/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Stoppet køkkenvask
Fra : begga
Vist : 8904 gange
200 point
Dato : 18-01-06 13:00

Hej
Jeg håber, der er nogen der har et godt råd. Min køkkenvask er langsomt stoppet til. Jeg prøvede først med kogende vand - uden held. Så prøvede jeg med afløbsrens, lod det stå i en time, skyllede efter med kogende vand og skruede lågent af på vandlåsen og skrabede lidt ud.Der kom en lille prop ud, derefter lukkede afløbet endnu mere. Så prøvede jeg med kaustisk soda . Det er en gammel ejendom, hvor der før har været problemer med tilstopning af faldstammen. Kan jeg gøre mere, inden jeg kontakter en vvs´er. Evt. skille afløbet ad på en eller anden måde. Jeg er ikke nogen håndværkertype, derfor virker spørgsmålet måske lidt dumt. På forhånd tak.
Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 18-01-06 13:16

Har du også prøvet at havde hele vandlåsen af ?

Det er nok en go ide at havde en balje stående neden under,,da der tit kommer lidt vand og snavs ud.
Men det er muligvis hele vandlåsen der er tilstoppet.

Som du skriver, lyder det blot somom at du har haft vandlåsen af i den ene ende, og har skrabet lidt der..
vandlåsen skal ligesom tømmes.

Kommentar
Fra : begga

Dato : 18-01-06 13:22

Hej trine08
skal man skrue det du kalder vandlåsen af faldstammen?
Mvh. Begga

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-06 13:38

Nu skriver du også at i bor på en gammel ejendom. Da vi gjorde det, var det ikke ualmindeligt at vandrøret frøs, så vi ikke kunne få vandet ud. Nu lyder det rigtigt nok som om det er forstoppet, men prøv at gå udenfor og bank på røret og varmt vand på

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 18-01-06 13:41

Under vasken(lige i forbindelse med afløbet fra vasken) sidder vandlåsen. De kan være lavet af enten plastik eller metal. Den sikrer der ikke kommer lugt op fra faldstammen, men i den sidder der sig desværre fedtrester og andet "guf", og derfor kan det blive nødvendigt at rense den.
Dem i metal kan godt sidde fast, men bare tag fat og drej. Som før sagt hav en balje under da der er vand i låsen.
Skriv hvis du går helt i stå
mvh steen

Kommentar
Fra : begga

Dato : 18-01-06 13:56

Hej
Tak for interessen.
Det er en etage ejendom, og lejligheden nedenunder har pt. ikke problemer med stoppet afløb, så det er nok i min lejlighed problemet er. Faldstammen er placeret indeni ejendommen, så det nok heller ikke kulden, der er problemet. Vandlåsen er af plast og sat fast på faldstammen med en slags cementfugemasse, som jeg så må skrabe af. Jeg har købt noget sanitetsfugemasse, jeg evt. kunne smøre på bagefter.
Mvh. Begga

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 18-01-06 14:28

Hvis vandlåsen er i plast kan den sikkert skilles ad flere steder. Der sidder nogle manchetter, som du kan dreje med hænderne. Prøv det inden du tager cementfugen væk. Det kan være svært at få tæt igen.

Når du har fået skilt vandlåsen ad kan du eventuelt bruge en rensefjeder eller et kraftigt stykke ståltråd, som du stikker ned i faldstammen og bevægger den så meget du kan for der ved at løsne 'proppen'

Du kunne også starte med at bruge en svupper, en gummi sugeprop med et skaft på, fylde vand i vasken, holde for overløbsristen med en våd klud og dan vaacum med suge koppen. Forsæt flere gange, måske giver proppen sig.

Accepteret svar
Fra : Keldd

Modtaget 200 point
Dato : 18-01-06 16:38

Utroligt du har kunnet bruge kaustisk soda uden at vandlåsen af plastic klappede sammen.

Afløbsrens af alle typer, hold det væk fra plastic, det udvikler utroligt meget varme,
og gør plasticen blød, så den klapper sammen, hvis den ikke er helt lukket.

Gør sådan:
Pil den gamle vandlås af, strit den ud, køb en ny i byggemarkedet, og evt.
de rørstumper og bøjninger der forbinder den, hvis de er helt lukkede.
Hovedfaldstammen fejler sikkert ikke noget, og hvis den gør, skal den renses med
en motorsplit, af VVS folk, og jeg tror også du skal lade dem skifte vandlåsen,
det gamle kan være hårdt at skille ad.
Hilsen Keldd (Blik og Rør)

Godkendelse af svar
Fra : begga

Dato : 21-01-06 14:10

Tak for svaret Keldd.
Tak for de mange gode svar. Det lykkes at få vandlåsen af faldstammen, og det var nede i den at forstoppelsen var.
Med venlig hilsen Begga

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-01-06 14:37

Godt du fik det til at virke, og ingen theblade og kaffegrums i håndvasken,
Hilsen Keldd.