/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Overdrevet form for skæl i hår
Fra : Pimp
Vist : 14092 gange
300 point
Dato : 18-01-06 14:43

Hej Kandu.

Det skal lige siges at jeg ikke lige vidste hvor jeg skulle smide dette indlæg.

Here we go.

Jeg har i længere tid gået med en form for skæl og en form for sår i min hårbund. Jeg ved ikke hvad det er kommet af, og jeg føler det meget belastende. Jeg kan ikke lade værre med at pille i min hårbund, hvilket gør at det bliver værre.

Jeg går i bad hver dag (selvfølgelig), og når jeg så ser mig i spejlet kort efter, er der ikke noget "skæl" i min hårbund, men i løbet af dagen begynder det lige pludselig at komme.

Det er ikke "rigtige" sår der er i min hårbund, for når jeg piller i "såret", så begynder det at væske en del. Min hårbund er desuden også øm.

Det skal måske nævnes, at jeg i sin tid har brugt den voks der hedder Dax Wax (den røde), men den af jeg gået fra da symptomerne så småt begyndte at dukke frem da jeg brugte det. Nu bruger jeg Fructis Voks, men den overvejer jeg også snart at skifte ud.

Jeg ville høre om I havde nogen svar på hvad det kunne være, og evt. om I kender nogen form for behandling?

Som et lille bonus spørgsmål, har jeg også nogen sår om bag øret, hvilket også væsker når jeg piller i det. Ved I hvad dette kan skyldes, og kender I en behandling?

På forhånd tak.

Mvh. Pimp

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 310 point
Dato : 18-01-06 14:53

Jeg er ret så sikker på, at du har fået din "ødelagte" hovedbund pga voksen, jeg vil anbefale dig at bruge Nizoral, det brugte vores søn efter han fik det anbefalet på Rigshospitalet. Det du har bag
ørerne, kan sagtens stamme fra din hovedbund

http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/nizoralderm.htm

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-06 14:54

Hej, Pimp. Hvor gammel er du? Er du M eller K?

Jeg tror, du har fået en hudinfektion som osse giver dig sår bag øret. Hvordan er din hud i ansigtet? Har du nogen bumser?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-06 14:56

Nizoral er receptpligtigt, så du kommer nok ikke uden om et lægebesøg...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 15:04

Nizoral shampoo er håndkøbsmedicin, men har tidligere været på recept... Det står også i linket

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-06 15:20

Nizoral er med tilskud, når det er på recept......

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-01-06 15:27

Hej Pimp
Jeg vil anbefale dig at lade din læge tage et kik på det.
Jeg har nøjagtig de samme symptomer, og det viste sig at være psoriasis.
Det har heldigvis aldrig bredt sig og jeg kan holde det nede ved at bruge Terva tjæreshampoo
2 gange om ugen og derudover bruge en neutral mild shampoo.
Du bør i hvert fald få det undersøgt og ikke selv eksperimentere med det.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-06 15:46

Jeg tror så, at det er svamp i hovedbund og bag ørerne, det lyder det til på din beskrivelse.
Og du har muligvis fået det af at ødelægge hovedbunden med de F......... voksprodukter.
Så lad være med at bruge det i et godt stykke tid.

Så er det som du beskriver, at hovedbunden er øm. og at det ikke rigtigt er sår du kan pille af.
Og typisk kan man ikke se noget i hovedbunden, når du lige har været i bad og huden måske stadig er fugtig.

Og jeg gætter på, at det nærmere er nogen tørre"skælagtige flager", som når du piller dem af, får huden til at væske.

Nizoral shampoo er mod svamp i hovedbunden, og hvis det ikke hjælper, må du til lægen og have kigget nærmere på det.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-06 15:47

Forresten, shampoo med Tea tree oil er også godt, men det må du helst ikke bruge hvis der er direkte åbne sår.

mvh dova

Kommentar
Fra : nollerik

Dato : 18-01-06 16:02

Nizoral 1% fås i håndkøb.
Nizoral 2% er receptpligtig.

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 18-01-06 16:20

Uha uha. Sikke en masse svar der er kommet :) I skal have tusind tak for at svare så hurtigt :)

Lige hurtigt for at svare på Birgitta's spørgsmål: Jeg er M, og er 19 år. Jeg har som regel ingen bumser, men der kommer til tider da 1 eller 2, hvis jeg har været på druk, eller har spist usundt, fx i dagen op til jul ;)

Jeg har desuden i sygdom der hedder Morcus Chrome (Staveplade?) - En tarmsygdom, der i bund og grund har en del med betændelse at gøre.

Lige for at opsummere, så skal jeg altså købe dette Nizoral og hvis det ikke hjælper, så skal jeg besøge lægen? Tea tree oil kan være et alternativ?

