/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
En Sjagger
Fra : LoneS
Vist : 2766 gange
100 point
Dato : 19-01-06 09:27

Hejsa alle
En lille historie Vi bor en dejlige sted lige en til en stor skov og har rigtigt mange fugle på besøg i vores have som vi nyder rigtigt meget
I går så vi så for første gang en Sjagger som er en rigtigt flot fugl
Jeg fortælte det til min Far at der hade været sådan en fugle ude i vores have og han sage at man også kaldte en Sjagger for Kramse fugle
Så er det mit spørgmål lyder på
Hvorfor kalder man den det ?????

Hilsen Lone

www.blackandwhites.webbyen.dk

Accepteret svar
Fra : michaelholm

Modtaget 110 point
Dato : 19-01-06 09:37

Hej Lone,

Jeg kan sige så meget at Kramsfugle er en fællesbetegnelse for småfugle, som solsorte, sjaggere og drosler, som man fangede før i tiden og spiste.
Det var en stor delikatesse og er beskrevet mange gange i historiebøgerne i hver fald indenfor det sidste århundrede.
Jeg skal prøve at grave lidt videre - skriver igen hvis jeg finder oprindelsen på navnet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-06 09:44

Turdus Pilaris det latinske navn for Sjagger.

Og Krams (eller Krands)-fugl er såmænd det Norske ord for Sjagger, så enkelt er det

mvh dova

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 19-01-06 09:56

http://www.gjerdesmutten.com/pages/4-fuglenavn_i_o.pdf

Her er et link som bekræfter hvad Lone skriver.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 19-01-06 09:56

Det første brug af ordet jeg har kunne finde er i nogle gamle dagbogsoptegnelser fra orlorvsmuseet.

"Den 5. oktober 1771. Var paa Postgaarden om aftenen, hvor man alt havde kramsfugle med æblegrød til."

kilde http://www.orlogsmuseet.dk/1771.htm

MVH Michael

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 19-01-06 10:01

Jeg er ikke enig med Dova i at kramsfugl er det norske ord for sjagger.
I danmark har ordet kramsfugle været brugt om spiselige småfugle de sidste 200 år, disse fugle indbefatter drosler, sjaggere, solsorte og sågar bogfinker mm.
Jeg er til gengæld enig i at kramsfugle er et nordisk ord, som muligvis kan have sin oprindelse i Norge eller Sverige.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 19-01-06 10:01

Jeg er ikke enig med Dova i at kramsfugl er det norske ord for sjagger.
I danmark har ordet kramsfugle været brugt om spiselige småfugle de sidste 200 år, disse fugle indbefatter drosler, sjaggere, solsorte og sågar bogfinker mm.
Jeg er til gengæld enig i at kramsfugle er et nordisk ord, som muligvis kan have sin oprindelse i Norge eller Sverige.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 19-01-06 10:01

Undskyld hvad michael skriver. Det er en fældesbetegnelse for fugle der blev fanget i snarer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-06 10:02

Og til Michaelholms kommentar.

Ja, Droslen hedder Dobbelkramsfugl.

Og fællesbetegnelsen i Norge på drosselfuglene som sjagger/solsort/drosler er også Trast eller trost-fugle.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-06 10:07

http://www.floraskulen.no/fagsider/heimkunnskap/Standal/utrad.htm#Fuglar

Michaelholm

Nederst i linket, kan du i hvert fald se, at den hedder sådan på norsk

og lige så her
Citat
Krands- eller Kramsfugl. Turdus. Almindelig Kramsfugl. Fjeld-Trost. Stor Graa-Trost. Turdus pilaris

fra http://www.notaker.com/onlitxts/trysil.htm

Muligt at det også fra gammel tid har været brugt i DK, det ved jeg ikke, men det er helt sikkert det noeske ord for en sjagger.

mvh dova

Kommentar
Fra : LoneS

Dato : 19-01-06 10:13

hejsa til alle

Må nok sige at i ved meget er har aldrig hørt om en Kramse fugl
men et barn har jo som mange navne
som en (rød kælk) hedden rød hals

Hilsen Lone
www.blackandwhites.webbyen.dk

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 19-01-06 10:14

Dova det er nordmændene så ikke helt vidende om, hvis du ser på dette link

http://www.gjerdesmutten.com/pages/4-fuglenavn_i_o.pdf

hvilket er norsk

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 19-01-06 10:20

Hej Dova,

Jeg er enig med dig i at grå trost er en sjagger.
Jeg er også enig med dig i at Turdus Pilaris er en sjagger.
Men en kransfugl er stadig en spise fugl - også i Norge.
Se dine egne link - det er madopskrifter.

Nedenstående link henviser alle til norske side, hvor du kan læse mere om drosler, som Turdus Pilaris m.fl.
Der er på intet tidspunkt nævnt ordet Kransfugle, men derimod en masse om Turdus Pilaris, drosler af alle typer mm.

http://www.miljolare.no/data/ut/art/?or_id=215

http://www.steinkjer-kommune.net/eggevandring/byahalla/index.php?art_id=422

http://www.museumsnett.no/stabbursnes/fugler_i_stabbursdalen.htm

Jeh håber på at du er ved at være overbevist.

Derimod er der navnet for drosler sydover straks en helt anden sag, for der hedder en sjagger en kransvogel.
Hvis man skal finde ud af mere om dette vil jeg foreslå at gå igang med de tyske sider/hollandske.

Godkendelse af svar
Fra : LoneS

Dato : 19-01-06 10:34

Tak for svaret michaelholm.

Hilsen Lone

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-06 10:43

Citat
Krands- eller Kramsfugl. Turdus. Almindelig Kramsfugl. Fjeld-Trost. Stor Graa-Trost. Turdus pilaris

Turdus er fællesnavnet for drosler.

En Almindelig kramsfugl er turdus pilaris er en sjagger er en fjeldtrast eller stor gråtrast (eller trost), alt efter hvor i Norge man befinder sig.
En dobbelkramsfugl er Turdus viscivorus er en Misteldrossel.

Og fra Nudansk ordbog:

Kramsfugl : man mener det stammer fra ordet kranawitu (enebær) og betyder "fuglen der spiser enebær" og er et folkeligt navn for forskellige fugle af drosselfamilien, og især om Sjaggeren.

mvh dova

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 19-01-06 11:26

Blandt jægere kendes ordet kramsfugle også og det var betegnelsen for mindre vadefugle som f.eks. snepper-bekkasiner-dobbeltbekkasiner-stenvendere-ryler-sandløbere etc. etc.
Begrundelsen til navnet kender jeg ikke, men vil formode det skyldes vanskeligheden ved at se forskel på disse fugle og så var det jo nemt bare at kalde det kramsfugle.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-01-06 11:45

Jeg er ligeglad hvad I kalder dem for,
http://kortlink.dk/2c3c
I skal ikke gå og spise dem.

Keldd