/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Udskiftning af tegltag
Fra : Olje
Vist : 626 gange
20 point
Dato : 17-11-02 17:07

Jeg har for 2 år siden købt et arkitekttegnet vinkelhus med 10 graders ensidig taghældning med tegltag(!). Huset er ca. 30 år gammelt, og nu er undertaget (tagpap) utæt med indtrængende regnvand til følge. Vi vil lægge nyt tag på og overvejer følgende: nyt tagpap (2 lag med trekantlister for hver 1 meter) eller ståltagplader (anbefalet af tømrerfirma).
Æstetik: tagfladden kan stort set ikke ses fra grunden, og kun lidt fra gaden. Derfor synes vi ikke huset forringes med pap/ståltag.
Spørgsmål: vil der fremkomme støj i huset ved regn- eller haglvejr? Det skal bemærkes at flere steder i huset går loftet "til kip".
Ole Jensen

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 20 point
Dato : 18-11-02 10:29

Der vil ikke fremkomme væsentligt mere støj ved tagpapløsningen. Ståltaget er jeg knap så sikker på. Jeg går ud fra, det er et imiteret tegltag i form af stålplader du spørger til? I så fald vil jeg på det kraftigste fraråde dig den løsning! Brug aldrig materialer der ikke er det de giver sig ud for. Du mener ikke det har den store betydning fordi taget næsten ikke kan ses, men det er efter min erfaring ikke korrekt. Taget er husets femte facade og skal ses som en vigtig æstetisk del af huset - og opfattes også som sådan, selvom det kun er få kvm man ser af det. De mange emiterede tegltage har da også sat sine spor i lokalplanerne flere steder, hvor de ikke tillades af æstetiske grunde. Det vil på sigt måske betyde en forringelse af jeres bolig rent værdimæssigt i stedet for en forbedring.
Hvis I meget gerne vil have tegltaget, så læg et undertag af tagpap igen. Kvaliteten er blevet betydeligt bedre inden for de sidste 5-10 år, og når det er yderligere beskyttet af teglene, kan det holde meget længe. (30-40 år) Teglene kan I genbruge.
Tømrerfirmaet er ikke helt uden økonomisk interesse i at I investerer i et ståltag, så hvis I ønsker en uvildig vurdering, vil jeg foreslå, at I konsulterer en arkitekt, inden I gør den store investering. De penge er givet godt ud!
Prøv at hør jeres kreditforening. Flere af dem har arkitekter tilknyttet til netop den slags konsulentopgaver.

Held og lykke!
Rikke