Angående Voks produkter - Så kan jeg ikke "leve" uden. Jeg har rimelig kraftig hår, og det kan simpelthen ikke stritte med gele, skum eller anden form for hårstyling. Kun med kraftig voks som Dax Wax og Fructis. Jeg har dog forhørt mig om at ID Mud Wax Hard, skulle være en af de bedre (read: og dyre :p ) af slagsen, og den kan tilmed vaskes ud med vand.

Jeg takker endnu en gang, for de hurtige svar.

Mvh Pimp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 16:43

Pims.... jeg tror ikke din tarmsygdom kan have noget med din hovedbund at gøre, der er faktisk mange unge (hanner især), der har det som dig, uden at være kronisk syge, du skal sørge for at din hårvoks er vandbaseret - sagde lægen til min søn - . Ja jeg ville bruge Nizoral, da det kan købes i håndkøb kan det ikke "være så skadeligt" vil jeg mene. Jeg er ret så sikker på, at det hjælper, men "teak træs olie ) er et godt alternativ, men når du har så slemt som du beskriver, så prøv med Nizoralen først. God bedring

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 18-01-06 16:52

Det vil jeg prøve så :)

Takker

Kommentar
Fra : Thai_dk

Dato : 18-01-06 16:55

Har selv haft det på samme måde. Jeg skiftede shampoo, til matas uden parfume, og droppede voks + hårskum. ca. 10 dage senere var problemet løst. Held og lykke med det hele

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 16:56

Selv tak denne nye smily, var da meget aktuel hva (ej undskyld)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-06 17:09

Hvis det er Morbus Crohn, du lider af, så KAN din tarmsygdom i aktive perioder påvirke dit øvrige helbred. Har du ikke en diæt, du skal følge??

Tal med din læge om din hovedbund. Det er det sikreste, når du også har en kronisk sygdom...

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 18-01-06 18:02

Du skal sgu ikke være fræk Nordsted1 :p

Birgitta: Ja det er den jeg lider af. Jeg har haft sygdommen i nogen år nu, og den var kun "ultra" aktiv da jeg lige fik den. Det medicin jeg får hjælper en del imod den :) Jeg følger nok dit råd.

Som et sidste spørgsmål. Kan de købes ved et alm. apotek?

Mvh Pimp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 18:06

Jeg undskylder endnu engang, men det var nu fristende. Ja det kan købes på et alm. apotek.

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 18-01-06 18:12

Hehe, det er skam helt i orden :)

Jeg takker jer allesammen for de gode svar :)

Mvh Pimp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 18:19

Pimp.... når/hvis du køber Nizoral, så husk at læse brugsanvisningen, du skal ikke vaske håret sådan tju hej, du skal lade shampoo sidde i et stykke tid, vist 2-3 min,

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 18-01-06 18:27

Sikke en masse gode guldkorn der kommer fra din side af ;) Jeg takker ENDNU en gang ;)

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 18-01-06 19:03

Arh okay. Det allersidste spørgsmål :) Hvad koster det ca?

Mvh Pimp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 19:17

Der må jeg melde pas, det er nogle år siden, men jeg tror det var ca 40 kr. meeen jeg er langt fra sikker

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-06 19:36

Shampoo 2% (Recept), 60 ml 35,95 kr.

Shampoo 1% med balsam (Håndkøb, ikke apoteksforbeholdt), 60 ml ikke fast pris men du kan regne med mindst det dobbelte.

http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/substancedetails?substancetype=medicine&id=564

Kommentar
Fra : Pimp

Dato : 18-01-06 19:38

Det er jo ikke så galt ;)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-01-06 19:40

Nææ du skal jo ikke drikke det LOOOL

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 19:42

Nææææ ik' hvis det hjælper

Godkendelse af svar
Fra : Pimp

Dato : 18-01-06 19:57

Tak for svaret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 20:04

Selv tak

Kommentar
Fra : Anette12

Dato : 22-01-07 21:29

Kommentar
Fra : Anette12

Dato : 22-01-07 21:34

Hej
Wolle`s naturesystem har en kur som indeholder urter der har til hensigt at normaliserer hudens eget stofskifte. Den ene kapsel afhjælper kløe hvilket i sig selv er en god hjælp.
M.V.H
Anette

Kommentar
Fra : Rebekka90

Dato : 25-04-07 14:20

hej jeg har hørt at babyshampoo skulle hjælpe mod sår i hovedbunden. Er det rigtigt?

Kommentar
Fra : Anderzen

Dato : 01-10-09 19:13

Hej Pimp,

Fik du løst dit problem? Jeg har på det seneste fået lignende symptomer og vil da gerne lige høre om du kom det til livs

Mvh.
Anders