/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Batteritest
Fra : Clausen
Vist : 2766 gange
120 point
Dato : 17-11-02 20:32

Hvordan kan man udføre en batteritest med en multimeter og skal batteriet belastes mens man måler spændingen?

Kommentar
Fra : summer

Dato : 17-11-02 21:19

Har du ikke en brugsanvisning på det pågældende multimeter? batteriet skal ikke belastes under testen. Normalt er den sorte ledning/søger til stel eller - Den røde til +
Hvad hedder dit Multimeter?
Venlig hilsen
summer

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 17-11-02 21:52

Hej Clausen og summer

Jeg er nu ikke helt enig med dig summer og så alligevel

Hvis du sætter dit Multimeter til at måle spænding vil den spænding du måler, oftest være indikator for hvor meget strøm der er på batteriet. Det vil dog kun kunne give dig en fornemmelse af hvor meget strøm der er på da batteriets indre modstand kan variere. Eks. et 12V bilbatteri er typisk omkring 14 V fuldt opladet. Er spændingen du måler derfor på 10V, trænger det til at blive ladet op.

Den korrekte måde er at måle strømmen i batteriet. Men de allerfleste multimetre KAN IKKE MÅLE MERE END 10A, så det kan jeg ikke anbefale hvis det er et bilbatteri du vil måle på.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 17-11-02 22:20

Til 'Clausen':
Hvis du måler spændingen på batteriet, uden at dette er belastet, så får du ikke et indtryk af batteriets evne til at levere strøm (og det er vel det du ønsker), det får du kun, hvis batteriet belastes. Det er derfor man på elektro-/autoværksteder har en belastningsmodstand, der kan sættes på batteriet, når dette skal testes.

Du kan sagtens måle spændingen med et multimeter, men som sagt kan du ikke bruge det til noget, hvis spændingen viser sig at være ok. Er spændingen derimod under det den skal være, kan du til gengæld være sikker på, at batteriet ikke er ok.

Altså, du kan ikke bruge et multimeter til at foretage en troværdig måling på batteriet.

//Knud

Kommentar
Fra : Random

Dato : 18-11-02 00:29

Hej Clausen
Det letteste er at sætte det på tungen, den virker både som belastningsmodstand og måler (En såkaldt 2-i-1-løsning). Der får du så en hurtigt indikation af hvor meget strøm der er på. Får du en brændt smag i munden, og snurrer tungen som om du holdt en rystepudser på den, er batteriet tiptop. Sitrer der kun lidt, er det tid til at oplade og prøve igen.

God fornøjelse
Mvh rnd()

Kommentar
Fra : summer

Dato : 18-11-02 11:05

Random, ja ja den er go' med dig. Hvis det er batteriet til bilen, skal jeg ikke have nogen tunge imellem ;O(-

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 18-11-02 21:14

Det drejer sig om små alkali batterier på 1,5 V. Jeg mener der er visse spændigsområder der viser batteriets tilstand når man måler ubelastet, lige som de små batteritester gør.
F.eks 1,6 V er OK og alt derunder er ikke. Kan bare ikke huske hvor denne grænse ligger.

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 18-11-02 21:43

Hvorfor vil du absolut måle på disse batterier? Smid dem ud, hvis de ikke dur og køb nogle nye.

Alt andet er ikke relevant, for du vil aldrig få et troværdigt resultat. Du kan ikke måle, hvormeget energi de indeholder, og du kender nok heller ikke deres afladningskurve.

Hvis du måler med et multimeter, måler du jo kun deres elektromotoriske spænding og ikke den reelle, for dertil skal de belastes og så begynder det at blive kompliceret og ikke mindst teoretisk.

Accepteret svar
Fra : svendsvend

Modtaget 120 point
Dato : 08-12-02 22:42

Lidt batteri-teori: Når du måler på et ubelastet batteri med et voltmeter måler du batteriets tomgangspænding. Det skyldes at et voltmeters modstand er meget høj, dvs. det belaster ikke batteriet nævneværdigt. Når batteriet belastes falder spændingen (målt med voltmeteret), fordi der kommer et spændingsfald over batteriets indre modstand.

Men du vil måle på alkaline batterier, som har den egenskab at deres indre modstand næsten ikke ændres fra "fuldt opladet" til "næsten afladet" tidspunktet. De har en meget flad afladningskurve. Formålet med alkaline batterier er også netop at opretholde spændingen til det tilsluttede udstyr så længe som overhovedet muligt. Når du måler på et alkaline batteri med et voltmeter kan du derfor kun afgøre om batteriet er levende endnu, eller om det er helt dødt - uanset om batteriet er ubelastet eller belastet med en rimelig strøm f.eks. 10 - 100 mA. Men du kan ikke afgøre om det har langt igen, eller om det er lige før det går dødt.

Så svaret må være:
Med et voltmeter kan du kun afgøre, om et alkaline batteri er levende eller dødt.

Mvh. Svend

Kommentar
Fra : svendsvend

Dato : 08-12-02 22:49

I øvrigt er srhansen forkert på den, når han mener at den korrekte måde er at måle STRØMMEN i et batteri !
Det kan være livsfarligt at forsøge, ikke kun på autobatterier der kan koge op og eksplodere. Mange endre højenergi-batterityper (NiMH, NiCd o.lign.) må heller ikke behandles på den måde.

Der er nok endnu ingen, der er kommet til skade med STRØM måling på alkaline batterier, men når du klapper et amperemeter (med meget lille modstand) på et batteri bliver batteriet hurtigt afladet. Og det var vist ikke det du bad om

Mvh. Svend

Godkendelse af svar
Fra : Clausen

Dato : 09-12-02 01:54

Tak for svarene. Nu er jeg godt klar over det med afladningskurven, der er forskellige, afh. af batteritype.