisning af en konkret låneansøgning fra en fastboende mand i Grønland.

Citibank reklamerer ellers på Internettet med, at man kan »låne op til 200.000 kr. uden at stille sikkerhed i hus eller bil«.

»Det er let at ansøge. Du skal bare have en årlig indkomst før skat på min. 180.000 kr., og ikke stå i RKI Kreditinformation«, lyder bankens reklame.

Men man er udelukket fra at få lånet, hvis man er bosat i Grønland. Et dansk statsborgerskab og dansk pas hjælper ikke. Og at Grønland er en del af Rigsfællesskabet tages der heller ikke hensn til.

Ifølge Citibank skal man nemlig være skattepligtig i Danmark, og fastboende i Danmark.

Fakta
Citibank er en del af Citigroup, der er verdens største finansielle virksomhed. Citigroup har i dag ca. 190 mio. kunder i over 100 lande.

Mener virkelig de banker går i for små sko, det burde da være en selvfølge at folk som er en del af vores rigsfællesskab får en ordenlig behandling.
Der kan læses mere her : http://www.webavisen.gl/

Accepteret svar
Fra : viviborgen

Modtaget 100 point
Dato : 19-01-06 11:02

Det er da bestemt uheldigt for Citybank, at de har fået udformet annonce på denne måde, men banken er en privat virksomhed og den bestemmer altså selv hvem den vil låne penge ud til.

Spørgsmålet er så om man kan tale om diskriminering af grønlændere, hvilket jeg synes det lugter meget af, hvis begrundelsen er vi låner ikke ud til grønlændere, men lur mig om de ikke giver en anden begrundelse og så får rette deres annonce i en fart.

Godkendelse af svar
Fra : onkelkeld

Dato : 04-02-06 09:57

Tak for svaret viviborgen.
Da du er den eneste, der har haft interesse i dette, får du pointene, havde håbet på lidt debat, men det skulle vi ikke have.
Det må jo så være fordi folk finder det ok, eller og fordi det ikke rager dem en skid, hvad der sker oppe på Grønland.