/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Blæser problem
Fra : gril
Vist : 947 gange
350 point
Dato : 17-01-06 23:34

Blæser problem.

Jeg har et problem med min blæser på min stationære pc.
Den larmer, Findes der et program hvor man kan regulere hastigheden på blæseren på CPU’en
det er ikke fordi CPU’en bliver for varm, for den lækker kun på 50-55.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-01-06 00:11

Ny blæser.
Hvis du sænker hastigheden vil temp. stige og selv om det ikke bliver for meget vil ydelsen falde.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 18-01-06 08:38

Hej Gril

afhængig af hvilken processor du kører larmer kølerne mere eller mindre alle sammen lige meget. Eneste forskel er de nyeste Dual kerne processorer fra AMD eller Intel, og det regner jeg med at du ikke lige har.

Alle Motherboard tilslutter køleren i et stik direkte på Mboardet, og dermed er det Mboardet som styrer køling og omdrejninger, og du kan ikke rigtigt gøre mere ad den vej.

NorthQ har nogle "tulipan" kølere (www.northq.com) hvor der medfølger en regulering, så du selv kan sætte laveste antal omdrejninger. Men selv om du tilslutter dem direkte på stikket i Mboardet, så kører de ca. 50% langsommere end de alm. kølere som følger med processorerne, så allerede der larmer de mindst 50% mindre.

Jeg har sat Northq kabinet køler 12 CM + en kobber tulipan køler i sønnens maskine, og den larmer 18 Db = lidt lave end 2 personer som hvisker til hinanden, for hvisken er 19 Db.

Lars

Accepteret svar
Fra : Denpete

Modtaget 175 point
Dato : 18-01-06 10:12

Et fint lille freeware-program, hvor du kan aflæse og indstille flere forskellige temperaturer i din PC:

http://www.majorgeeks.com/download337.html

VH
Denpete

Kommentar
Fra : philipf

Dato : 18-01-06 10:14

Du er sikker på det er processor blæseren?

Havde samme problem med min stationære, men fandt ud af det var blæseren i grafikkortet der larmede. Købte så en passiv køler til kortet, og larmen forsvandt.

Kommentar
Fra : Denpete

Dato : 18-01-06 10:22

og som 'philipf' skriver kan det også sagtens være blæseren (hvis der en installeret altså) på chippen Northbridge. Har selv det problem, at den larmer frygteligt og påtænker alternetiv løsning, selvom det ser ud til kun at være passiv køling (uden blæser) der kan skaffes. Ved ikke om det er køling nok.

PS.
MHT. min hevisning til SpeedFan, er den 'eneste' ulempe, at programmet skal startes op hver gang man starter sin PC. (Det er ihvertfald min oplevelse)

Godkendelse af svar
Fra : gril

Dato : 20-01-06 01:13

Tak for svaret Denpete.